Η παγκόσμια ρυθμιστική αρχή της ναυτιλίας πιέζει τον κλάδο να επιτύχει καθαρές μηδενικές εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου μέχρι τα μέσα του αιώνα. Η επίτευξη αυτού του στόχου θα σημάνει τον μετασχηματισμό ενός τομέα που εξακολουθεί να τροφοδοτείται σε μεγάλο βαθμό από ορυκτά καύσιμα και αντιπροσωπεύει περίπου το 3% του διοξειδίου του άνθρακα που προκαλείται από τον άνθρωπο.
.
1. Ποια είναι η τρέχουσα κατάσταση;
Η ναυτιλία μεταφέρει πάνω από το 80% του παγκόσμιου εμπορίου και συνολικά εξέπεμψε πάνω από ένα δισεκατομμύριο τόνους CO2 το 2018, σύμφωνα με την πιο πρόσφατη μελέτη του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού για τα αέρια του θερμοκηπίου. Ενώ οι εταιρείες παραγγέλνουν πλοία που μπορούν να λειτουργήσουν με εναλλακτικά καύσιμα όπως η μεθανόλη και βυθίζονται σε τεχνολογίες μείωσης των εκπομπών, όπως ο άνεμος και τα ρομπότ καθαρισμού του κύτους, η συντριπτική πλειοψηφία του στόλου εξακολουθεί να καίει πετρέλαιο. Οι επιθέσεις των Χούθι στην περιοχή της Ερυθράς Θάλασσας έχουν επίσης αναγκάσει τα πλοία που εκτοξεύουν άνθρακα να κάνουν μεγαλύτερες διαδρομές, προσθέτοντας εκατομμύρια τόνους ρύπανσης. Οι κυρώσεις κατά της Ρωσίας και η ξηρασία στη διώρυγα του Παναμά έχουν επίσης ωθήσει τα φορτηγά-μεταφορείς να ταξιδεύουν σημαντικά μακρύτερα.
2. Πώς προσπαθούν οι ρυθμιστικές αρχές να προωθήσουν την απεξάρτηση από τον άνθρακα;
Τον Ιούλιο του 2023, ο ΙΜΟ έθεσε μια σειρά μη δεσμευτικών στόχων για τη μείωση των εκπομπών. Είναι ένα σημαντικό βήμα προς τα εμπρός από ένα προηγούμενο σχέδιο του 2018, αλλά εξακολουθούν να υπολείπονται της σαφούς ευθυγράμμισης με τον στόχο της Συμφωνίας του Παρισιού του 2015 για τον περιορισμό της υπερθέρμανσης του πλανήτη σε 1,5 βαθμό Κελσίου πάνω από τα προβιομηχανικά επίπεδα.
Ο ΙΜΟ επεξεργάζεται νέους κανόνες για την επίτευξη των στόχων του όσον αφορά τις εκπομπές: σταδιακή μείωση της έντασης των αερίων του θερμοκηπίου στα καύσιμα των πλοίων και την πρώτη παγκόσμια, υποχρεωτική χρέωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου στον κόσμο, η οποία επί του παρόντος έχει προγραμματιστεί να τεθεί σε ισχύ το 2027. Εν τω μεταξύ, η ναυτιλία υπόκειται πλέον στο Σύστημα Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, το οποίο απαιτεί πληρωμή για τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα. Πρόοδος σημειώνεται επίσης στους Πράσινους Ναυτιλιακούς Διαδρόμους - συγκεκριμένες διαδρομές όπου η ναυτιλία με μηδενικές εκπομπές υποστηρίζεται από τον δημόσιο και τον ιδιωτικό τομέα.
4. Τι άλλο κάνει ο κλάδος;
Πέρυσι, λιγότερο από το ήμισυ της συνολικής ολικής χωρητικότητας των νέων πλοίων που παραγγέλθηκαν ήταν ικανά να λειτουργούν με εναλλακτικά καύσιμα - συμπεριλαμβανομένου του LNG - σύμφωνα με την Clarksons Research. Η Maersk είναι μία από τις πολλές ναυτιλιακές εταιρείες που έχουν παραγγείλει πλοία με δυνατότητα χρήσης μεθανόλης. Το Global Maritime Forum, ένα μη κερδοσκοπικό ίδρυμα, παρακολουθεί έργα μηδενικών εκπομπών και βοήθησε στην ανάπτυξη των αρχών Poseidon, οι οποίες μετρούν τα δάνεια των χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων προς τη ναυτιλιακή βιομηχανία σε σχέση με τις πορείες μείωσης των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου. Στην πιο πρόσφατη έκθεση, 29 από τα 30 ιδρύματα υπολείπονται των στόχων του ΙΜΟ.
Οι μεγάλοι πελάτες της βιομηχανίας αρχίζουν να χρησιμοποιούν την επιρροή τους: Πέρυσι, εταιρείες όπως η Amazon.com Inc. και η ΙΚΕΑ προκήρυξαν διαγωνισμό για υπηρεσίες μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων με καύσιμα σχεδόν μηδενικών εκπομπών, τον οποίο κέρδισε η Hapag-Lloyd. Η τεχνολογία μέτρησης των εκπομπών θα αναπτυχθεί σε ένα πλοίο μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου που έχει ναυλώσει ο εμπορικός γίγαντας Trafigura, και η Cargill πειραματίζεται με πανιά - τα λεγόμενα WindWings από χάλυβα και σύνθετο γυαλί. Υπάρχει επίσης η δυνατότητα εξοπλισμού των πλοίων με τεχνολογία δέσμευσης άνθρακα. Ένα τέτοιο σύστημα έχει εγκατασταθεί σε δεξαμενόπλοιο της Eastern Pacific Shipping.
Η βιομηχανία έχει ακόμη πολύ δρόμο μπροστά της: Περισσότερο από το 93% του παγκόσμιου στόλου κινείται με συμβατικά καύσιμα - τα οποία είναι σχεδόν όλα βασισμένα στο πετρέλαιο - όταν μετριέται με βάση την ολική χωρητικότητα, δήλωσε πέρυσι η εταιρεία ταξινόμησης πλοίων DNV.
5. Τι θα επακολουθήσει για τη ναυτιλία;
Ο ΙΜΟ θα συνεχίσει να εργάζεται πάνω σε μέτρα για τη μείωση των εκπομπών, με την Επιτροπή Προστασίας του Θαλάσσιου Περιβάλλοντος που έχει προγραμματιστεί να ξεκινήσει μια εβδομαδιαία συνεδρίαση στις 30 Σεπτεμβρίου. Εν τω μεταξύ, ο κανονισμός FuelEU Maritime της ΕΕ, που απαιτεί μείωση των εκπομπών σε σχέση με τη χρήση ενέργειας, τίθεται σε ισχύ το επόμενο έτος. Στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού, ο νόμος της Ουάσινγκτον για τη μείωση του πληθωρισμού περιλαμβάνει χρηματοδότηση ύψους 3 δισεκατομμυρίων δολαρίων που σχετίζονται με τη ναυτιλία και οι γερουσιαστές των ΗΠΑ εισήγαγαν πέρυσι νομοσχέδια που αποσκοπούν στη μείωση της ρύπανσης από τη ναυτιλία.
Η ναυτιλία μεταφέρει πάνω από το 80% του παγκόσμιου εμπορίου και συνολικά εξέπεμψε πάνω από ένα δισεκατομμύριο τόνους CO2 το 2018, σύμφωνα με την πιο πρόσφατη μελέτη του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού.