Στο 5ο Συνέδριο Slide2Open Shipping Finance 2022 που διοργανώθηκε αρχές Μαρτίου μεταξύ άλλων συζητήθηκε το καυτό θέμα του ESG και πως μεταφράζεται αυτό στη ναυτιλία καθώς και η αειφόρος ανάπτυξη του κλάδου.
Ο κ. Michael Parker της Citi αναφέρθηκε στο ρόλο της ναυτιλίας στην παγκόσμια αλυσίδα προσφοράς και σημείωσε ότι οι τράπεζες θα αρχίσουν να χρηματοδοτούν τους κλάδους που σημειώνουν πρόοδο προς τις μηδενικές εκπομπές. Ο κ. Martin Crawford-Brunt της Lookout Maritime είπε ότι η διάθεση της αγοράς να συμμορφωθεί είναι ισχυρότερη από την υποχρέωση συμμόρφωσης. «Είναι πολύ σημαντικό να υπάρχει πρόοδος και να καθίστανται ορατές οι επενδύσεις» σημείωσε και πρόσθεσε ότι πρέπει να υπάρχει σωστό σύστημα μετρήσεων, σοβαρότητα, σταδιακή πρόοδος και διάθεση διόρθωσης αποκλίσεων.
Ο κ. Κώστας Καπράλος από την Net Zero Analytics αναφέρθηκε στους 5 βασικούς τομείς: συνέπεια, διασφάλιση σχετικότητας αναφορών, ίσοι όροι για όλους, διαφάνεια και συγκρισιμότητα μεθοδολογίας και ονοματολογίας ESG. Όλοι συμφώνησαν ότι η συνεργασία αποτελεί προϋπόθεση, ενώ η τεχνολογία είναι σε θέση να συμβάλει στην απανθρακοποίηση της ναυτιλίας.
Ο κ. Λεωνίδας Δημητριάδης-Ευγενίδης, Πρόεδρος του Ιδρύματος Ευγενίδη και πρέσβης του ΙΜΟ στην Ελλάδα αναφέρθηκε στη διατηρησιμότητα του εμπορίου. Η ναυτιλία ευθύνεται για το 3% των εκπομπών και για τη μεταφορά του 80% των εμπορευμάτων παγκοσμίως, αλλά θεωρείται υπεύθυνη για αυξημένο περιβαλλοντικό αποτύπωμα που δεν της αναλογεί, όπως η συμφόρηση στους λιμένες. Οι πλοιοκτήτες βοηθούν την οικονομία, αλλά η καλή εικόνα της ναυτιλίας δεν περνάει πάντα στην κοινωνία. Η διατηρησιμότητα προϋποθέτει ένα κοινό μέτωπο.
Ο κ. Sheraz Malik, της Digitorize παρουσίασε το Kyoto Network, την πρώτη αποκεντρωμένη αγορά πιστώσεων εκπομπών, που χρησιμοποιεί τεχνολογία blockchain. Το Kyoto Network επιδιώκει να συμβάλει στη δημιουργία ενός πιο διατηρήσιμου κόσμου βάσει κριτηρίων ESG, να δημιουργήσει ένα νόμισμα που θα ωφελήσει τους ανθρώπους και το περιβάλλον, με απώτερο στόχο την επίτευξη μηδενικών εκπομπών.
Ο κ. Γιώργος Πλευράκης του ABS τόνισε ότι η διατηρησιμότητα δεν αφορά μόνο την υποβολή αναφορών. Η απανθρακοποίηση είναι πρόκληση και η ναυτιλία πρέπει να επιταχύνει τη μετάβασή της, προκειμένου να πιάσει τον στόχο του 2050. Η πορεία προς την απανθρακοποίηση απαιτεί επιμέρους βήματα: 1. Ανάπτυξη προφιλ αποτυπώματος και έντασης εκπομπών, 2. Εξέταση επιλογών, 3. Εφαρμογή στρατηγικής και 4. Επιβεβαίωση στόχων, έκθεση προόδου και επιβεβαίωση τρόπων υπολογισμού.
Οι κ.κ. Evan Cohen της CIT Group, Βασίλης Μαρούλης της Citi, Νικόλας Παυλίδης της Bank of Cyprus, Christian Speer της M.M.Warburg & Co και Χρήστος Τσάκωνας της DNB Bank συζήτησαν με τον κ. Άγγελο Ρούπα Πανταλέων για τους κύκλους της ναυτιλίας. Έγινε ειδική μνεία στις αρχές Ποσειδών, στις αξιολογήσεις ESG, στις χρηματοοικονομικές ροές, τις καλές σχέσεις με τους πελάτες και πώς η κατανόηση της λογικής πίσω από μία απόφαση μπορεί να παίξει καθοριστικό ρόλο σε μία επενδυτική απόφαση. Οι πλοιοκτήτες και τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα που δεν αναγνωρίζουν τη νέα πραγματικότητα θα αντιμετωπίσουν δυσχέρειες.
Οι κ.κ. Γιάννης Δράγνης της Goldenport Group, Γιώργος Γουρδομιχάλης της Phoenix Shipping & Trading S.A., Βασίλης Παπαγιαννόπουλος της Common Progress Co. Na Ltd και Χάρης Βαφειάς των Stealthgas και Imperial Petroleum συζήτησαν με τον κ. Άγγελο Ρούπα Πανταλέων για επενδύσεις και συμφώνησαν ότι το 2021 ήταν πολύ καλή χρονιά, αν και όχι εξίσου για όλους τους κλάδους της ναυτιλίας. Η ναυτιλία είναι τμήμα μιας αλυσίδας, μεταφέρει το 80% του όγκου των αγαθών, αλλά δεν έχει ισχυρή φωνή. Τα κριτήρια ESG εξελίσσονται και επηρεάζουν της αποφάσεις χρηματοδότησης, αλλά σημαντικό ρόλο σε κάθε επένδυση παίζει η σχέση μεταξύ της ναυτιλιακής εταιρείας και του φορέα χρηματοδότησης. Ειδική αναφορά έγινε στα πληρώματα, αφού το 15% παγκοσμίως αφορά ναυτικούς από τη Ρωσία ή την Ουκρανία.
Στο 5ο Συνέδριο Slide2Open Shipping Finance 2022 που διοργανώθηκε αρχές Μαρτίου μεταξύ άλλων συζητήθηκε το καυτό θέμα του ESG και πως μεταφράζεται αυτό στη ναυτιλία.