Η απόρριψη από τον Elon Musk των αποτελεσμάτων περιβαλλοντικής, κοινωνικής και εταιρικής διακυβέρνησης (ESG) ως «απάτη» αναδεικνύει το γεγονός ότι η πιο «καυτή» επενδυτική τάση της Wall Street που περιλαμβάνει περίπου 35 τρισεκατομμύρια δολάρια σε περιουσιακά στοιχεία σημαίνει διαφορετικά πράγματα για διαφορετικούς ανθρώπους.
.
Ο διευθύνων σύμβουλος της Tesla ξέσπασε την περασμένη Τετάρτη εναντίον της S&P Global αφού η κατασκευάστρια ηλεκτρικών αυτοκινήτων βρέθηκε εκτός του δείκτη ESG, ενώ προστέθηκαν ορισμένες εταιρείες των οποίων οι δραστηριότητες είναι επιβλαβείς για το περιβάλλον, όπως οι παραγωγοί πετρελαίου και φυσικού αερίου. Ο Μασκ εξέφρασε μέσω Twitter την απογοήτευσή του για την κίνηση αυτή λέγοντας αρχικά ότι έγινε «παρά το γεγονός ότι η Tesla κάνει περισσότερα για το περιβάλλον από οποιαδήποτε άλλη εταιρεία». Πρόσθεσε ότι το ESG «έχει γίνει όπλο από ψεύτικους πολεμιστές της κοινωνικής δικαιοσύνης».
Η ανώτερη διευθύντρια της S&P Dow Jones Indices Μάργκαρετ Ντορν δήλωσε στο Reuters ότι η Tesla αποκλείστηκε από τον δείκτη επειδή η βαθμολογία της μειώθηκε ελαφρώς, την ώρα που η βαθμολογία άλλων αυτοκινητοβιομηχανιών είχε βελτιωθεί. Η Tesla δεν αποκλείστηκε επειδή τα στελέχη της S&P αποφάσισαν να πετάξουν την εταιρεία έξω από τον δείκτη για ένα συγκεκριμένο θέμα, πρόσθεσε η ίδια. Ενώ τα αυτοκίνητα της Tesla συμβάλλουν στη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, η βαθμολογία της ESG είχε μείνει πίσω σε άλλες πτυχές, όπως οι κακές συνθήκες εργασίας στο αμερικανικό εργοστάσιο Fremont, οι ισχυρισμοί για φυλετικές διακρίσεις και ο χειρισμός της έρευνας της αμερικανικής κυβέρνησης για πολλαπλούς θανάτους και τραυματισμούς που συνδέονται με την τεχνολογία autopilot.
Η συνεκτίμηση παραγόντων ESG στην επιλογή χαρτοφυλακίου - έχει εκτοξευθεί τα τελευταία χρόνια, φθάνοντας τα 35,3 τρισεκατομμύρια δολάρια μέχρι τις αρχές του 2020, σύμφωνα με την Παγκόσμια Συμμαχία Βιώσιμων Επενδύσεων. Μισή ντουζίνα διαχειριστές επενδύσεων που ερωτήθηκαν από το Reuters δήλωσαν ότι η διαμάχη του Μασκ με την S&P καταδεικνύει πόση σύγχυση εξακολουθεί να επικρατεί σχετικά με το πώς πολλοί επενδυτές και στελέχη βλέπουν τον κλάδο.
Ορισμένοι, όπως ο Μασκ, πιστεύουν ότι οι αξιολογήσεις θα πρέπει να ανταμείβουν τις εταιρείες που κάνουν τα περισσότερα για τον πλανήτη και την κοινωνία. Άλλοι, συμπεριλαμβανομένων εταιρειών όπως η S&P που παράγουν τις βαθμολογίες, λένε ότι έχουν σκοπό να δείξουν πόσο μεγάλο κίνδυνο αντιμετωπίζει η μετοχή μιας εταιρείας από παράγοντες ESG.
Αυτό εξηγεί γιατί ορισμένες εταιρείες που συμβάλλουν σημαντικά στην κλιματική αλλαγή, όπως η Exxon Corp επιτρέπεται να παραμείνουν σε έναν δείκτη ESG, εάν μπορούν να αποδείξουν ότι λαμβάνουν μέτρα για τη μείωση αυτού του κινδύνου.
«Τελικά, το ESG είναι ένας τρόπος εντοπισμού και προσπάθειας ποσοτικοποίησης του κινδύνου. Οπότε πρόκειται ουσιαστικά για μετριασμό του κινδύνου», δήλωσε ο Τσι Τσαν, διαχειριστής χαρτοφυλακίου στην Federated Hermes. «Ουσιαστικά ο Μασκ συγχέει το ESG με τη βιωσιμότητα».
Η S&P αρνήθηκε να παράσχει ανάλυση της βαθμολογίας ESG της Tesla, η οποία καταρτίζεται με βάση τη βαθμολογία των διαφόρων δραστηριοτήτων και πρακτικών της εταιρείας.
Η MSCI αρνήθηκε επίσης να παράσχει ανάλυση, αλλά ένα αντίγραφο της βαθμολογίας της Tesla στις 3 Μαΐου που εστάλη στους επενδυτές και εξετάστηκε από το Reuters δείχνει πώς η αντιληπτή κακή επίδοση της εταιρείας σε κοινωνικά θέματα αφαίρεσε λίγη από τη λάμψη των ισχυρών πράσινων διαπιστευτηρίων της εταιρείας.
Η Tesla βαθμολογήθηκε με 9,1 στα 10 για περιβαλλοντικούς λόγους, έναντι μέσου όρου 6,5 του κλάδου. Αυτό αποτελούσε το 30% της συνολικής βαθμολογίας ESG. Στα κοινωνικά θέματα, ωστόσο, κατέλαβε 1,4 έναντι μέσου όρου 3,5, ενώ στη διακυβέρνηση σημείωσε 5,1 έναντι μέσου όρου 3,2.
Ο Andrew Poreda, ανώτερος αντιπρόεδρος της Sage Advisory Services, μιας επενδυτικής εταιρείας με έδρα το Όστιν, δήλωσε ότι ως επενδυτής της Tesla κατανοεί γιατί η βαθμολογία ESG της εταιρείας ήταν χαμηλότερη από ό,τι θα μπορούσε να είναι με βάση αποκλειστικά τη συμβολή της εταιρείας στον αγώνα κατά της κλιματικής αλλαγής.
Ορισμένοι, όπως ο Μασκ, πιστεύουν ότι οι αξιολογήσεις θα πρέπει να ανταμείβουν τις εταιρείες που κάνουν τα περισσότερα για τον πλανήτη. Eίναι όμως έτσι;