Αντιμέτωπες με ένα επιπλέον κόστος άνω των 800 δισ. ευρώ βρίσκονται οι Ευρωπαίοι αερομεταφορείς προκειμένου να επιτύχουν μηδενικές εκπομπές άνθρακα έως το 2050. Αυτό επισημαίνουν εκτιμήσεις του κλάδου, τις οποίες επικαλείται σε σχετικό της ρεπορτάζ η εφημερίδα Financial Times. Η βιομηχανία έχει δεσμευθεί να πετύχει καθαρές μηδενικές εκπομπές άνθρακα μέσω ενός μείγματος νέων τεχνολογιών, ιδίως εναλλακτικών καυσίμων, καθώς και αντισταθμίσεων άνθρακα. Επίσης, θα επιστρατεύσει και πιο αποτελεσματικά αεροσκάφη, κινητήρες αλλά και μηχανές διαχείρισης εναέριας κυκλοφορίας. Η επίτευξη του net zero θα απαιτούσε «σημαντικές πρόσθετες προσπάθειες σε σύγκριση με τις συνήθεις δραστηριότητες», κάτι που θα κόστιζε 820 δισεκατομμύρια ευρώ σε μια περίοδο 32 ετών, από το 2018 έως το 2050, σύμφωνα με έκθεση που δημοσιεύθηκε από φορείς του κλάδου των αεροπορικών εταιρειών.
.
Οπως αναφέρουν στο δημοσίευμά τους οι F.T., επικαλούμενοι την έκθεση, το υψηλότερο κόστος θα ήταν 441 δισ. ευρώ τα οποία κατευθύνονται για δαπάνες που αφορούν καθαρότερα καύσιμα, δηλαδή καύσιμα τα οποία δεν παράγονται από ορυκτά καύσιμα, αλλά από πρώτες ύλες, όπως ζωικό λίπος, μαγειρικό λάδι ή οικιακά απορρίμματα. Αυτά τα «αειφόρα αεροπορικά καύσιμα» μπορούν να μειώσουν τις συνολικές εκπομπές άνθρακα από μια πτήση κατά περίπου 70%, αλλά είναι πιο ακριβά και παράγονται μόνο σε εξαιρετικά περιορισμένες ποσότητες.
Η έκθεση των ερευνητικών ομάδων SEO Amsterdam Economics και του Royal Netherlands Aerospace Center προειδοποίησε ότι οι αεροπορικές εταιρείες, αλλά και τα αεροδρόμια, δεν θα είναι σε θέση να χρηματοδοτήσουν μόνες τους την κλιματική μετάβαση. Η έλλειψη χρηματοδότησης οφείλεται, σε ένα βαθμό, στη δυσκολία του κλάδου να καταγράψει συνεχόμενα κέρδη κατά τα προηγούμενα χρόνια. «Δεδομένου ότι τα κέρδη είναι χαμηλά λόγω των υψηλών επιπέδων ανταγωνισμού και επιδεινώνονται από τις πρόσφατες κρίσεις, η δυνατότητα του κλάδου να χρηματοδοτήσει την κλιματική μετάβαση, ιδίως των ευρωπαϊκών αεροπορικών εταιρειών, αναμένεται να είναι χαμηλή», αναφέρει η έκθεση
Σύμφωνα με τους Financial Times, ο κλάδος ζήτησε νέα υποστήριξη από τους ευρωπαϊκούς φορείς χάραξης πολιτικής, συμπεριλαμβανομένης της ταξινόμησης νεότερων και πιο αποδοτικών αεροσκαφών με συμβατικό καύσιμο για τους κινητήρες, ως πράσινη επένδυση σύμφωνα με τους κανόνες της Ε.Ε., προκειμένου να γίνει πιο εύκολη η προσέλκυση ιδιωτικών κεφαλαίων. Η έκθεση δείχνει ότι η Ευρώπη θα χρειαστεί ένα σταθερό και προβλέψιμο επενδυτικό περιβάλλον και ένα συνεπές πλαίσιο πολιτικής για να διασφαλιστεί ότι η ευρωπαϊκή αεροπορία μπορεί να έχει πρόσβαση στο απαραίτητο κεφάλαιο.
Από την άλλη, περιβαλλοντικές ομάδες έχουν προειδοποιήσει πως η παροχή τέτοιας βοήθειας θα οδηγήσει σε μεγάλο ποσοστό περιπτώσεων greenwashing, καθώς θα μπορούσε να προσμετρήσει στην ταξινόμηση ως βιώσιμων, αεροσκαφών που όμως μολύνουν το περιβάλλον.
Μια ξεχωριστή ανάλυση από την S&P Global αυτόν τον μήνα, την οποία επικαλούνται οι Financial Times, ανέφερε ότι τα αεροπλάνα «επί του παρόντος δεν έχουν οικονομική εναλλακτική λύση στα ορυκτά καύσιμα». Επιπλέον, σύμφωνα με την ανάλυση, οι περιβαλλοντικοί κανονισμοί, συμπεριλαμβανομένων των φόρων της Ε.Ε. για τις εκπομπές άνθρακα, θα μπορούσαν να «δώσουν κίνητρο για την καινοτομία», αλλά σημειώνει ότι οι επενδύσεις σε πηγές ενέργειας με χαμηλές εκπομπές άνθρακα και χωρίς άνθρακα «είναι δαπανηρές και επομένως επικίνδυνες, ειδικά δεδομένου του μεγάλου χρόνου επένδυσης».
Οι περιβαλλοντικοί εμπειρογνώμονες δήλωσαν ότι αυτό θα ισοδυναμούσε με "μια τεράστια πράξη πράσινου ξεπλύματος", καθώς θα χαρακτήριζε ουσιαστικά τα αεροπλάνα που ρυπαίνουν σε μεγάλο βαθμό ως βιώσιμα.
"Η έκθεση καταδεικνύει ότι η Ευρώπη θα χρειαστεί ένα σταθερό και προβλέψιμο επενδυτικό περιβάλλον και ένα συνεπές πλαίσιο πολιτικής για να διασφαλίσει ότι η ευρωπαϊκή αεροπορία θα έχει πρόσβαση στα απαραίτητα κεφάλαια", δήλωσε η ομάδα πίεσης A4E.
Μια ξεχωριστή ανάλυση από την S&P Global, έναν οργανισμό αξιολόγησης, διαπίστωσε αυτό το μήνα ότι τα αεροπλάνα "δεν έχουν επί του παρόντος καμία οικονομικά αποδοτική εναλλακτική λύση στα ορυκτά καύσιμα".
Πηγή: Financial Times
Μακράν το μεγαλύτερο κόστος θα ήταν 441 δισ. ευρώ που θα δαπανηθούν για καθαρότερα καύσιμα, τα οποία δεν παράγονται από ορυκτά καύσιμα αλλά από πρώτες ύλες όπως ζωικό λίπος, μαγειρικό λάδι ή οικιακά απόβλητα, αναφέρει έκθεση.