Πρόκειται για μια από τις ανθρώπινες δραστηριότητες με το μεγαλύτερο απότυπωμα άνθρακα, ενώ θεωρείται δύσκολο να οδηγηθούμε σε αερομεταφορές απαλλαγμένες από άνθρακα.
.
Υπολογίζεται ότι περίπου έξι εκατομμύρια άτομα πετούν με αεροπλάνα κάθε μέρα σε όλο τον κόσμο, ακόμα και μετά την πανδημία του κορωνοϊού.
Τι θα γινόταν αν όλοι αυτοί σταματούσαν να πετάνε;
Όμως και πριν την πανδημία, ένα μικρό ποσοστό ανθρώπων χρησιμοποιεί γενικά τα αεροπλάνα. Το 2018, μόλις το 11% του παγκόσμιου πληθυσμού πραγματοποίησε μια πτήση και μόλις το 4% πήρε μια πτήση προς το εξωτερικό.
Αν λοιπόν τα αεροπλάνα έμεναν… προσγειωμένα επ’ αορίστον, αυτό δεν θα επηρέαζε και πολύ τις ανθρώπινες μεταφορές και τα ταξίδια.
Αυτοί που θα επηρεάζονταν είναι τα 11 εκατομμύρια άτομα που εργάζονται στην αεροπορική βιομηχανία, καθώς και τα 18 εκατομμύρια που εργάζονται σε επιχειρήσεις που στηρίζονται από την αεροπορία.
Πολλοί ακόμη άνθρωποι που εργάζονται σε οικονομίες που βασίζονται στον τουρισμό, όπως τα νησιά, θα επηρεάζονταν άμεσα.
Από την άλλη, χώρες με τουριστικό έλλειμμα (δηλαδή που οι πολίτες τους ξοδεύουν περισσότερα για να ταξιδέψουν στο εξωτερικό από ό,τι οι τουρίστες για να ταξιδέψουν στις χώρες αυτές) όπως η Βρετανία και η Κίνα ίσως δημιουργούσαν περισσότερες θέσεις εργασίας, καθώς ο κόσμος θα στρεφόταν σε εσωτερικές διακοπές.
Τα περισσότερα εμπορεύματα μεταφέρονται με πλοία, αλλά κάποιες εφοδιαστικές αλυσίδες θα αντιμετώπιζαν προβλήματα χωρίς τα αεροπλάνα. Ο κόσμος, δηλαδή, θα έπρεπε να ξεχάσει τα φρέσκα ψάρια, φρούτα και λαχανικά, καθώς και τα εξπρές δέματα.
To ίδιο ισχύει και για τις ανθρωπιστικές και ιατρικές προμήθειες, θέτοντας έτσι σε κίνδυνο εκατομμύρια ανθρώπους ανά τον κόσμο.
Τα οφέλη για το κλίμα
Αν σταματούσαν όλες οι πτήσεις, τότε θα έμπαινε τέλος στο περίπου 2,5% των παγκόσμιων ετήσιων εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, που παράγεται από τα καύσιμά τους.
Δεν θα είχαμε πια τα ίχνη συμπύκνωσης (τις περίφημες γραμμές νέφους που αφήνουν τα αεροπλάνα), οι οποίες συμβάλλουν στην αύξηση της θερμοκρασίας.
Εναλλακτικά μέσα μεταφοράς
Σε ένα κόσμο χωρίς αεροπλάνο, στο επίκεντρο θα έμπαιναν εναλλακτικά μέσα μεταφοράς που θα συνδύαζαν την ταχύτητα με την άνεση, όπως ο σιδηρόδρομος υψηλής ταχύτητας. Μερικές περιοχές, όπως η Κίνα, η Ευρώπη, η Ιαπωνία και η Κορέα, έχουν ήδη τέτοια δίκτυα.
Τα αυτοκίνητα χωρίς οδηγό θα γίνονταν ακόμα πιο δημοφιλή. Σημειώνεται ότι αν ο κόσμος χρησιμοποιούσε μόνο αυτά για τις μεταφορές τους, και πάλι αυτό δεν θα ήταν καλό για το κλίμα.
Τα πλοία και τα αερόπλοια, επίσης, θα είχαν κυρίαρχο ρόλο στις μεταφορές και τα ταξίδια – ειδικά για περιοχές που είναι δύσκολα προσβάσιμες με τρένο ή οδικώς. Βέβαια, είναι πολύ πιο αργά από τον σιδηρόδρομο και ειδικά τα αερόπλοια δεν μπορούν να μεταφέρουν πολλά άτομα.
Αν και τα ταξίδια μικρότερων αποστάσεων θα γίνονταν περίπου στο ίδιο χρονικό διάστημα, τα πιο μεγάλα ταξίδια χωρίς αεροπλάνο θα είχαν μερικές προκλήσεις.
Παράλληλα, θα υπήρχε πίεση να δημιουργηθούν καλύτερες τεχνολογίες για να μπορεί ο κόσμος να συναντιέται εύκολα μέσω διαδικτύου.
Τέλος, χωρίς τα αεροπλάνα χιλιάδες αεροδρόμια σε όλο τον κόσμο θα ήταν άχρηστα. Θα μπορούσαν να μεταμορφωθούν σε πολιτιστικά κέντρα.
Είναι δύσκολο να υπάρξει ξανά ένας κόσμος χωρίς αεροπλάνα. Ωστόσο, θα πρέπει να σκεφτούμε εναλλακτικούς τρόπους μεταφοράς, οι οποίοι θα είναι γρήγοροι και φιλικοί για το περιβάλλον.
Πηγή: moneyreview.gr με πληροφορίες από BBC Reel
Αν σταματούσαν όλες οι πτήσεις, τότε θα έμπαινε τέλος στο περίπου 2,5% των παγκόσμιων ετήσιων εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, που παράγεται από τα καύσιμά τους.