Το τοπίο του κλάδου του λιανικού εμπορίου έχει αναπτυχθεί ραγδαία και έχει επίσης αντιμετωπίσει σημαντικές προκλήσεις, όπως η παγκοσμιοποίηση, η οποία εισήγαγε νέους ανταγωνιστές, και η ψηφιοποίηση που δημιούργησε μια εξάρτηση από τις ηλεκτρονικές πωλήσεις. Η έξαρση του Covid-19 βοήθησε σε αυτόν τον ταχύ ψηφιακό μετασχηματισμό και οι επιχειρήσεις λιανικού εμπορίου προχώρησαν σε ηλεκτρονικές συναλλαγές. Αυτό οδήγησε επίσης τους λιανοπωλητές να ενσωματώσουν δεδομένα ESG (περιβαλλοντικά, κοινωνικά και διακυβέρνησης) για την υιοθέτηση βιώσιμων μέτρων στο πλαίσιο των διαδικασιών λιανικής πώλησης.
Σε έρευνα που διεξήγαγε η Deloitte Global, διαπιστώθηκε ότι σχεδόν το 32% των καταναλωτών λιανικής υιοθετούν έναν πιο βιώσιμο τρόπο ζωής. Καθώς όλο και περισσότεροι καταναλωτές υιοθετούν βιώσιμες πρακτικές στην καθημερινή τους ζωή, οι λιανοπωλητές πρέπει να αντιμετωπίσουν αυτή την αυξανόμενη νοοτροπία για να παραμείνουν επίκαιροι. Οι στατιστικές δείχνουν ότι οι λιανοπωλητές που έχουν στρατηγικές ESG ευθυγραμμισμένες με τους επιχειρηματικούς τους στόχους είναι πιο πιθανό να προτιμηθούν από τους δυνητικούς επενδυτές. Οι προοδευτικοί διευθύνοντες σύμβουλοι σε όλους τους τομείς του λιανικού εμπορίου εφαρμόζουν το ESG ως λύση για λιγότερες σπάταλες, καθαρότερες και πιο αποδοτικές πρακτικές.
Βιωσιμότητα στο λιανεμπόριο
Οι λιανοπωλητές που εστιάζουν σε βιώσιμες πρακτικές μπορούν να προσελκύσουν τη γενιά Χ, δηλαδή τους καταναλωτές της νεότερης γενιάς, και να αποκτήσουν μακροχρόνια αφοσίωση στο εμπορικό σήμα, προστατεύοντας παράλληλα το περιβάλλον. Σύμφωνα με την έκθεση της Depop και της Bain & Company σχετικά με την Gen Z, η αγοραστική συμπεριφορά της Gen Z επηρεάζεται έντονα από τις δεσμεύσεις της μάρκας για κοινωνική και περιβαλλοντική βιωσιμότητα.
Η βιωσιμότητα υπερβαίνει τις συναλλαγές προϊόντων, δημιουργεί σχέσεις και επιτρέπει την απεικόνιση μιας ποικιλίας αυθεντικών ιστοριών. Αυτό θα βοηθήσει τους λιανοπωλητές να αυξήσουν το κοινό τους και να συνδεθούν με περισσότερους ανθρώπους. Η βιωσιμότητα δεν είναι η μόνη πτυχή που έχει σημασία, αλλά είναι ζωτικής σημασίας να εφαρμόζεται σε ολόκληρο το επιχειρηματικό οικοσύστημα - από τις πρώτες ύλες μέχρι την προετοιμασία του προϊόντος, την αλυσίδα παραγωγής και τις πωλήσεις.
Όταν όλα αυτά τα στάδια επιτυγχάνονται με μια ολιστική προσέγγιση, βοηθούν την επιχείρηση να γίνει πιο αποδοτική, μειώνοντας παράλληλα την κατανάλωση ενέργειας. Κατά την ενσωμάτωση της βιωσιμότητας, οι λιανοπωλητές πρέπει να εστιάζουν και στις τέσσερις πτυχές, δηλαδή την εταιρική διακυβέρνηση, τον αντίκτυπο στην κοινωνία, την οικονομία και το περιβάλλον.
Αξιοποίηση της βιωσιμότητας στο λιανικό εμπόριο με ολοκληρωμένα δεδομένα ESG
Εν μέσω ραγδαίων εξελίξεων στον χώρο του ESG και της αυξανόμενης ζήτησης για βελτιωμένες πρακτικές βιωσιμότητας, είναι σημαντικό για τους λιανοπωλητές να υιοθετήσουν την ολιστική προσέγγιση, ενσωματώνοντας το ESG στις επιχειρηματικές λειτουργίες. Καθώς κάθε χρόνο που περνάει η απαίτηση για την υποβολή εκθέσεων ESG γίνεται όλο και πιο αυστηρή, οι λιανοπωλητές πρέπει να επανεξετάσουν τόσο τις επιδόσεις τους όσο και την υποβολή εκθέσεων ESG.
Ας ρίξουμε μια ματιά σε ορισμένα δεδομένα ESG που θα βοηθήσουν τους λιανοπωλητές να πετύχουν τους στόχους τους για τη βιωσιμότητα:
- Τα δεδομένα ESG βοηθούν τους λιανοπωλητές να κατανοήσουν τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα και να μετρήσουν με ακρίβεια την κατανάλωση ενέργειας σε διαδικασίες, τοποθεσίες, εγκαταστάσεις και χιλιάδες συνδεδεμένες συσκευές. Τα δεδομένα των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα δίνουν τη δυνατότητα στους λιανοπωλητές να εφαρμόζουν και να βελτιστοποιούν βιώσιμα μέτρα, ενώ παράλληλα παρακολουθούν την πρόοδο στο μέλλον, γεγονός που θα συμβάλει στην επίτευξη πραγματικών μειώσεων.
- Τα δεδομένα ESG έχουν πολλές ευκαιρίες που βοηθούν τους λιανοπωλητές να εντοπίσουν και να αντιμετωπίσουν σημαντικές προκλήσεις, όπως ο προγραμματισμός αποθεμάτων και η ανακριβής ζήτηση, τα προβλήματα βιωσιμότητας της αλυσίδας εφοδιασμού, τα πλεονάζοντα απόβλητα προϊόντων, η συσκευασία, η αναποτελεσματικότητα της παραγωγής κ.λ.π. Τα δεδομένα αυτά επιτρέπουν στους λιανοπωλητές να κατανοήσουν τα υποκείμενα προβλήματα με ορατότητα σε πραγματικό χρόνο, ενώ παράλληλα τους βοηθούν να εμβαθύνουν σε βασικές μετρήσεις, όπως ο μετριασμός των κινδύνων, ο καθορισμός προτύπων για την πρόοδό τους έναντι των ανταγωνιστών, η βελτίωση της συνολικής ποιότητας της παραγωγής κ.λ.π.
- Τα δεδομένα ESG ξεκλειδώνουν βαθιές γνώσεις που βοηθούν τους λιανοπωλητές σε μια καλύτερη διαδικασία λήψης αποφάσεων. Αυτές οι πληροφορίες βοηθούν τους λιανοπωλητές να παρακολουθούν πώς θα επηρεαστεί η επιχείρησή τους από την κλιματική αλλαγή και πώς οι τρέχουσες διαδικασίες επηρεάζουν το περιβάλλον τώρα και στο μέλλον.
Διαχείριση της αλυσίδας εφοδιασμού στο λιανικό εμπόριο
Η διαχείριση της εφοδιαστικής αλυσίδας είναι ένα από τα πιο αναπόσπαστα μέρη του λιανικού εμπορίου. Με την ενσωμάτωση μιας αποτελεσματικής και βιώσιμης διαχείρισης της αλυσίδας εφοδιασμού, οι λιανοπωλητές μπορούν να βρουν αποτελεσματικούς τρόπους για τη μείωση του συνολικού κόστους (υποδομή, διαδικασία και εκτέλεση). Αυτό μπορεί επίσης να ενσωματώσει απρόσκοπτους τρόπους παράδοσης των προϊόντων, έτσι ώστε οι καταναλωτές να έχουν ταχύτερη πρόσβαση στα τελικά προϊόντα, ενώ παράλληλα θα διασφαλίζει ότι υπάρχει περιορισμένος έλεγχος των αποθεμάτων, της παραγωγής, των πωλήσεων, της διανομής του προϊόντος και των αποθεμάτων των εξωτερικών εταιρειών προμηθευτών.
Η διαχείριση της εφοδιαστικής αλυσίδας δημιουργεί συνολικά την βιωσιμότητα των διαδικασιών στο οικοσύστημα του λιανεμπορίου. Και η εφαρμογή βιώσιμων πρακτικών στην αλυσίδα εφοδιασμού υπερβαίνει κατά πολύ την απλή υιοθέτηση μίας πράσινης πρακτικής. Οι βιώσιμες πρακτικές μας βοηθούν να αξιολογήσουμε τις βέλτιστες πρακτικές και να επιβάλουμε ανθρωπιστικές διαδικασίες που φροντίζουν τον κόσμο στον οποίο ζούμε.
Η δημιουργία μιας ισορροπίας μεταξύ των αυξανόμενων καταναλωτικών απαιτήσεων και της βιωσιμότητας είναι ζωτικής σημασίας. Η εφαρμογή μιας βιώσιμης αλυσίδας εφοδιασμού συμβάλλει στην επίτευξη της παραγωγικότητας της εργασίας, ενώ παράλληλα μειώνει το κόστος των επιχειρηματικών διαδικασιών. Οι βιώσιμες πρακτικές δεν αποσκοπούν μόνο στην ενσωμάτωση περιβαλλοντικών και οικονομικά εφικτών πρακτικών στο οικοσύστημα της αλυσίδας εφοδιασμού: από την ανάπτυξη του προϊόντος, τη συσκευασία, την επιλογή υλικών, τη χρήση πρώτων υλών, την κατασκευή, τη συσκευασία, τη μεταφορά και την παράδοση του προϊόντος- διασφαλίζουν ότι το περιβάλλον δεν θα υποφέρει από τις ενέργειές μας.
Τα οφέλη από την εφαρμογή βιώσιμων τιμών στο οικοσύστημα της αλυσίδας εφοδιασμού λιανικής:
Μειώνει τον αντίκτυπο στο παγκόσμιο περιβάλλον. Οι περισσότεροι ιδιοκτήτες επιχειρήσεων δεν συνειδητοποιούν ότι η εφαρμογή βιώσιμων πρακτικών δεν σημαίνει ότι πρέπει να καταβάλλετε πρόσθετη προσπάθεια για την ορθή εφαρμογή της διαδικασίας. Τις περισσότερες φορές το μόνο που απαιτείται είναι η δημιουργία ενός ισοζυγίου εισροών και εκροών, όπου μετράται επίσης ο περιβαλλοντικός αντίκτυπος, ενώ παράλληλα εξασφαλίζεται υψηλή κερδοφορία των προϊόντων.
Αδιάλειπτη συνέχεια στην αλυσίδα εφοδιασμού. Βελτιώνει τη συνολική αποδοτικότητα της διαδικασίας από άκρη σε άκρη στο οικοσύστημα της αλυσίδας εφοδιασμού λιανικής.
Ελκυστικό για παγκόσμιους εταίρους που συμμετέχουν ενεργά σε βιώσιμες πρακτικές. Ο κόσμος μετατοπίζεται προς μια βιώσιμη νοοτροπία, όπου οι καταναλωτές προσέχουν σε τι επενδύουν. Αυτό σημαίνει επίσης ότι οι επιχειρήσεις εξελίσσονται μαζί με τις ανάγκες των καταναλωτών για να καλύψουν αυτή την αυξανόμενη τάση.
Σε έρευνα που διεξήγαγε η Deloitte Global, διαπιστώθηκε ότι σχεδόν το 32% των καταναλωτών λιανικής υιοθετούν έναν πιο βιώσιμο τρόπο ζωής.