Η Κόρτνεϊ Καρντάσιαν είναι η νέα πρέσβειρα βιωσιμότητας του Boohoo. Η ριάλιτι σταρ παρουσίασε την πρώτη από τις δύο capsule συλλογές της με το brand ultra fast-fashion κατά τη διάρκεια της Εβδομάδας Μόδας της Νέας Υόρκης. To show της ήταν ένα αληθινό party από άποψη διάθεσης και μοντέρνου στιλ.
.
Party όμως έκανε και το greenwashing σε μια κίνηση που δεν μπορεί παρά να θεωρηθεί ως άλλη μια κραυγαλέα απόπειρα greenwashing στη βιομηχανία της μόδας Να θυμίσουμε ότι greenwashing είναι η δημιουργία μιας ψευδούς εντύπωσης ή παροχής παραπλανητικών πληροφοριών σχετικά με το κατά πόσο τα προϊόντα μιας εταιρείας είναι πιο φιλικά προς το περιβάλλον. Τα ρούχα της συλλογής της, συμπεριλαμβανομένων κομματιών από ανακυκλωμένες ίνες και δύο vintage biker jacket, θα είναι επίσης διαθέσιμα προς ενοικίαση μέσω τoυ Hirestreet σε μια προσπάθεια «επέκτασης του κύκλου ζωής» των ενδυμάτων. Συνεργασίες όπως αυτές χρησιμεύουν μόνο για να αποσπάσουν την προσοχή από το ευρύ φάσμα περιβαλλοντικών και ηθικών θεμάτων που εμπλέκονται στην παραγωγή της fast fashion.
Σκεφτείτε το εξής: η αρχική συλλογή 45 τεμαχίων που δημιουργήθηκε σε συνεργασία με την Kardashian αντιπροσωπεύει ένα μικρό μέρος από τα εκτιμώμενα 40.000 είδη που πωλούνται στον ιστότοπο κάθε χρόνο. Και ενώ 41 από τα 45 κομμάτια περιέχουν ένα ποσοστό ανακυκλωμένων ινών (από ένα 100% ανακυκλωμένο βαμβακερό πουκάμισο μέχρι κομμάτια που είναι 47% από ανακυκλωμένο πολυεστέρα), αυτό από μόνο του δεν κάνει τη συλλογή βιώσιμη. Αξίζει να θυμάστε ότι ο ανακυκλωμένος πολυεστέρας - ενώ είναι καλύτερη επιλογή από τον παρθένο πολυεστέρα - εξακολουθεί να αποβάλλει επιβλαβή μικροπλαστικά στο νερό όταν πλένεται και δεν βιοδιασπάται. Δεδομένου ότι η γρήγορη μόδα δεν είναι συνήθως κατασκευασμένη για να διαρκεί, δεν είναι επίσης σαφές πόσες φορές τα κομμάτια της συλλογής θα φορεθούν ή θα νοικιαστούν πριν καταλήξουν σε χωματερή.
Από ηθική άποψη, το ζήτημα της δίκαιης αμοιβής και των ασφαλών συνθηκών εργασίας για τους εργαζόμενους στο ένδυμα παραμένει ανησυχητικό. Η Boohoo δηλώνει ότι 12 από τα στιλ κατασκευάζονται στο εργοστάσιό τους που άνοιξε πρόσφατα στο Ηνωμένο Βασίλειο, το οποίο η μάρκα ισχυρίζεται ότι είναι «κέντρο αριστείας» για τη βρετανική κατασκευή ενδυμάτων (Η Boohoo λέει ότι προσφέρει εξαιρετικά πακέτα αμοιβών και παροχών, πρόσβαση στην εκπαίδευση και ανάπτυξη και τώρα έχει μεγαλύτερη από τη μέση δέσμευση μισθοδοσίας προς τους εργαζομένους της).
Λαμβάνοντας υπόψη ότι το φθηνότερο είδος της νέας αυτής συλλογής κοστίζει £5, ωστόσο, είναι δύσκολο να δούμε πώς οι εργαζόμενοι σε όλη την αλυσίδα εφοδιασμού πληρώνονταν με μισθό διαβίωσης για να παράγουν αυτό το ένδυμα. Ένας εκπρόσωπος της Boohoo σχολίασε: «Η διασφάλιση ότι οποιοσδήποτε εμπλέκεται στην παραγωγή των ρούχων μας αμείβεται σωστά και φροντίζεται, είναι κεντρικής σημασίας για τις αξίες μας. Ενώ δεν λειτουργούμε κανένα εργοστάσιο αλλά το δικό μας μικρό στο Λέστερ ή έχουμε αποκλειστικές συμβάσεις, κατανοούμε πλήρως την ευθύνη μας να ανεβάζουμε τα πρότυπα».
Ολο αυτό έρχεται αφότου η επωνυμία δέχτηκε πυρά το 2020 μετά από μια συγκλονιστική έρευνα που διαπίστωσε ότι οι εργαζόμενοι σε ένα εργοστάσιο του Λέστερ που προμήθευε τη μάρκα αμείβονταν μόλις 3,50 λίρες την ώρα, καθώς και υπόκεινταν σε μη ασφαλείς συνθήκες εργασίας κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Η Boohoo είπε τότε ότι «δεν συγχωρεί και δεν θα συγχωρήσει τυχόν περιστατικά κακομεταχείρισης εργαζομένων και μη συμμόρφωσης με τον αυστηρό κώδικα δεοντολογίας προμηθευτών μας» και στη συνέχεια ότι είχε λάβει μέτρα για να αντιμετωπίσει τα ζητήματα που βρέθηκαν στην έρευνα.
Το Boohoo δεν είναι το μόνο fast fashion brand που χρησιμοποιεί κόλπα που αποσπούν την προσοχή από τα μεγαλύτερα ζητήματα. Τον Αύγουστο, το PrettyLittleThing (το οποίο ανήκει επίσης στον Όμιλο Boohoo και με το οποίο επίσης έχει συνεργαστεί η Kourtney το 2017) κυκλοφόρησε μια εφαρμογή μεταπώλησης, το PLT Marketplace, η οποία επιτρέπει στους καταναλωτές να πουλήσουν και να αγοράσουν αγαπημένα κομμάτια από οποιαδήποτε επωνυμία. Αν και οι αγορές μεταχειρισμένων είναι μια πιο βιώσιμη επιλογή από την αγορά ολοκαίνουργιων, δεν υπάρχει τίποτα που να υποδηλώνει ότι αυτό το νέο εγχείρημα θα σημαίνει ότι το brand – το οποίο έγινε πρωτοσέλιδο για πωλήσεις αντικειμένων εντελώς δωρεάν την Black Friday πέρυσι – θα παράγει λιγότερα ρούχα στο μέλλον.
Για να μην αναφέρουμε το Shein, τον κινεζικής καταγωγής γίγαντα της fast fashion. Αρκεί να σας πούμε ότι η εταιρεία προσθέτει 6.000 νέα είδη στον ιστότοπό της κάθε μέρα.
Ακόμη και πριν από την άνοδο των fast fashion brands, όπως οι Boohoo, PrettyLittleThing και Shein, υπολογίζεται ότι παράγονταν 150 δισεκατομμύρια ενδύματα κάθε χρόνο. Είναι δύσκολο να μην σκεφτεί κανείς ότι οποιαδήποτε καλή δουλειά γίνεται στον κλάδο για την επίτευξη ενός πιο βιώσιμου μέλλοντος ακυρώνεται από αυτού του τύπου τα brands. Το γεγονός είναι ότι παράγονται περισσότερα ρούχα από ποτέ. Η πρόσληψη ενός νέου λαμπερού sustainability ambassador δεν πρόκειται να λύσει τη μακρά λίστα με τα ολοένα και πιο επείγοντα προβλήματα της μόδας.
Η Kardashian είπε ότι δράττεται αυτής της ευκαιρίας για να μιλήσει με ειδικούς και να δημιουργήσει μεγαλύτερη συζήτηση γύρω από το θέμα της βιωσιμότητας στην μόδα. Πόσο όμως την πιστεύουμε;
Πηγή: Jenny.gr
Μια κίνηση που δεν μπορεί παρά να θεωρηθεί ως άλλη μια κραυγαλέα απόπειρα greenwashing στη βιομηχανία της μόδας.