Ε.Ε.: Νέος κλιματικός στόχος για το 2040, αλλά με ισχυρότερη στήριξη στις βιομηχανίες

Body

Η Ευρωπαϊκή Ένωση ετοιμάζεται να ανακοινώσει έναν νέο στόχο για την κλιματική πολιτική του 2040, αλλά το σχέδιο συνοδεύεται από έντονες πιέσεις για πρόσθετη στήριξη σε βασικούς βιομηχανικούς κλάδους. Σύμφωνα με προσχέδιο συμπερασμάτων της Συνόδου Κορυφής της 23ης Οκτωβρίου, που διέρρευσε, οι ηγέτες θα δώσουν το πράσινο φως για τη θέσπιση του στόχου, ζητώντας παράλληλα από την Κομισιόν να διαμορφώσει ένα πιο ισχυρό «πλαίσιο διευκόλυνσης» για τη μετάβαση.

.

Η απόφαση είχε καθυστερήσει, καθώς η έγκριση έπρεπε να είχε δοθεί τον Σεπτέμβριο για να τηρηθεί η προθεσμία του ΟΗΕ. Ωστόσο, οι διαπραγματεύσεις κατέρρευσαν μετά από αντιδράσεις χωρών όπως η Γαλλία και η Πολωνία, που ζήτησαν οι αρχηγοί κρατών να εξετάσουν πρώτα τις συνέπειες για την οικονομία, τονίζοντας πως η μετάβαση πρέπει να χρηματοδοτηθεί με τρόπο που δεν θα θέσει σε κίνδυνο άλλες προτεραιότητες, όπως η άμυνα και η βιομηχανική αναγέννηση.

Το προσχέδιο υπογραμμίζει ότι «ιδιαίτερη προσοχή πρέπει να δοθεί στις παραδοσιακές βιομηχανίες, ιδίως την αυτοκινητοβιομηχανία, τη ναυτιλία, την αεροπορία και τις ενεργοβόρες βιομηχανίες όπως ο χάλυβας, τα μέταλλα και τα χημικά, ώστε να παραμείνουν ανθεκτικές και ανταγωνιστικές». Με άλλα λόγια, η Ε.Ε. αναγνωρίζει ότι ο νέος στόχος δεν μπορεί να σταθεί χωρίς ένα πλέγμα μέτρων που θα κρατά τις επιχειρήσεις όρθιες στον παγκόσμιο ανταγωνισμό.

Αν και δεν προβλέπονται συγκεκριμένες χρηματοδοτήσεις ή αλλαγές πολιτικής στο κείμενο, διπλωμάτες της Ε.Ε. αναφέρουν ότι υπάρχουν αιτήματα να τροποποιηθεί ο μηχανισμός συνοριακής προσαρμογής άνθρακα (CBAM) και να αποδυναμωθεί η προγραμματισμένη κατάργηση των συμβατικών αυτοκινήτων το 2035. Ο Γερμανός καγκελάριος Φρίντριχ Μερτς δήλωσε πρόσφατα ότι θα πιέσει ώστε να μην υπάρξει «σκληρό cut-off» για τα αυτοκίνητα εσωτερικής καύσης, δείχνοντας την ένταση της πολιτικής αντιπαράθεσης.

Το κείμενο τονίζει επίσης ότι οι κλιματικοί στόχοι πρέπει να επιτευχθούν «με τεχνολογική ουδετερότητα», μια φράση που συνήθως χρησιμοποιείται για να αμφισβητηθούν περιορισμοί σε συγκεκριμένες τεχνολογίες. Αυτό αφήνει ανοιχτό το ενδεχόμενο μεγαλύτερης ευελιξίας για τη διατήρηση τεχνολογιών που βρίσκονται υπό πίεση, όπως οι κινητήρες καύσης.

Εφόσον οι ηγέτες συμφωνήσουν στα συμπεράσματα, οι υπουργοί Περιβάλλοντος θα συνεδριάσουν στις 4 Νοεμβρίου για να εγκρίνουν επίσημα τον στόχο, ώστε η Ε.Ε. να τον παρουσιάσει εγκαίρως στη Διάσκεψη COP30 του ΟΗΕ. Το αν η Ένωση θα καταφέρει να ισορροπήσει ανάμεσα στη φιλοδοξία για ηγετικό ρόλο στην κλιματική δράση και στην ανάγκη προστασίας της βιομηχανικής της βάσης, θα κριθεί τους επόμενους μήνες.

Πηγή: Reuters

Αρθρογράφος
Κύριος χαρακτηρισμός περιεχομένου
Image
Επικεφαλίδα

Η απόφαση είχε καθυστερήσει, καθώς η έγκριση έπρεπε να είχε δοθεί τον Σεπτέμβριο.