Η Ελβετία πρωτοπορεί στον τομέα της καθαρής ενέργειας με ένα παγκοσμίως πρώτο έργο την εγκατάσταση αφαιρούμενων ηλιακών συλλεκτών σε ενεργές σιδηροδρομικές γραμμές. Το καινοτόμο αυτό σύστημα, το οποίο αναπτύχθηκε από την νεοφυή εταιρεία Sun-Ways σε συνεργασία με το EPFL, το ομοσπονδιακό τεχνολογικό ινστιτούτο της Ελβετίας, θα εφαρμοστεί πιλοτικά σε μια σιδηροδρομική γραμμή στο Neuchâtel από το 2025. Το έργο θα μπορούσε να μετασχηματίσει την παραγωγή ηλιακής ενέργειας αξιοποιώντας την υπάρχουσα σιδηροδρομική υποδομή, παρέχοντας μια κλιμακούμενη και φιλική προς το περιβάλλον λύση χωρίς την ανάγκη για πρόσθετη γη.
.
Ένα επαναστατικό σύστημα για τα φωτοβολταϊκά
Η τεχνολογία της Sun-Ways επιτρέπει την εγκατάσταση ηλιακών συλλεκτών μεταξύ των σιδηροδρομικών γραμμών, επιτρέποντας στα τρένα να περνούν από πάνω τους χωρίς διακοπή. "Αυτή θα είναι η πρώτη φορά που ηλιακά πάνελ θα εγκατασταθούν σε σιδηροδρομική γραμμή με τα τρένα να περνούν από πάνω τους », δήλωσε ο Joseph Scuderi, Διευθύνων Σύμβουλος της Sun-Ways. Τα πάνελ θα τοποθετηθούν χρησιμοποιώντας ένα ειδικά σχεδιασμένο τρένο από την ελβετική εταιρεία συντήρησης γραμμών Scheuchzer, ικανό να εγκαταστήσει έως και 1.000 τετραγωνικά μέτρα πάνελ ανά ημέρα.
Ένα από τα βασικά χαρακτηριστικά του συστήματος είναι η δυνατότητα αφαίρεσής του, αντιμετωπίζοντας ένα σημαντικό εμπόδιο σε προηγούμενα ηλιακά έργα σε υποδομές. Τα πάνελ μπορούν να απεγκατασταθούν γρήγορα για την απαραίτητη συντήρηση. «Η δυνατότητα της αφαίρεσης του φωτοβολταϊκού μετά τη χρήση είναι μια κρίσιμη καινοτομία», πρόσθεσε ο Scuderi, τονίζοντας πως έτσι λύνεται ένα ζήτημα που εμπόδιζε επί μακρόν τη χρήση ηλιακών συλλεκτών σε σιδηροδρόμους.
Πιλοτικό έργο που αλλάζει τα δεδομένα
Στο πλαίσιο του τριετούς πιλοτικού έργου, που θα ξεκινήσει την άνοιξη του 2025, θα εγκατασταθούν 48 ηλιακά πάνελ σε ένα τμήμα τροχιάς μήκους 100 μέτρων κοντά στο σταθμό Buttes στο Neuchâtel. Η Sun-Ways αναμένει ότι το σύστημα θα παράγει 16.000 kWh ηλεκτρικής ενέργειας ετησίως, αρκετή για να τροφοδοτήσει τα τοπικά σπίτια. Το έργο χρηματοδοτείται με 585.000 ελβετικά φράγκα (623.000 ευρώ ) και αποσκοπεί στην επίδειξη των δυνατοτήτων των ηλιακών συλλεκτών που ενσωματώνονται στα σιδηροδρομικά δίκτυα.
Ωστόσο, η ενέργεια αυτή δεν θα τροφοδοτείται στο σιδηροδρομικό σύστημα λόγω της τρέχουσας πολυπλοκότητας των σιδηροδρομικών λειτουργιών. "Η ηλεκτρική ενέργεια που παράγεται από το φωτοβολταϊκό σύστημα θα τροφοδοτείται στο δίκτυο ηλεκτρικής ενέργειας και θα χρησιμοποιείται για την τροφοδοσία των σπιτιών », επιβεβαίωσε ο Scuderi, υπογραμμίζοντας τον ευρύτερο αντίκτυπο αυτής της καινοτομίας.
Παγκόσμιο δυναμικό
Η Sun-Ways έχει φιλόδοξα σχέδια πέραν της Ελβετίας. Ο συνιδρυτής Baptiste Danichert περιέγραψε τις τεράστιες δυνατότητες: «Υπάρχουν πάνω από ένα εκατομμύριο χιλιόμετρα σιδηροδρομικών γραμμών στον κόσμο. Πιστεύουμε ότι το 50% των σιδηροδρομικών γραμμών του κόσμου θα μπορούσε να εξοπλιστεί με το σύστημά μας» , δήλωσε. Αυτό θα μπορούσε να μετατρέψει ένα σημαντικό μέρος της παγκόσμιας σιδηροδρομικής υποδομής σε ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, με 1 τεραβατώρα (TWh) ηλιακής ενέργειας που παράγεται ετησίως μόνο στην Ελβετία, αρκετή για να καλύψει το 2% των συνολικών ενεργειακών αναγκών της χώρας.
Εκτός από το έργο του Neuchâtel, η Sun-Ways διεξάγει μελέτη σκοπιμότητας για μια μεγαλύτερη εγκατάσταση σε μια ιδιωτική σιδηροδρομική γραμμή στο Aigle. Η εταιρεία διερευνά επίσης διεθνείς ευκαιρίες στην Ισπανία, τη Ρουμανία, τη Νότια Κορέα και την Αυστραλία, γεγονός που σηματοδοτεί την παγκόσμια επεκτασιμότητα αυτής της καινοτομίας.
Αντιμετώπιση των προκλήσεων
Παρά τις ελπιδοφόρες δυνατότητές του, το έργο αντιμετωπίστηκε με σκεπτικισμό. Η Διεθνής Ένωση Σιδηροδρόμων εξέφρασε ανησυχίες σχετικά με την ανθεκτικότητα των πάνελ, τις πιθανές μικρορωγμές και τους κινδύνους πυρκαγιάς. Ορισμένοι επικριτές ανησυχούσαν επίσης για τις αντανακλάσεις που αποσπούν την προσοχή των οδηγών των τρένων. Σε απάντηση, η Sun-Ways εργάστηκε για να βελτιώσει τα πάνελ με αντιανακλαστικές επιφάνειες και ενισχυμένα υλικά. "Έχουμε αναπτύξει πιο ανθεκτικά πάνελ από τα συμβατικά και θα μπορούσαμε να συμπεριλάβουμε ένα φίλτρο κατά της αντανάκλασης », εξήγησε ο Scuderi, αντιμετωπίζοντας τις ανησυχίες.
Υπάρχουν επίσης ανησυχίες σχετικά με τις καιρικές συνθήκες. Ορισμένοι επικριτές σημείωσαν ότι το χιόνι και ο πάγος θα μπορούσαν να εμποδίσουν την απόδοση των πάνελ. Ωστόσο, η Sun-Ways απαντά άμεσα με μια λύση. "Εργαζόμαστε σε ένα σύστημα για την τήξη των παγωμένων κατακρημνισμάτων », δήλωσε ο Scuderi, εξασφαλίζοντας ότι το σύστημα θα μπορεί να λειτουργεί αποτελεσματικά όλο το χρόνο.
Κλιμάκωση της καινοτομίας σε παγκόσμιο επίπεδο
Η ιδέα των ηλιακών συλλεκτών στις σιδηροδρομικές γραμμές θα μπορούσε να μειώσει σημαντικά το περιβαλλοντικό αποτύπωμα των ενεργειακών έργων. Χρησιμοποιώντας τις υπάρχουσες υποδομές, το σύστημα αυτό αποφεύγει τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις της κατασκευής νέων ηλιακών πάρκων. "Αυτό ευθυγραμμίζεται με τις αυξανόμενες παγκόσμιες προτεραιότητες για τη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος των ενεργειακών έργων και την επίτευξη των στόχων μείωσης των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα », σημείωσε ο Scuderi.
Εάν επιτύχει, αυτή η πρωτοποριακή πρωτοβουλία θα μπορούσε να αποτελέσει πρότυπο για χώρες σε όλο τον κόσμο που επιθυμούν να ενισχύσουν τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. «Βλέπουμε ότι αυτό το έργο συμβάλλει όχι μόνο στην εξοικονόμηση ενέργειας αλλά και στη μακροπρόθεσμη αποδοτικότητα του κόστους για τις κυβερνήσεις και τις εταιρείες εφοδιαστικής», δήλωσε ο Danichert, υπογραμμίζοντας το δυναμικό οικονομικών οφελών.
Η εταιρία Sun-Ways λανσάρει το πρώτο σύστημα αφαιρούμενων ηλιακών συλλεκτών σε σιδηροδρομικές γραμμές, το οποίο θα παράγει 16.000 kWh ετησίως από το 2025