Η Bain& Company φέρνει ευχάριστα νέα για τους υπερασπιστές των ESG μέσα από την τρίτη έκδοση του The Visionary CEO’s Guide to Sustainability 2025 που κυκλοφόρησε πρόσφατα. Κόντρα στο γενικό κλίμα αμφισβήτησης, η έρευνα αναδεικνύει ότι η βιωσιμότητα ακόμα μένει ψηλά στην ατζέντα τόσο των CEOs, όσο και των καταναλωτών και των B2Β επιχειρήσεων.
.
Σταθεροί στη στήριξή τους στα ESG οι CEOs
«Σήμερα, οι εταιρείες μιλούν λιγότερο για τη βιωσιμότητα, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι δεν προχωρούν στην υλοποίηση συγκεκριμένων δράσεων και στρατηγικών – αυτό που στη μελέτη μας ονομάζουμε “do-say gap”. Η βιωσιμότητα παραμένει υψηλή προτεραιότητα: οι πελάτες τη ζητούν, οι επενδυτές την απαιτούν και οι κίνδυνοι τη καθιστούν αναγκαία», υπογραμμίζει ο Ο Δημήτρης Ψαρρής, Managing Partner της Bain & Company Greece.
Πράγματι, οι 150 CEOs κορυφαίων εταιριών για τα έτη 2018, 2022, και 2024 που συμμετείχαν στην έρευνα δήλωσαν χαρακτηριστικά ότι η βιωσιμότητα παραμένει στρατηγικός μοχλός δημιουργίας επιχειρηματικής αξίας. Παράλληλα το 80% των C-levels που συμμετείχαν στο πρόγραμμα, όχι μόνο πιστεύουν στην συνέχιση των ESG, αλλά θεωρούν πως πρέπει να αξιοποιηθεί και η νέα τάση της εποχής, η Τεχνητή Νοημοσύνη. Η συσχέτιση μεταξύ βιωσιμότητας και ΤΝ φαίνεται και σε ένα ακόμα εύρημα της έρευνας, το οποίο καταδεικνύει ότι το κορυφαίο 20% των στελεχών αξιοποιεί το ΑΙ τρεις φορές περισσότερο για θέματα βιωσιμότητας παρά για οποιοδήποτε άλλο πεδίο.
Βεβαίως, πρέπει να συνυπολογιστεί εδώ πως και η ίδια η ΤΝ έχει σημαντικό περιβαλλοντικό αποτύπωμα μέσω των τεράστιων απαιτήσεων που έχει σε ενέργεια. Σύμφωνα με το εργαλείο INTERSECT της Bain, μάλιστα, το σενάριο ταχείας ανάπτυξης ΤΝ και αντιστοίχως data centers μπορεί να εκτοξεύσει τις ετήσιες εκπομπές του κλάδου στους 810 εκατ.τόνους CO2 έως το 2035, ένα νούμερο που αντιστοιχεί στο 2% των παγκόσμιων εκπομπών και το 17% των βιομηχανικών εκπομπών.
Βιωσιμότητα και B2B
Εξετάζοντας 750 B2B πελάτες στους κλάδους της αυτοκινητοβιομηχανίας, των χημικών, των μεταλλευτικών βιομηχανιών και των κατασκευών, η έρευνα της Bain καταλήγει ότι το 50% συνάπτει συμφωνίες αξιολογώντας την βιωσιμότητα των πρακτικών που εφαρμόζει ο προμηθευτής. Επίσης, το 70% σκοπεύει να ενισχύσει αυτές τις συνεργασίες μέσα στα επόμενα τρία χρόνια και το 90% των κορυφαίων στελεχών θεωρεί ότι η βιωσιμότητα θα έχει θετικό αντίκτυπο στην επιχείρηση μέσα στην επόμενη τριετία, ακόμη και σε αγορές όπου η κρατική υποστήριξη παραμένει περιορισμένη. Αξίζει, δε, να σημειωθεί ότι οι εταιρίες που διοικούν τα συγκεκριμένα στελέχη παρουσίασαν υψηλότερη ετήσια αύξηση εσόδων σε σχέση με συγκρίσιμες επιχειρήσεις του κλάδου.
Ομοίως και στο πεδίο του B2C, η έρευνα της Bain φέρνει αισιόδοξα αποτελέσματα. Τέσσερις στους πέντε από τους 14.000 συμμετέχοντες δείχνουν ακόμα ενεργό ενδιαφέρον για τα ζητήματα βιωσιμότητας, ενώ το 80% δηλώνει την πεποίθηση πως οι ατομικές επιλογές έχουν ουσιαστική σημασία και πραγματικό αντίκτυπο στην παγκόσμια κούρσα του «πρασινίσματος» της καθημερινότητας. Μάλιστα το 1/3 των ερωτηθέντων δηλώνει ότι εφαρμόζει καθημερινά πάνω από έξι βιώσιμες συνήθειες με το αξιοσημείωτο να είναι ότι οι Boomers έχουν υιοθετήσει περισσότερες νέες sustainable πρακτικές από τη Generation Z τα τελευταία τρία χρόνια, γεγονός που εξηγείται όμως λόγω της μεγαλύτερης οικονομικής ευχέρειας.
Η στάση των καταναλωτών
Παρά τα βήματα προόδου, οι καταναλωτές εξακολουθούν να σκοντάφτουν σε εμπόδια. Το μεγαλύτερο παραμένει το κόστος. Στις ανεπτυγμένες αγορές, το «πράσινο» lifestyle εξακολουθεί να θεωρείται προνόμιο όσων μπορούν να το πληρώσουν. Στις ΗΠΑ, για παράδειγμα, οι καταναλωτές δηλώνουν διατεθειμένοι να πληρώσουν έως 13% παραπάνω για ένα οικολογικό προϊόν, αλλά στην πραγματικότητα το premium φτάνει το 28%, σύμφωνα με έρευνα του Πανεπιστημίου NYU. Αυτό το χάσμα τιμής μπορεί να μετατραπεί σε ευκαιρία — αν οι επιχειρήσεις επενδύσουν σοβαρά στην καινοτομία, στην έρευνα και στην προώθηση πολιτικών ούτως ώστε να μειωθεί δραστικά το κόστος της βιωσιμότητας.
Ένα δεύτερο, εξίσου κρίσιμο πρόβλημα είναι η γνώση. Οι περισσότεροι καταναλωτές πιστεύουν ότι μπορούν να αναγνωρίσουν ένα βιώσιμο προϊόν, όμως στην πράξη δυσκολεύονται να συγκρίνουν το πραγματικό «ανθρακικό αποτύπωμα» των επιλογών τους. Σχεδόν οι μισοί δηλώνουν ότι η έλλειψη καθαρής πληροφόρησης και διαφάνειας τους αποθαρρύνει.

Η μεγάλη έρευνα της διεθνούς συμβουλευτικής Bain & Company δείχνει μια θετική τάση των εταιριών για τη συνέχιση των ESG.