Στις 23 Μαρτίου 2023, δημοσιεύτηκε το δεύτερο μέρος της έρευνας των Watson Farley & Williams, με τίτλο «The Sustainability Imperative», μία πολυεπίπεδη έρευνά για τον αντίκτυπο των περιβαλλοντικών, κοινωνικών και διοικητικών θεμάτων ("ESG") στη ναυτιλιακή βιομηχανία.
.
Ενώ το 2021, τα δύο τρίτα δήλωσαν ότι θα ήθελαν να συνάψουν συμπράξεις για να επιδιώξουν την καινοτομία, τώρα, το 56% έχει ήδη συνάψει δεσμούς που συνδέονται με το ESG. Αυτό είναι ένα από τα βασικά ευρήματα της έρευνας «The Sustainability Imperative - Part 2» των Watson Farley & Williams.
Η πολυεπίπεδη έρευνά για τον αντίκτυπο των περιβαλλοντικών, κοινωνικών και διοικητικών θεμάτων ("ESG") στη ναυτιλιακή βιομηχανία, που δημοσιεύτηκε τέλη Μαρτίου υπογραμμίζει ότι οι πλοιοκτήτες έχουν γίνει πιο συνεργάσιμοι.
Εξετάζοντας τα θέματα ESG μέσα από τους φακούς της χρηματοδότησης, της ρύθμισης και της τεχνολογίας και βασιζόμενη σε μια σημαντική έρευνα μεταξύ των συμμετεχόντων στον κλάδο, η πρώτη έκδοση της έκθεσης διαπίστωσε ότι η μείωση των εκπομπών έχει γίνει η κύρια προτεραιότητα της ναυτιλίας - ακόμη και αν ο τρόπος με τον οποίο θα επιτευχθεί αυτό εξακολουθεί να είναι έντονα αμφισβητούμενος.
Δύο και πλέον χρόνια αργότερα, ο κλάδος έχει μια καλύτερη ιδέα για τις αντισταθμίσεις που απαιτούνται για την επίτευξη του καθαρού μηδενός, αν και το μεγαλύτερο μέρος της πρακτικής εργασίας βρίσκεται ακόμη μπροστά μας και οι κανονιστικές και τεχνολογικές αβεβαιότητες παραμένουν.
Αυτή η νέα έρευνα επιδιώκει να κατανοήσει πώς έχουν εξελιχθεί οι στάσεις, ποιος διαμορφώνει τη σημερινή ατζέντα ESG και πώς η βιωσιμότητα συμβαδίζει με τις νέες γεωπολιτικές προκλήσεις. Ένα από τα βασικά ευρήματα, όπως αναφέραμε και νωρίτερα είναι ότι το 56% έχει ήδη συνάψει δεσμούς που συνδέονται με το ESG. Οι περισσότερες από αυτές τις συμπράξεις έγιναν με εταιρείες ιδιωτικών κεφαλαίων, εταιρείες ανανεώσιμων πηγών ενέργειας ή άλλους πλοιοκτήτες και σχεδόν όλες (94%) ανέφεραν απτή πρόοδο ως αποτέλεσμα.
Όπως είναι κατανοητό, οι μεγαλύτερες εταιρείες είναι πιο πιθανό να συμμετάσχουν σε τέτοιες συνεργασίες, αλλά ακόμη και μεταξύ των μικρότερων πλοιοκτητών που συμμετείχαν στην έρευνα, εκείνων με έσοδα έως 500 εκατ. δολάρια ΗΠΑ, σχεδόν οι μισοί έχουν κάνει το ίδιο.
Ακόμα και μεταξύ του 44% των πλοιοκτητών που δεν έχουν ξεκινήσει μια συνεργασία με επίκεντρο τη βιωσιμότητα, υπάρχει η βούληση να το πράξουν, καθώς σχεδόν οι μισοί δηλώνουν ότι επί του παρόντος προχωρούν μόνοι τους, επειδή δεν μπορούν να βρουν τον κατάλληλο συνεργάτη. Αυτό μπορεί να αλλάξει, καθώς όλο και περισσότεροι προσεγγίζουν εκτός του κλάδου. Πριν από δύο χρόνια, οι άλλοι πλοιοκτήτες ήταν η πιο δημοφιλής επιλογή εταίρου- τώρα, περισσότερες από τις μισές συνεργασίες γίνονται με ιδιωτικά επενδυτικά κεφάλαια και ενεργειακούς φορείς.
Το Sustainability Imperative – Μέρος 2 βασίζεται σε μια έρευνα σε περίπου 500 υπεύθυνους λήψης αποφάσεων στη ναυτιλία, με το 60% να προέρχεται από το επίπεδο C-suite και το υπόλοιπο από την ανώτερη διοίκηση. Οι χρηματοδότες, όπως οι τράπεζες και οι εκμισθωτές, αποτελούν το 46% των ερωτηθέντων, ενώ οι ναυλωτές αντιπροσωπεύουν το 14%. Οι πλοιοκτήτες και οι φορείς εκμετάλλευσης αποτελούν το υπόλοιπο 40% και είναι σε γενικές γραμμές αντιπροσωπευτικοί των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, χύδην φορτίου, δεξαμενόπλοιων και άλλων τύπων πλοίων. Οι ερωτηθέντες από την Ευρώπη, τη Μέση Ανατολή και την Αφρική και οι ερωτηθέντες από την Ασία και τον Ειρηνικό αποτελούν το 44% και το 37% της έρευνας αντίστοιχα, ενώ οι υπόλοιποι προέρχονται από την Αμερική. Περαιτέρω έρευνα διεξήχθη μέσω οκτώ συνεντεύξεων σε βάθος με υψηλόβαθμα στελέχη από εφοπλιστές, εμπόρους εμπορευμάτων, χρηματοπιστωτικά ιδρύματα, εμπορικούς φορείς και νομικούς.
Σύμφωνα με την έρευνα «The Sustainability Imperative - Part 2» οι πλοιοκτήτες έχουν γίνει πιο συνεργάσιμοι και έχουν βάλει στο επίκεντρο τη βιώσιμη ανάπτυξη.