Η ραγδαία αύξηση της μέσης θερμοκρασίας και τα συχνά έκτακτα κλιματικά φαινόμενα καθιστούν δύσκολο να φανταστεί κανείς μια επανεξέταση της προσπάθειας για ένα μέλλον με χαμηλές εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα. Όμως η μετάβαση από τα ορυκτά καύσιμα, όπως επισημαίνει ο Julian Bishop, συνδιαχειριστής χαρτοφυλακίου της Brunner investment trust, αποτελεί "μια άνευ προηγουμένου επανασχεδίαση πολλών δεκαετιών ολόκληρης της παγκόσμιας οικονομίας".
.
Και σίγουρα δεν υπάρχουν εγγυήσεις για ένα ομαλό ταξίδι, καθώς οι πολιτικοί αντιμετωπίζουν πολυάριθμες αντικρουόμενες πιέσεις. Για παράδειγμα, η κυβέρνηση του Ηνωμένου Βασιλείου ανέβαλε κατά πέντε χρόνια την απαγόρευση των νέων αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης. Εν τω μεταξύ, στη Γερμανία, ο ενεργειακός νόμος για τα κτίρια "ήταν λίγο απογοητευτικός όσον αφορά τα χρονοδιαγράμματα για τη σταδιακή κατάργηση των λεβήτων ορυκτών καυσίμων", λέει ο Φώτης Χατζημιχαλάκης, συνδιαχειριστής χαρτοφυλακίου του επενδυτικού καταπιστεύματος Impax Environmental Markets (IEM).
Οι απροσδόκητες κρίσεις μπορούν επίσης να αποσπάσουν την πολιτική προσοχή και να αναδείξουν ανταγωνιστικές βραχυπρόθεσμες προτεραιότητες - ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι οι αυξήσεις των τιμών της ενέργειας που προκάλεσε ο πόλεμος της Ρωσίας στην Ουκρανία. Στην περίπτωση αυτή, ο δυσανάλογος αντίκτυπος των υψηλότερων λογαριασμών ενέργειας στα νοικοκυριά με χαμηλότερο εισόδημα στο Ηνωμένο Βασίλειο έσπρωξε το ζήτημα της ενεργειακής ασφάλειας ξανά στην ημερήσια διάταξη, με σχέδια για περαιτέρω επενδύσεις στην εγχώρια εξόρυξη πετρελαίου και φυσικού αερίου που ανακοινώθηκαν από τον πρωθυπουργό Ρίσι Σουνάκ.
Αλλά τι σημαίνουν αυτές οι βραχυπρόθεσμες αλλαγές πολιτικής για τους επενδυτές; Θα πρέπει να επανεξετάσουν την εστίασή τους στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας ή να επιδιώξουν να επωφεληθούν από τις νέες εξελίξεις στον τομέα των ορυκτών καυσίμων;
Ο Μάικ Φοξ, επικεφαλής βιώσιμων επενδύσεων της Royal London Asset Management, αναγνωρίζει ότι τέτοιες διακοπές στη στροφή προς την καθαρή ενέργεια "μπορούν να δημιουργήσουν βραχυπρόθεσμες ευκαιρίες για τους επενδυτές σε κλάδους που προηγουμένως αναμενόταν να υποχωρήσουν ταχύτερα, και μάλιστα να δώσουν περισσότερο χρόνο στους κλάδους αυτούς για τη μετάβαση". Ενδεικτικά αναφέρει τη συμβατική αυτοκινητοβιομηχανία.
Ο επικεφαλής του τομέα ενέργειας και υποδομών της Gravis Capital Management, υποστηρίζει: "Αν και οι υδρογονάνθρακες θα είναι απαραίτητοι για χρόνια - τόσο για την παραγωγή ενέργειας όσο και ως πρώτες ύλες στις χημικές βιομηχανίες - η επιστήμη δείχνει ότι πρέπει να απεξαρτηθούμε από αυτούς και να δεσμεύσουμε το διοξείδιο του άνθρακα εκεί που πρέπει να τους καίμε. Αυτό σημαίνει ότι δεν υπάρχει μακροπρόθεσμη περίπτωση για τα ορυκτά καύσιμα στην ενέργεια και τις μεταφορές".
Η Κέιτ Έλιοτ, επικεφαλής της βιώσιμης έρευνας στην Greenbank Investments, υποστηρίζει ότι πολλές πράσινες τεχνολογίες δεν κοστίζουν περισσότερο από τις εναλλακτικές τους με υψηλότερες εκπομπές άνθρακα και, σε ορισμένες περιπτώσεις, λιγότερο - γεγονός που τις καθιστά διπλά ελκυστική πρόταση.
"Οι ευκαιρίες υπερβαίνουν αυτό που πολλοί μπορεί να θεωρούν "πράσινες" επενδύσεις ... και περιλαμβάνουν τομείς όπως η αναβάθμιση των δικτύων μεταφοράς ενέργειας ώστε να μπορούν να αντέξουν μεγαλύτερο εξηλεκτρισμό- η ανάπτυξη συνδεδεμένων συστημάτων που επιτρέπουν την έξυπνη παρακολούθηση και διαχείριση των ενεργειακών συστημάτων- και τα μέτρα ενεργειακής απόδοσης στο οικιστικό απόθεμα", εξηγεί.
Κατά συνέπεια, η υποστήριξη δαπανηρών νέων εγκαταστάσεων ορυκτών καυσίμων ισοδυναμεί με μια ριψοκίνδυνη επενδυτική πρόταση που βασίζεται στην ελπίδα ότι τα κέρδη θα εισρεύσουν προτού τα περιουσιακά στοιχεία "ξεμείνουν".
Πηγή: Financial Times
Ενώ κυβερνήσεις υπαναχωρούν από τους στόχους για τις εκπομπές ρύπων, οι διαχειριστές συνεχίζουν να υποστηρίζουν την ενεργειακή μετάβαση.