Η σταδιακή ενίσχυση της παρουσίας των γυναικών σε υψηλόβαθμες θέσεις στον ελληνικό εταιρικό τομέα, υπογραμμίζει την αυξανόμενη αποδοχή τους σε ηγετικούς ρόλους και τη σημαντική συμβολή τους στο επιχειρηματικό οικοσύστημα της χώρας. Σύμφωνα με την έρευνα της ICAP CRIF, το 2024, από ένα σύνολο 74.524 επιχειρήσεων, το 27% (20.130 εταιρείες) διοικείται από γυναίκες-ανώτατα στελέχη. Το ποσοστό αυτό παρουσιάζει αύξηση, σημειώνοντας άνοδο κατά 1,1% συγκριτικά με το 2023 και 7,4% σε σχέση με την τελευταία δεκαετία (2015-2024).
.
Η γυναικεία συμμετοχή είναι εντονότερη σε μικρότερες επιχειρήσεις, όπου το ποσοστό διείσδυσης φτάνει το 28,2% σε εταιρείες με ετήσιο κύκλο εργασιών κάτω από 2 εκατ. ευρώ και το 27,1% σε επιχειρήσεις με λιγότερους από 10 εργαζόμενους. Αυτές ανήκουν κυρίως στους τομείς του τουρισμού και του εμπορίου. Ωστόσο, στις κορυφαίες 500 εταιρείες που διοικούνται από γυναίκες, το 81,8% έχει κύκλο εργασιών μεταξύ 10 και 50 εκατ. ευρώ, ενώ το 18,2% αφορά εταιρείες με πωλήσεις άνω των 50 εκατ. ευρώ.
Γυναίκες ανώτατα στελέχη: Υψηλή αποδοτικότητα και στρατηγικές διοίκησης
Οι επιχειρήσεις που διευθύνονται από γυναίκες εμφανίζουν διαχρονικά υψηλότερες επιδόσεις κερδοφορίας. Το 2023, κατέγραψαν περιθώριο καθαρού κέρδους 16,2%, σε σύγκριση με το 9,4% του συνόλου των επιχειρήσεων, ενώ το περιθώριο EBITDA διαμορφώθηκε στο 18,4% έναντι 13,8% στο σύνολο του δείγματος.
Σε έρευνα που πραγματοποιήθηκε στις 1.500 μεγαλύτερες επιχειρήσεις της χώρας, οι γυναίκες επιχειρηματίες και ανώτατα στελέχη ανέδειξαν χαρακτηριστικά όπως εργατικότητα και επιμονή (65%), επικοινωνιακές δεξιότητες (47%), δημιουργικότητα (43%) και ενσυναίσθηση (40%). Οι στρατηγικές που υιοθετούν βασίζονται στη συναισθηματική νοημοσύνη, την αποτελεσματική επικοινωνία, τη δημιουργικότητα και την πρόβλεψη για την αντιμετώπιση επιχειρηματικών προκλήσεων.
Προκλήσεις και προοπτικές
Παρά τα σημαντικά βήματα προόδου, το 69% των γυναικών που συμμετείχαν στην έρευνα δήλωσε ότι υφίσταται μισθολογική ανισότητα, με το μισθολογικό χάσμα να εκτιμάται μεταξύ 20% και 30%. Επίσης, το 88% των γυναικών θεωρεί τις οικογενειακές υποχρεώσεις σημαντικό εμπόδιο στην επαγγελματική τους ανέλιξη, ενώ το 66% επισημαίνει τις προκαταλήψεις και τα στερεότυπα στον χώρο εργασίας.
Σχετικά με την τεχνολογία, το 57% των γυναικών-ανώτατων στελεχών ανέφερε ότι οι επιχειρήσεις τους διαθέτουν στρατηγικό σχέδιο ψηφιακού μετασχηματισμού, υπογραμμίζοντας την έμφαση στην αξιοποίηση νέων εργαλείων και τεχνολογιών για την επίτευξη επιχειρηματικών στόχων.
Η συμμετοχή των γυναικών σε ηγετικές θέσεις είναι ζωτικής σημασίας σε ένα περιβάλλον που χαρακτηρίζεται από συνεχή προκλήσεις. Η ελληνική επιχειρηματικότητα αναγνωρίζει ολοένα και περισσότερο ότι η ισότητα των φύλων, η διαφορετικότητα και η συμπερίληψη αποτελούν θεμελιώδεις προϋποθέσεις για την οικοδόμηση μιας δίκαιης και ευημερούσας κοινωνίας.
Η γυναικεία συμμετοχή είναι εντονότερη σε μικρότερες επιχειρήσεις, όπου το ποσοστό διείσδυσης φτάνει το 28,2% σε εταιρείες με ετήσιο κύκλο εργασιών κάτω από 2 εκατ. ευρώ και το 27,1% σε επιχειρήσεις με λιγότερους από 10 εργαζόμενους.