Για τις μάρκες που θέλουν να ξεφύγουν από το greenwashing, μια λύση έχει γίνει ιδιαίτερα δημοφιλής: να βρουν έναν influencer για τον σκοπό τους. Από την Boohoo που χρησιμοποίησε την Kourtney Kardashian ως "πρεσβευτή αειφορίας" μέχρι το περιβόητο ταξίδι της Shein με τους influencers για να προωθήσει το "κέντρο καινοτομίας" της στην Κίνα, οι influencers είναι μια κοινή πρακτική του greenwashing.
.
Πρόσφατα είδαμε influencers να λειτουργούν ως πρόσωπα εκστρατειών δημοσίων σχέσεων, όπως η ιστοσελίδα μεταπώλησης Marketplace της Pretty Little Thing και η σειρά Conscious της H&M - που παρουσιάζονται ως αντιστάθμισμα αντίκτυπο μιας μάρκας στον πλανήτη και συνήθως συνοδεύονται από μια μεγαλόπνοη, αλλά κάπως ασαφή, περιβαλλοντική υπόσχεση. Η H&M, για παράδειγμα, σχεδιάζει να χρησιμοποιεί μόνο υλικά που προέρχονται από βιώσιμες πηγές μέχρι το 2030. Η Boohoo στοχεύει να επιτύχει μείωση του άνθρακα σε ολόκληρη την αλυσίδα αξίας της.
Αλλά μέρος του γιατί το greenwashing έχει γίνει τόσο διαδεδομένο - και έχει, σύμφωνα με πολλές μετρήσεις, υπάρξει τόσο επιτυχημένο για τις μάρκες - είναι ότι οι influencers αποκομίζουν τα οφέλη από τη σύνδεσή τους με την περιβαλλοντική ρητορική, διατηρώντας παράλληλα ένα ακροατήριο και προσοδοφόρες απολαβές, προωθώντας προϊόντα γρήγορης μόδας.
Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η influencer Reese Blutstein με έδρα τις ΗΠΑ, η οποία είναι γνωστή στους 353.000 followers της στο Instagram για τη "βιώσιμη γκαρνταρόμπα" της, προβάλλοντας vintage ρούχα και επαναλαμβανόμενα ρούχα. Εδώ και χρόνια, έχει μιλήσει σε διάφορα δημοσιεύματα για τη βιωσιμότητα και την ανάγκη να φοράμε αυτά που ήδη έχουμε και να αυξήσουμε τον έλεγχο γύρω από τις πρακτικές της γρήγορης μόδας. Ωστόσο, έχει κάνει αρκετές συνεργασίες με μερικούς από τους μεγαλύτερους παίκτες της γρήγορης μόδας, όπως τα Zara, και έχει γράψει ένα μακροσκελές, αξιόλογο μήνυμα για την πρόθεσή της να βοηθήσει να γίνει η μάρκα πιο βιώσιμη μακροπρόθεσμα, λέγοντας ότι "δεν ήταν ποτέ πρόθεσή μου να γίνω φωνή δημόσιου κοινωνικού σχολιασμού".
Άλλοι είναι πιο διακριτικοί. Η Anna Newton, πιο γνωστή με το ψευδώνυμό της @theannaedit, γράφει σε blogs για μια μινιμαλιστική προσέγγιση στη μόδα, υπερασπιζόμενη την capsule wardrobe και αγοράζοντας μόνο ό,τι χρειάζεστε ή ό,τι θα φορέσετε ξανά και ξανά. Ωστόσο, παράλληλα με τη διαφήμιση για μάρκες γρήγορης μόδας, όπως η Arket και η Sézane, πλαισιώνοντας τα ρούχα τους ως φιλικά προς την capsule wardrobe, η Newton συγκεντρώνει στρογγυλές συλλογές-μαμούθ με σχεδόν αποκλειστικά είδη fast fashion γεμάτες affiliate links (που της δίνουν προμήθεια).
Το μήνυμα που συνδέει όλους αυτούς τους παράγοντες επιρροής είναι ότι θέλουν να σας ωθήσουν να σκέφτεστε πιο βιώσιμα - όσο χρειάζεται για να ικανοποιήσουν τις ανάγκες της επωνυμίας τους - αλλά ποτέ τόσο δυνατά ώστε να προκαλέσουν την ανατρεπτική αλλαγή που θα οδηγούσε σε σημαντικό περιβαλλοντικό αντίκτυπο.
Πηγή: Guardian
To greenwashing έχει γίνει τόσο διαδεδομένο γιατί εν μέρει οι influencers αποκομίζουν τα οφέλη από τη σύνδεσή τους με την περιβαλλοντική ρητορική.