Stegra: Η ναυαρχίδα του «πράσινου χάλυβα» σε κρίση χρηματοδότησης – Σκιές πάνω από τις ευρωπαϊκές φιλοδοξίες

Body

Η Stegra, πρώην H2 Green Steel, θεωρείται το πιο εμβληματικό project πράσινης βιομηχανίας στην Ευρώπη. Με έδρα το Μπόντεν, βόρεια της Σουηδίας, το εργοστάσιο «πράσινου χάλυβα» προοριζόταν να αποτελέσει υπόδειγμα για τη χρήση καθαρής ενέργειας και υδρογόνου αντί για άνθρακα. Όμως σήμερα η εταιρεία αντιμετωπίζει υπαρξιακή κρίση, καθώς το χρηματοδοτικό της κενό εκτινάχθηκε σε έως 1,5 δισ. ευρώ, από 500 εκατ. ευρώ μόλις τον Ιούλιο.

.

Σύμφωνα με πηγές κοντά στη διοίκηση, το Διοικητικό Συμβούλιο συζήτησε ακόμη και το ενδεχόμενο αφερεγγυότητας, μετά από καθυστερήσεις, υπερβάσεις κόστους και προβλήματα στις υποδομές. Η Stegra «καίει» περίπου 280 εκατ. ευρώ το μήνα και κινδυνεύει να ξεμείνει από ρευστότητα σε λιγότερο από δύο μήνες, εάν δεν εξασφαλίσει νέα κεφάλαια.

Η εταιρεία έχει συγκεντρώσει 6,5 δισ. ευρώ από κορυφαίους βιομηχανικούς και θεσμικούς επενδυτές: τις οικογένειες Αgnelli, Wallenberg, τη Maersk, τη Mercedes-Benz, τη Siemens και τη Scania, ενώ στους βασικούς μετόχους της συγκαταλέγεται το κρατικό ταμείο GIC της Σιγκαπούρης, η Altor και η Hy24. Ωστόσο, η στήριξη αυτή δοκιμάζεται. Η Citigroup φέρεται να έχει τοποθετήσει την εταιρεία στην κατηγορία «work out group», σηματοδοτώντας σοβαρές ανησυχίες για τη βιωσιμότητά της.

Η Stegra έχει ήδη αναγκαστεί να αναλάβει μόνη της κρίσιμες υποδομές, όπως τον σιδηρόδρομο και το λιμάνι κοντά στο εργοστάσιο, που αρχικά υπολογιζόταν να αναπτυχθούν από τρίτους, ανεβάζοντας περαιτέρω τα κόστη. Έχει επίσης αναβάλει τμήματα του εργοστασίου, όπως τη γραμμή γαλβανισμού, ενώ εξετάζει την εκχώρηση μέρους των υποδομών υδρογόνου και ενέργειας για να αντλήσει επιπλέον χρηματοδότηση.

Ο διευθύνων σύμβουλος Henrik Henriksson, πρώην επικεφαλής της Scania, απορρίπτει τις πιο απαισιόδοξες εκτιμήσεις, επιμένοντας ότι βρίσκεται σε εξέλιξη νέος γύρος χρηματοδότησης με αρχικές δεσμεύσεις από ιδρυτές και βασικούς επενδυτές. Υποστηρίζει επίσης ότι η Stegra έχει ισχυρή ζήτηση από πελάτες και πιο σταθερό επιχειρηματικό μοντέλο σε σύγκριση με τη Northvolt, την εταιρεία μπαταριών που είχε ιδρυθεί από τους ίδιους Σουηδούς επενδυτές αλλά χρεοκόπησε το 2024, παρά την άντληση 15 δισ. δολαρίων.

Η κρίση της Stegra έρχεται σε μια στιγμή όπου αρκετά ευρωπαϊκά έργα «πράσινου χάλυβα» έχουν εγκαταλειφθεί ή παγώσει, καθώς το αυξημένο ενεργειακό κόστος καθιστά το χαμηλών εκπομπών προϊόν μη ανταγωνιστικό. Το γεγονός ότι ακόμη και με κρατική στήριξη η Stegra παλεύει να κλείσει το χρηματοδοτικό της κενό, αναζωπυρώνει ερωτήματα για το κατά πόσο η Ευρώπη μπορεί να επιτύχει τους στόχους της πράσινης βιομηχανικής στρατηγικής.

Η υπόθεση Stegra λειτουργεί ως κρίσιμο τεστ: αν αποτύχει, θα πλήξει σοβαρά την αξιοπιστία της Ευρώπης στις αγορές για τη στήριξη βιομηχανικών έργων χαμηλών εκπομπών. Αν επιτύχει, θα αποδείξει ότι οι φιλοδοξίες για έναν «πράσινο χάλυβα» μπορούν να ξεπεράσουν ακόμη και τις πιο σκληρές οικονομικές προκλήσεις.

Πηγή: Financial Times

Αρθρογράφος
Κύριος χαρακτηρισμός περιεχομένου
Δευτερεύων χαρακτηρισμός περιεχομένου
Image
Επικεφαλίδα

H εταιρεία αντιμετωπίζει υπαρξιακή κρίση, καθώς το χρηματοδοτικό της κενό εκτινάχθηκε σε έως 1,5 δισ. ευρώ, από 500 εκατ. ευρώ μόλις τον Ιούλιο.