Η Taylor Swift θα επιστρέψει στη σκηνή τον επόμενο μήνα για το ευρωπαϊκό σκέλος της εξαιρετικά επιτυχημένης περιοδείας της Eras, συγκεντρώνοντας χιλιόμετρα καθώς το ιδιωτικό της τζετ τη μεταφέρει από το Παρίσι στη Στοκχόλμη και στη Λισαβόνα.
.
Για να αντισταθμίσει τις εκπομπές της, η δισεκατομμυριούχος κάνει το ίδιο πράγμα με τους υπερπλούσιους όπως ο Τζεφ Μπέζος και ο Μπιλ Γκέιτς: αγοράζει αντισταθμίσεις άνθρακα.
Η Swift αγόρασε υπερδιπλάσιες μονάδες από αυτές που απαιτούνται για να αντισταθμίσει όλα τα ταξίδια της πριν ξεκινήσει η περιοδεία της Eras τον Μάρτιο του 2023. Θεωρητικά, αυτό σημαίνει ότι η χρήση του ιδιωτικού τζετ της ποπ σταρ είναι κάτι περισσότερο από ουδέτερη ως προς τον άνθρακα - είναι αρνητική ως προς τον άνθρακα, ωφελώντας το περιβάλλον.
Αλλά μια τέτοια απλή λογιστική περιπλέκεται από την πραγματικότητα της αγοράς άνθρακα, ενός αμφιλεγόμενου εργαλείου στον αγώνα κατά της κλιματικής αλλαγής. Οι υποστηρικτές του λένε ότι είναι απαραίτητο να ενθαρρύνει τους ανθρώπους και τις εταιρείες να αντισταθμίσουν τις αναπόφευκτες εκπομπές τους. Άλλοι λένε ότι η αγορά στερείται διαφάνειας και έχει μεγάλη διακύμανση στην ποιότητα των πιστωτικών μονάδων.
Η Barbara Haya, διευθύντρια του Berkeley Carbon Trading Project, και ο Gilles Dufrasne, επικεφαλής της πολιτικής για τις παγκόσμιες αγορές άνθρακα στο Carbon Market Watch, ανέλυσε γιατί η Swift και άλλοι δισεκατομμυριούχοι αγοράζουν αυτά τα αντισταθμιστικά στοιχεία και τις αποχρώσεις της ακόμη νεοσύστατης αγοράς.
Πώς λειτουργεί η αγορά αντισταθμιστικών δικαιωμάτων άνθρακα;
Κάποιος δημιουργεί ένα έργο που έχει ως στόχο να μειώσει την ποσότητα των αερίων του θερμοκηπίου στην ατμόσφαιρα, είτε μέσω της πρόληψης είτε μέσω της απομάκρυνσης, και το χρηματοδοτεί πουλώντας μονάδες.
Τα έργα, τα οποία κυμαίνονται από την τεχνολογικά εντατική δέσμευση διοξειδίου του άνθρακα έως την υποτιθέμενη "διάσωση" δέντρων, επαληθεύονται από μητρώα τρίτων, όπως το American Carbon Registry και το Gold Standard, προτού καταχωρηθούν και πωληθούν ως μονάδες. Το καθένα αντιπροσωπεύει έναν μετρικό τόνο άνθρακα, οπότε αν ένα έργο πουλάει 50 μονάδες, έχει ως στόχο να αποτρέψει ή να εξαλείψει 50 τόνους άνθρακα από την ατμόσφαιρα.
Μόλις αγοραστεί μια πίστωση, μπορεί να πωληθεί ξανά μέχρι να "αποσυρθεί", δηλαδή να χρησιμοποιηθεί για την αντιστάθμιση των εκπομπών. Το κοινό μπορεί να δει μόνο ποιος αγόρασε ποιο έργο μόλις συμβεί αυτό.
Μπορεί το κοινό να δει τις πιστώσεις της Swift;
Μέχρι στιγμής, δεν υπάρχουν στοιχεία που να αποδεικνύουν ότι η ποπ σταρ έχει αποσύρει κάποιο από τα πιστωτικά της μόρια.
Η Haya συμβάλλει στη διατήρηση της βάσης δεδομένων του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνιας στο Μπέρκλεϊ που παρακολουθεί τις εκδόσεις και αποσύρσεις για αρκετά από τα μεγαλύτερα εθελοντικά μητρώα πιστωτικών μορίων άνθρακα. Δεν υπάρχει καμία καταγραφή που να συνδέεται με την Taylor Swift μέχρι το τέλος του 2023, την τελευταία ημερομηνία για την οποία υπάρχουν διαθέσιμες πληροφορίες.
Υπάρχουν διάφοροι λόγοι για τους οποίους οι μονάδες της Swift μπορεί να μην εμφανίζονται εδώ - μπορεί να τις αγόρασε από αλλού, να μην τις έχει αποσύρει ακόμη ή να επέλεξε να δηλώσει τον εαυτό της ως "Ανώνυμη".
Πόσο άνθρακα εκπέμπουν τα τζετ της;
Τα δύο αεροπλάνα της Swift, και τα δύο Dassault Falcon, πέρασαν 364 ώρες στον αέρα πέρυσι, εκπέμποντας περίπου 1.216 μετρικούς τόνους διοξειδίου του άνθρακα, σύμφωνα με στοιχεία που παρασχέθηκαν στο Bloomberg από την εταιρεία παρακολούθησης αερομεταφορών JetSpy. Αυτό ισοδυναμεί με τις ετήσιες εκπομπές περίπου 81 μέσων Αμερικανών. (Νωρίτερα φέτος, το Dassault Falcon 900 της Swift άλλαξε χέρια σε μια εταιρεία περιορισμένης ευθύνης εγγεγραμμένη στο Μιζούρι, σύμφωνα με τα αρχεία της Ομοσπονδιακής Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας).
Η Swift θα έπρεπε να αγοράσει τουλάχιστον 2.433 μονάδες για να καλύψει υπερδιπλάσιες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα από τα δύο αεροσκάφη της πέρυσι.
Η Swift αγόρασε υπερδιπλάσιες μονάδες από αυτές που απαιτούνται για να αντισταθμίσει όλα τα ταξίδια της πριν ξεκινήσει η περιοδεία της Eras τον Μάρτιο του 2023.