Να περιορίσει το στόχο μηδενικών εκπομπών ρύπων έως το 2040, μία δεκαετία δηλαδή νωρίτερα από το αρχικώς προβλεπόμενο έθεσε ο ναυτιλιακός όμιλος AP Moller-Maersk.
Η δανική εταιρεία εμπορευματοκιβωτίων, η δεύτερη μεγαλύτερη στον κόσμο σε όγκο, έχει θέσει επίσης νέους στόχους για το 2030 να μειώσει τις εκπομπές της ανά εμπορευματοκιβώτιο στο μισό και να μεταφέρει το ένα τέταρτο των θαλάσσιων εμπορευμάτων της με πιο οικολογικά καύσιμα.
Ο Soren Skou, Διευθύνων Σύμβουλος της Maersk, είπε στους Financial Times, ότι όταν ο όμιλος ξεκίνησε για πρώτη φορά τον στόχο του 2050 για καθαρές μηδενικές εκπομπές το 2018, ήταν «πραγματικά σαν ένα ταξίδι στο φεγγάρι» καθώς «δεν είχαμε ιδέα πώς να φτάσουμε εκεί».
Αλλά τώρα με εταιρείες όπως η Amazon, η Ikea και η Unilever να διεκδικούν μεταφορά χωρίς άνθρακα έως το 2040, η Maersk έχει ήδη τα πρώτα της πλοία που μπορούν να λειτουργούν με πράσινη μεθανόλη και με τον τρόπο αυτό ο δανικός όμιλος μπορεί να επιταχύνει την μετάβασή του στην εξάλειψη των εκπομπών.
«Βλέπουμε τους εαυτούς μας ως πρωτοπόρους στη μείωση απελευθέρωσης αερίων σε έναν από τους τομείς που είναι δύσκολο να μειωθεί. Πιστεύουμε ότι αυτό είναι το σωστό», είπε.
Ο Jacob Sterling, επικεφαλής του τμήματος απαλλαγής από τις εκπομπές άνθρακα της Maersk, πρόσθεσε: «Θα είναι πολύ προκλητικό. Δεν υπάρχουν μεγάλα περιθώρια στην ανάπτυξη στρατηγικής».
Οι στόχοι του ομίλου
Η Maersk στοχεύει τώρα να πετύχει καθαρό μηδενικό αποτύπωμα σε όλες τις δραστηριότητές της έως το 2040, όχι μόνο στη ναυτιλία, αν και ο Sterling παραδέχτηκε ότι πιθανότατα θα πρέπει να χρησιμοποιήσει τον συμψηφισμό για να επιτύχει την τελική μείωση 5-10%.
Έως το 2030, η λιμενική της δραστηριότητα θα πρέπει να μειώσει τις απόλυτες εκπομπές της κατά 70%. Το ένα τέταρτο του συνόλου του θαλάσσιου φορτίου της πρέπει να μεταφέρεται με πράσινα καύσιμα, τα οποία σύμφωνα με τη Maersk είναι εκπομπές που είναι τουλάχιστον 65 τοις εκατό χαμηλότερες από τα σημερινά ορυκτά καύσιμα, τα οποία αποκλείουν το υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG) που χρησιμοποιείται από ορισμένους ανταγωνιστές.
Ο Skou είπε ότι ο καθορισμός ενός στόχου μηδενικού αποτυπώματος για το 2050 ήταν «σχετικά εύκολος για μένα ως Διευθύνοντα Σύμβουλο», καθώς θα ήταν καθήκον για έναν από τους διαδόχους του να το εφαρμόσει. Αλλά οι στόχοι του 2030 θα μπορούσαν να επιτευχθούν μόνο με «σαφή πρόοδο» τα επόμενα πέντε χρόνια, επομένως ήταν «πιθανότατα πιο σημαντικοί» από τον μακροπρόθεσμο.
Η πρόκληση των πράσινων καυσίμων
Η μεγαλύτερη πρόκληση για τη Maersk είναι να βρει επαρκείς ποσότητες πράσινων καυσίμων. «Δεν είναι κάτι ασήμαντο. Κανείς δεν το παράγει σήμερα σε πραγματική ποσότητα», όπως είπαν τα στελέχη.
Η Maersk χρησιμοποίησε πράσινη μεθανόλη για τα πρώτα 12 νέα πλοία της που παραγγέλθηκαν να λειτουργούν χωρίς εκπομπές. Η τεχνολογία, η οποία σύμφωνα με το Show μπορεί αρχικά να είναι τριπλάσια του κόστους του τρέχοντος καυσίμου, είναι αμφιλεγόμενη καθώς το CO2 απορροφάται πρώτα στην παραγωγή και στη συνέχεια απελευθερώνεται όταν καίγεται, αλλά για τη Maersk έχει το πλεονέκτημα ότι δεν απαιτείται. να επανασχεδιάσει τα πλοία της.
Ο Sterling είπε ότι τα 12 νέα πλοία της θα απαιτούσαν περίπου μισό εκατομμύριο τόνους καυσίμων ετησίως, ενώ η τρέχουσα ετήσια παραγωγή πράσινης μεθανόλης ήταν μόνο περίπου 35.000 τόνοι. «Η κλιμάκωση του πράσινου καυσίμου αρκετά γρήγορα είναι σαφώς πολύ δύσκολη», πρόσθεσε.
(portnet.gr)
Η δανική εταιρεία εμπορευματοκιβωτίων, η δεύτερη μεγαλύτερη στον κόσμο σε όγκο, έχει θέσει επίσης νέους στόχους για το 2030 να μειώσει τις εκπομπές της ανά εμπορευματοκιβώτιο στο μισό και να μεταφέρει το ένα τέταρτο των θαλάσσιων εμπορευμάτων της με πιο οικολογικά καύσιμα.