Διανύουμε μια δεκαετία που ο κόσμος αλλάζει με γοργούς ρυθμούς και στο ρευστό επιχειρηματικό περιβάλλον στο οποίο ζούμε οι επιχειρήσεις δεν πρέπει να αρκούνται στην αύξηση της αξίας προς τους μετόχους, αλλά και στην αύξηση της αξίας των stakeholders, μετατρέποντας τις επιχειρήσεις σε καλούς εταιρικούς πολίτες.
Αυτό ανέφερε ο Ανδρέας Νεοκλέους, Ανώτατος Εκτελεστικός Διευθυντής της Cyta, μιλώντας ενώπιον του 5ου Business Leaders’ Summit, προβαίνοντας μάλιστα σε μια εξομολόγηση. Πως ο ίδιος πριν από περίπου ένα χρόνο δεν γνώριζε τι ήταν τα κριτήρια ESG και η σχετική ενημέρωση της οποίας έτυχε προήλθε από τραπεζικούς κύκλους, θεωρώντας πως πρόκειται για κάτι καινούργιο από τις τράπεζες το οποίο δεν πρόκειται να αγγίξει τις επιχειρήσεις.
Ωστόσο, ένα χρόνο μετά, το ESG εντάσσεται στην στρατηγική της Cyta, όπου έχει συσταθεί επιτροπή ESG στο διοικητικό συμβούλιο, ενώ παράλληλα προβαίνει σε materiality analysis και αλλάζει τη δομή της για το ESG.
Υπογράμμισε πως αν και τα αρχικά ESG αποτελεί κάτι πολύ καινούργιο, τα συστατικά στοιχεία του ESG αποτελούν κάτι το νέο, και ειδικότερα σε ό,τι αφορά την Cyta που είναι ένας δημόσιος οργανισμός και τα συστατικά περιβαλλοντική συνείδηση, κοινωνική ευθύνη, χρηστή διοίκηση και διαφάνεια αποτελούν μέρος του DNA της.
Ο Ανδρέας Νεοκλέους σημείωσε πως παρά το γεγονός ότι το ESG αποτελεί σήμερα ένα buzzword, δεν υπάρχει αμφιβολία ότι θα ενταχθεί στην στρατηγική όλων των οργανισμών. «Και επίσης είμαι σίγουρος πως σε κάποια φάση, όπως έγινε και με τη νομοθεσία προσωπικών δεδομένων, θα ενταχθεί και στη νομοθεσία. Πολλά από τα στοιχεία του ESG θα ενταχθούν στη νομοθεσία και θα είναι υποχρεωτικά».
Παράλληλα, τόνισε πως το ζητούμενο δεν είναι να δημιουργήσουμε κανονιστικά συμμορφωμένες επιχειρήσεις ή να υποχρεώσουμε τις επιχειρήσεις να μπουν σε ευγενική άμιλλα με άλλες επιχειρήσεις για το ποιος είναι περισσότερο ESG friendly, αλλά η δημιουργία επιχειρηματικής συνεργασίας για το καλό του τόπου.
«Το στοίχημα μας είναι να μπούμε σε μια ειλικρινή συνεργασία οι μεγάλες επιχειρήσεις προσφέροντας ουσιαστικά στον τόπο μας, στην κοινωνία και στο περιβάλλον, εμπνέοντας όλους γύρω μας να κάνουν το ίδιο. Για μας στη Cyta, το στοίχημα είναι να καταφέρουμε να εμπνεύσουμε μια συλλογική και μια ουσιαστική αλλαγή, που θα μπορεί πραγματικά να βοηθήσει την οικονομία του τόπου μας και να μας αναδείξει σαν πηγή έμπνευσης και για άλλες χώρες της περιοχής».
Βιώσιμα επιχειρηματικά μοντέλα
Σε ό,τι αφορά τις αλλαγές που αναμένεται να επιφέρει το ESG στα επιχειρηματικό μοντέλα, ο κ. Νεοκλέους ανέφερε πως οι πρακτικές που γίνονται και καταγράφονται στα report αποτελεί εύκολη υπόθεση. Η δυσκολία έγκειται στις ενέργειες που γίνονται και δεν καταγράφονται ή δεν προσμετρούνται στη βάση των δεικτών ESG.
Για παράδειγμα, όπως είπε, αν η Cyta αποφασίσει μια να ψηφιοποιήσει μια υπηρεσία της για την ωφέλεια της οποίας σήμερα θα πρέπει κάποιος να επισκεφθεί το κατάστημα της Cyta 10.000 φορές το χρόνο, τότε καταργούνται όλες εκείνες οι μετακινήσεις από και προς το κατάστημα, που συνεπάγεται λιγότερες πρώτες ύλες, λιγότερα καύσιμα, λιγότερους ρύπους, λιγότερη κίνηση, λιγότερο ρίσκο, λιγότερο προσωπικό, λιγότερος χαμένος χρόνος.
«Όλα αυτά τα κάνουμε συνέχεια και όλα αυτά τα κάνουν όλες οι επιχειρήσεις στην καθημερινότητά τους, αλλά δεν τα μετράει κανένας. Εμείς το έχουμε κάνει παρά πολλές φορές τα προηγούμενα χρόνια και δεν υπάρχει πουθενά μετρήσιμο αυτός ο αντίκτυπος. Αυτό πρέπει με κάποιο τρόπο να αρχίσουμε να μετρούμε στην καθημερινότητα μας, με ποιο τρόπο το ESG επηρεάζεται».
Την ίδια ώρα, ο κ. Νεοκλέους σημείωσε πως πρόκειται για σημαντική αλλαγή στην κουλτούρα και γενικά για ολόκληρο disruption. «Και αυτό είναι δύσκολο να αλλάξει. Και ακόμη πιο δύσκολο να αλλάξει είναι εκεί που αρχίζει και συγκρούεται το συμφέρον και η αξία για τους shareholders με το συμφέρον και την αξία για τους stakeholders.
Για παράδειγμα αν αποφασίσουμε να δημιουργήσουμε ένα δίκτυο τηλεπικοινωνιών πράσινο. Όταν λέμε πράσινο, εννοούμε ότι την ενέργεια που χρησιμοποιούμε για την λειτουργία του, θα παράγεται εξ ολοκλήρου από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Αυτό θα κοστίσει μερικές δεκάδες εκατομμύρια ευρώ. Αυτό φαινομενικά έρχεται σε σύγκρουση με τους μετόχους και την κερδοφορία του οργανισμού».
Σχέδια για βιώσιμο επιχειρηματικό κόσμο
Ο κ. Νεοκλέους επικαλέστηκε έρευνα των Mckinsey πριν από την πανδημία, σύμφωνα με την οποίαν το 70% των ερωτηθέντων καταναλωτών είπαν ότι θα πλήρωναν περισσότερα για μια πράσινη υπηρεσία.
«Οπόταν επειδή υπάρχει μεγάλη ευαισθητοποίηση στις νεότερες γενιές για θέματα περιβάλλοντος και κοινωνικά θέματα είναι σημαντικό να το αντιληφθούμε για να φροντίσουμε να διαμορφώσουμε τις υπηρεσίες μας και τα προϊόντας μας ανάλογα».
Σε ό,τι αφορά την Cyta, τόνισε πως επιδίωξη του οργανισμού είναι να βοηθήσει τις επιχειρήσεις να κάνουν προβούν στις αναγκαίες εσωτερικές μεταρρυθμίσεις στο κομμάτι της τεχνολογίας, καθώς η Cyta επικεντρώνεται σε λύσεις τεχνολογίας.
Παράλληλα, έγνοια του οργανισμού είναι όπως οι βασικοί πυλώνες της στρατηγικής της, όπως connectivity, cybersecurity, τεχνολογία που αφορά επικοινωνία των ανθρώπων μεταξύ τους, ανταποκρίνονται και σε συγκεκριμένα κριτήρια και στόχους του ESG.
Επίσης, απαιτείται να γίνει αρκετή δουλειά για την χρήση των social media, τα fake news, τη βελτίωση των απειλών cybersecurity. «Η Cyta διαθέτει λύσεις τεχνολογίας, διαθέτει υποδομές, διαθέτει το fiber to the home και το 5G. To όραμα των επιχειρήσεων θα πρέπει να οδηγεί σε θετικό αποτύπωμα στον πλανήτη και στους κατοίκους του».
Ο Ανώτατος Εκτελεστικός Διευθυντής της Cyta μίλησε στο Business Leaders’ Summit σχετικά με το ESG και τη στρατηγική της τράπεζας Cyta.