Η Γενική Γραμματέας Ενέργειας και Ορυκτών Πρώτων Υλών, Αλεξάνδρα Σδούκου, στα πλαίσια της ΔΕΘ 2022 μιλώντας στο esgstories.gr αναφέρθηκε στην ηλεκτροκίνηση και πώς αυτή επηρεάζεται από την ενεργειακή κρίση καθώς και για το πρόγραμμα «Κινούμαι Ηλεκρικά 2».
.
Σύμφωνα με την κα Σδούκου η ενεργειακή κρίση δεν θα επηρεάσει την ηλεκτροκίνηση και αυτό γιατί η ηλεκτροκίνηση παραμένει φθηνότερη σε σχέση με το πετρέλαιο και τη βενζίνη.
Και όντως αυτό επιβεβαιώνεται στη πράξη. Ας πάρουμε για παράδειγμα το VW ID.3 Pro το οποίο διαθέτει μπαταρία χωρητικότητας 58 kWh η οποία σε μικτές συνθήκες και με ήπιο καιρό μεταφράζεται σε αυτονομία κάτι παραπάνω από 350 χλμ.. Η ωφέλιμη χωρητικότητά του είναι 55 kwh, που σημαίνει ότι σύμφωνα με το ισχύον τιμολόγιο της ΔΕΗ -του μεγαλύτερου παρόχου- που το κόστος της κατανάλωσης μετά τις επιδοτήσεις φτάνει στο 0,15€/ kwh θα χρειαστείτε 8,25€ για να το φουλάρετε. Εάν τώρα έχετε και νυχτερινό τότε η χρέωση της κιλοβατώρας είναι στα 0,11€, που σημαίνει ότι θα πληρώσετε 6,05€ για να φορτίσετε 100% την μπαταρία. Για να καλύψετε τα 350 χλμ με ένα συμβατικό όχημα, εάν πάρουμε ως παράδειγμα ότι το όχημα καίει κατά μέσο όρο 6,5 λίτρα/100 χλμ θα χρειαστείτε 23 λίτρα. Σε βενζίνη με τη σημερινή τιμή γύρω στα 2€ (μέση τιμή στην Ελλάδα σύμφωνα με τον globalpetrolprices.com για την εβδομάδα 5/9) θα χρειαστείτε 46€ και για πετρέλαιο κίνησης με μέση τιμή 1,92 θα χρειαστείτε 44,16€.
Η αυξημένη στροφή προς την ηλεκτροκίνηση διαφαίνεται και από το ενδιαφέρον που έχει εκδηλωθεί από την πρώτη στιγμή που βγήκε στον αέρα το πρόγραμμα «Κινούμαι Ηλεκρικά 2». Από τις 28 Ιουλίου τέθηκε σε λειτουργία η πλατφόρμα του προγράμματος για την υποβολή αιτήσεων επιδότησης αγοράς νέων ηλεκτρικών αυτοκινήτων, δικύκλων και ηλεκτρικών ποδηλάτων και μέχρι στιγμής έχουν κατατεθεί 5.300 αιτήσεις από τις οποίες το 23% αφορά ηλεκτρικά Ι.Χ.
Σύμφωνα με την κα Σδούκου, σε αντίθεση με το πρώτο πρόγραμμα Κινούμαι Ηλεκτρικά που το μεγαλύτερο ποσοστό αφορούσε ηλεκτρικά πατίνια και μόλις το 10% αφορούσε Ι.Χ., φέτος παρατηρείται μία μεγάλη αύξηση στο ενδιαφέρον για απόκτηση ηλεκτρικών αυτοκινήτων.
Υπενθυμίζεται ότι το ποσοστό επιδότησης για αγορά ηλεκτρικού αυτοκινήτου για τα φυσικά πρόσωπα είναι 30% επί της λιανικής τιμής προ φόρων, με μέγιστο ποσό επιδότησης τις 8.000 ευρώ ενώ παρέχεται επιπλέον επιδότηση 1000 ευρώ αν η αγορά συνοδεύεται με απόσυρση και άλλα 500 ευρώ για αγορά έξυπνου φορτιστή. Συνεπώς το μέγιστο ποσό της επιδότησης για φυσικά πρόσωπα μπορεί να φτάσει μέχρι 9.500 ευρώ.
Επίσης, η νέα επιδότηση «Κινούμαι ηλεκτρικά 2» έχει αναδρομική ισχύ από την 1η Δεκεμβρίου του 2021, ενώ η προθεσμία για την υποβολή αιτήσεων μπορεί να πραγματοποιηθεί έως τις 31 Δεκεμβρίου 2023. Οπότε το όφελος της επιδότησης το λαμβάνει και αυτός που έχει ήδη αποκτήσει ηλεκτρικό όχημα (ΙΧ, δίκυκλο, ποδήλατο), αρκεί η αγορά να έχει γίνει κατά το χρονικό διάστημα από την 31η Δεκεμβρίου 2021 και έπειτα.
Αξίζει να αναφέρουμε πως σήμερα κυκλοφορούν ήδη 8.790 αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα ενώ το 2019 είχαν ταξινομηθεί μόλις 404 οχήματα.
Οι αυξημένες τιμές στο ρεύμα αποτελούν εμπόδιο για την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης στην Ελλάδα; -Πόσο κοστίζει σήμερα η φόρτιση ενός ηλεκτρικού οχήματος;