Η Ευρωπαϊκή Ένωση πρόκειται να ζητήσει από τη βιομηχανία ορυκτών καυσίμων να συμβάλει στην πληρωμή για την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής στις φτωχότερες χώρες στο πλαίσιο ενός στόχου των Ηνωμένων Εθνών, σύμφωνα με προσχέδιο εγγράφου, καθώς τα κράτη προετοιμάζονται για συνομιλίες φέτος στο πλαίσιο επίτευξης ενός παγκόσμιου οικονομικού στόχου.
.
Οι φετινές διαπραγματεύσεις του ΟΗΕ για το κλίμα στο Μπακού του Αζερμπαϊτζάν, τον Νοέμβριο, είναι η προθεσμία για τις χώρες προκειμένου α συμφωνήσουν έναν νέο στόχο σχετικά με το πόσο θα πρέπει να πληρώσουν τα πλούσια, βιομηχανικά κράτη στα φτωχότερα προκειμένου αυτά να προσαρμοστούν στις πιο σοβαρές επιπτώσεις ενός πιο ζεστού κόσμου.
Δεδομένου του αυξανόμενου κόστους των θανατηφόρων καυσώνων, της ξηρασίας και της ανόδου της στάθμης της θάλασσας, ο νέος στόχος χρηματοδότησης για το κλίμα αναμένεται να είναι πολύ μεγαλύτερος από την υπάρχουσα δέσμευση των πλούσιων χωρών του ΟΗΕ να ξοδεύουν 100 δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως από το 2020, στόχο που δεν κατάφεραν να επιτύχουν εγκαίρως.
Τι προβλέπει το προσχέδιο
Ένα προσχέδιο απόφασης στο πλαίσιο της συνάντησης των υπουργών Εξωτερικών της ΕΕ αργότερα αυτόν τον μήνα έδειξε ότι το μπλοκ των 27 χωρών θα υποστηρίξει ότι ο τομέας πετρελαίου και φυσικού αερίου θα πρέπει επίσης να συμβάλει οικονομικά στην επίτευξη του στόχου.
Το προσχέδιο απόφασης της ΕΕ, το οποίο καθορίζει τις προτεραιότητες του μπλοκ για την κλιματική διπλωματία φέτος, θα μπορούσε να αλλάξει προτού οι υπουργοί Εξωτερικών το εγκρίνουν αργότερα αυτόν τον μήνα.
«Αναγνωρίζοντας ότι τα δημόσια οικονομικά από μόνα τους δεν μπορούν να παράσχουν το απαιτούμενο ποσό για τον νέο στόχο, θα πρέπει να εντοπιστούν και να χρησιμοποιηθούν πρόσθετες, νέες και καινοτόμες πηγές χρηματοδότησης από μια μεγάλη ποικιλία πηγών, συμπεριλαμβανομένου του τομέα των ορυκτών καυσίμων», επισημαίνεται στο προσχέδιο, όπως αποκάλυψε το Reuters.
Οι χώρες πρέπει να αποφασίσουν στο Μπακού εάν ο νέος στόχος χρηματοδότησης για το κλίμα θα περιλαμβάνει μόνο δημόσια χρηματοδότηση ή επίσης θα επιβαρυνθούν ο ιδιωτικός τομέας και οι διεθνείς θεσμοί, στην προσπάθεια να καλυφθούν ταχέως οι διαρκώς αυξανόμενες ανάγκες των αναπτυσσόμενων χωρών.
Ο ΟΟΣΑ έχει εκτιμήσει ότι οι πραγματικές ανάγκες των φτωχών χωρών για επενδύσεις για το κλίμα θα μπορούσαν να ανέλθουν σε 1 τρισεκατομμύριο δολάρια ετησίως έως το 2025.
Ο επικεφαλής της ΕΕ για την κλιματική πολιτική, Wopke Hoekstra, δήλωσε ότι θα προσπαθήσει να συγκεντρώσει την υποστήριξη για τους διεθνείς φόρους στα ορυκτά καύσιμα. Αλλά ο δρόμος για οποιαδήποτε τέτοια συμφωνία είναι… ανηφορικός, δεδομένης της ευρείας υποστήριξης που απαιτείται για ένα παγκόσμιο μέτρο.
Οι συνομιλίες στον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (IMO) πέρυσι σχετικά με το τέλος εκπομπών CO2 για τη ναυτιλία προκάλεσαν έντονες αντιδράσεις από χώρες όπως η Κίνα. Οι διαπραγματεύσεις του ΙΜΟ θα συνεχιστούν αυτόν τον μήνα.
Το προσχέδιο απόφασης ανέφερε επίσης ότι η ΕΕ θα συνεχίσει να απαιτεί από τις μεγάλες αναδυόμενες οικονομίες και αυτές με υψηλές εκπομπές CO2 και κατά κεφαλήν πλούτο -όπως η Κίνα και τα κράτη της Μέσης Ανατολής- να πληρώσουν για τον νέο στόχο χρηματοδότησης του ΟΗΕ για το κλίμα.
Το Πεκίνο έχει αντιταχθεί σθεναρά σε αυτό το ενδεχόμενο σε προηγούμενες συνομιλίες του ΟΗΕ για το κλίμα. Το ερώτημα ποιες χώρες πρέπει να πληρώσουν αναμένεται να είναι βασικό ζήτημα στη φετινή σύνοδο κορυφής για το κλίμα COP29.
Το προσχέδιο απόφασης της ΕΕ, το οποίο καθορίζει τις προτεραιότητες του μπλοκ για την κλιματική διπλωματία φέτος, θα μπορούσε να αλλάξει προτού οι υπουργοί Εξωτερικών το εγκρίνουν αργότερα αυτόν τον μήνα.