Στις αρχές του 2000, οι ελληνικές επιχειρήσεις ανακάλυπταν τη τεχνολογία ως τον απόλυτο μοχλό υπεροχής έναντι του ανταγωνισμού και μείωσης του λειτουργικού κόστους. Σήμερα, η υιοθέτηση προτύπων περιβαλλοντικών, κοινωνικών και εταιρικής διακυβέρνησης, των γνωστών και ως κριτηρίων ESG, τείνει να καθιερωθεί ως το ιερό Γκράαλ της επιβίωσης και της επιτυχίας μιας επιχείρησης. Δεν είναι τυχαίο πως οι τράπεζες και οι οίκοι αξιολόγησης λαμβάνουν σοβαρά υπόψη για την παροχή χρηματοδότησης τη στρατηγική βιωσιμότητας που υιοθετούν οι εταιρείες. Αλλά και το Χρηματιστήριο Αθηνών έχει δημιουργήσει τον δείκτη ESG που παρακολουθεί τη χρηματιστηριακή απόδοση των εισηγμένων που εφαρμόζουν κριτήρια βιωσιμότητας και κοινωνικής ευθύνης. Επίσης, βάσει του νέου ευρωπαϊκού κανονιστικού πλαισίου και της οδηγίας CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive), εκτιμάται ότι σταδιακά από την επόμενη χρονιά περισσότερες από 50.000 επιχειρήσεις (με κριτήριο το ύψος του κύκλου εργασιών κτλ.), σε ευρωπαϊκό επίπεδο, θα είναι υποχρεωμένες να δημοσιεύουν τις επιδόσεις τους σε σχέση με το αποτύπωμά τους στην κοινωνία και στο περιβάλλον.
Ετσι, η υποβολή και δημοσιοποίηση των εκθέσεων βιωσιμότητας τείνει να μετατραπεί και σε μία ιδιαίτερα επικερδής επιχειρηματική δραστηριότητα, κάτι που γνωρίζουν άριστα δύο νέοι άνθρωποι, λίγο πάνω από τα 30 έτη, οι πολιτικοί μηχανικοί Αναστάσης Σταμάτης και Φένια Σούρλα. Πρόκειται για τους συνιδρυτές της startup Dataphoria που έχει ως αντικείμενο την ακριβή απεικόνιση της επίδρασης μιας εταιρείας στο περιβάλλον και στην κοινωνία. Η Dataphoria επικράτησε στην τελική φάση του μαραθώνιου καινοτομίας με έμφαση στη βιωσιμότητα (Sustainability Hachathon), που πραγματοποιήθηκε την περασμένη Τετάρτη στη Θεσσαλονίκη με την υποστήριξη της αλυσίδας λιανικής Lidl Ελλάς και του Κοινωφελούς Ιδρύματος Αθανάσιος Κ. Λασκαρίδης. Στον τελικό του Sustainability Hachathon, που εστίαζε στην ανάδειξη εφαρμογών βιωσιμότητας, είχαν προκριθεί συνολικά πέντε εταιρείες. Η Dataphoria που αναδείχθηκε νικήτρια, έλαβε χρηματικό έπαθλο 45.000 ευρώ αθροιστικά από τη Lidl και το Ιδρυμα Αθανάσιος Κ. Λασκαρίδης, από τα οποία 40.000 ευρώ αντιστοιχούν στην αξία του επικοινωνιακού πλάνου και των ενεργειών δημοσιότητας που θα αναλάβει να πραγματοποιήσει η Lidl Hellas.
Η Dataphoria μετράει ήδη δύο χρόνια ζωής, παρέχει τις υπηρεσίες της σε πέντε ελληνικές και μία βρετανική μικρομεσαία εταιρεία και εμφανίζει κέρδη. Η ψηφιακή πλατφόρμα της στηρίζεται στην ανάλυση και επεξεργασία δεδομένων (data analytics) τα οποία έχει αποκαλέσει ως το «νέο πετρέλαιο» ο Βρετανός μαθηματικός Κλάιβ Χάμπι. Για τα δεδομένα που αναλύει η πλατφόρμα, η οποία αναδείχθηκε στον μαραθώνιο καινοτομίας της Θεσσαλονίκης, δεν απαιτείται… εξόρυξη, καθώς αυτά προέρχονται από την καθημερινή λειτουργία των επιχειρήσεων. H Dataphoria επεξεργάζεται και οπτικοποιεί τα στοιχεία που σχετίζονται με το κοινωνικό και περιβαλλοντικό αποτύπωμα των επιχειρήσεων, όπως, για παράδειγμα, η κατανάλωση ενέργειας ή η ποσότητα καυσίμων, με στόχο τη δημιουργία των δεικτών ESG.
Πώς όμως γεννήθηκε η συγκεκριμένη ιδέα στα δύο νεαρά άτομα; «Πάντοτε ήθελα να εφαρμόσω στη δουλειά μου αυτό που έχω σπουδάσει και τις γνώσεις που έχω αποκτήσει μέσω του μεταπτυχιακού που έκανα στις επιστήμες περιβάλλοντος. Πριν ιδρύσουμε την εταιρεία, αυτή η ανάγκη εκπληρωνόταν ως ένα βαθμό μέσω των περιβαλλοντικών δράσεων που πραγματοποιούσαμε με τον Αναστάση. Ωστόσο, φιλοδοξία μας ήταν να δημιουργήσουμε ένα εγχείρημα με θετική επίδραση στην κοινωνία», σημειώνει η Φένια Σούρλα.
Πώς γεννήθηκε η ιδέα
«Από τότε που τελειώσαμε το σχολείο, είχαμε ιδρύσει την περιβαλλοντική ομάδα “Ωρα για δράση”, που έχει μετεξελιχθεί στο “Let’s do it Greece”, και μετατράπηκε στον μεγαλύτερο περιβαλλοντικό σύλλογο της χώρας, έχοντας κινητοποιήσει σε σειρά δράσεων πάνω από 100.000 άτομα. Εχοντας πραγματοποιήσει μεταπτυχιακές σπουδές στην Αγγλία στον τομέα της ανάλυσης δεδομένων, σκεφτήκαμε με τη Φένια να συνδυάσουμε τις γνώσεις μας. Εκείνη στο περιβάλλον κι εγώ στο data analytics. Κάπως έτσι γεννήθηκε η Dataphoria», εξηγεί ο κ. Σταμάτης.
Η ιδέα, όπως προσθέτει η κ. Σούρλα, γεννήθηκε λίγο πριν εκδηλωθεί η πανδημία. «Χρειαστήκαμε περίπου έξι μήνες μέσα στο 2020 που ήταν και ο πρώτος χρόνος της COVID-19 για να δημιουργήσουμε την πλατφόρμα, να ιδρύσουμε την εταιρεία και να ξεκινήσουμε την εμπορική διάθεση του προϊόντος. Επρεπε να μάθουμε πολλά πράγματα από την αρχή και σε αυτό χρωστάμε πολλά στους μέντορές μας», συμπληρώνει.
Ποια είναι τα επόμενα βήματα; «Εχουμε ήδη τον πρώτο πλήρους απασχόλησης συνεργάτη μας και σύντομα θα προσθέσουμε στο δυναμικό μας δύο ακόμη άτομα. Αρχές του 2023, στο πλαίσιο του proof of concept (σ.: η φάση κατά την οποία μία καινοτομία εισέρχεται στο στάδιο της πλήρους εφαρμογής), θα ξεκινήσουμε τη συνεργασία μας με μία πολύ μεγάλη επιχείρηση και φιλοδοξούμε να έχουμε αυξήσει κατά 30 τους πελάτες μας σε ορίζοντα ενός χρόνου», απαντά ο Αναστάσης Σταμάτης.
Ωστόσο, με τη δραστηριότητα της δημοσίευσης αναφορών και δεικτών αειφορίας να αναμένεται ότι θα αυξηθεί με γεωμετρική πρόοδο τα επόμενα χρόνια, θα εκτοξευθεί και ο ανταγωνισμός στο συγκεκριμένο πεδίο. «Χώρος υπάρχει για όλους», αναφέρουν οι δύο συνιδρυτές.
Πηγή: Kαθημερινή (Δημήτρης Δελεβέγκος)
Πώς γεννήθηκε η ιδέα.