Πώς τα «καθαρότερα» αεροπορικά καύσιμα «βρομίζουν» το περιβάλλον

Body

Με μια πρώτη ματιά, πρόκειται για ένα μεγάλο βήμα προόδου ως προς την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής. Σε ένα deal που ανακοινώθηκε τον Σεπτέμβριο, η αμερικανική κυβέρνηση και ο αεροπορικός κλάδος συμφώνησαν να αντικαταστήσουν όλα τα αεροπορικά καύσιμα με βιώσιμες εναλλακτικές λύσεις έως το 2050.  

Το 2030, οι Ηνωμένες Πολιτείες στοχεύουν να παράγουν 11 δισεκατομμύρια λίτρα καυσίμων -δηλαδή περίπου το 10% της τρέχουσας χρήσης- από απόβλητα, φυτά και άλλες οργανικές ύλες, μειώνοντας τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου κατά 20% και δημιουργώντας νέες θέσεις εργασίας.  

Η αεροπορική βιομηχανία εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τα ορυκτά καύσιμα, επειδή η τροφοδοσία αεροπλάνων με μπαταρίες, ειδικά για πτήσεις μεγάλων αποστάσεων, είναι δύσκολη.  Αλλά υπάρχει μια ανατροπή: Ανάλογα με τον τύπο του εναλλακτικού καυσίμου, η χρήση μεγάλων ποσοτήτων θα μπορούσε να βλάψει το κλίμα.  

Η καλλιέργεια προϊόντων, όπως το καλαμπόκι και η σόγια, για την παραγωγή βιοκαυσίμων μπορεί να προκαλέσει αύξηση των εκπομπών. Πώς γίνεται αυτό; Για παράδειγμα, αν κοπούν δάση ή αν καταστραφούν λιβάδια για να δημιουργηθούν οδικοί δρόμοι προς αυτές τις καλλιέργειες.  

Προσθέστε τις εκπομπές από τα λιπάσματα, καθώς κι από τη μεταφορά και την επεξεργασία των καλλιεργειών, και το συνολικό κόστος για το κλίμα θα καταστεί τεράστιο  Η Υπηρεσία Προστασίας του Περιβάλλοντος (EPA) των ΗΠΑ εκτιμά ότι η αιθανόλη του καλαμποκιού εκπέμπει μόλις 20% λιγότερα αέρια θερμοκηπίου από τη βενζίνη. Κι αυτό δεν λαμβάνει πλήρως υπόψη, τις επιπτώσεις από τις αλλαγές χρήσης γης, λένε οι επιστήμονες. Μελέτες δε, έχουν δείξει ότι τα βιοκαύσιμα μπορεί να είναι εξίσου ρυπογόνα με τα ορυκτά καύσιμα.  

Η καλλιέργεια βιοκαυσίμων ανταγωνίζεται επίσης, την παραγωγή τροφίμων και επηρεάζει αρνητικά τους υδάτινους πόρους.  

Οι γεωργικές οργανώσεις, από την πλευρά τους, έχουν απευθύνει έκκληση για την εκπόνηση νέων μελετών, σχετικά με τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις των βιοκαυσίμων. Προέτρεψαν δε,  το υπουργείο Ενέργειας να ηγηθεί των νέων μελετών, αντί της EPΑ.  «Η EPA έχει παραμεριστεί, όπως ζήτησε το λόμπι βιοκαυσίμων, γεγονός που με κάνει να ανησυχώ ότι οι επιπτώσεις αυτών των καυσίμων στην αποψίλωση των δασών θα μπορούσαν να είναι ανυπολόγιστες», δήλωσε ο Dan Rutherford, διευθυντής στο International Council on Clean Transportation, μια μη κερδοσκοπική εταιρεία. 

Οι ανησυχίες αφορούν  τη δυσκολία «καθαρισμού» της αεροπορικής βιομηχανίας. Οι αερομεταφορές αποτελούν περίπου το 3% με 4% των συνολικών εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου των ΗΠΑ -είναι μακράν ο πιο ενεργειακά κοστοβόρος τρόπος για ταξίδια- και ενώ τα αεροπλάνα έχουν καταστεί πιο αποτελεσματικά, η αυξανόμενη ζήτηση για πτήσεις έχει ξεπεράσει όλες αυτές τις εξελίξεις.  

Τον Σεπτέμβριο, η United Airlines και ο βιομηχανικός κολοσσός Honeywell ανακοίνωσαν μια κοινή επένδυση πολλών εκατομμυρίων δολαρίων σε μια εταιρεία που αναπτύσσει έναν νέο τρόπο παραγωγής αεροπορικών καυσίμων από απόβλητα δασών και καλλιεργειών.  

Η Lauren Riley, διευθύνουσα σύμβουλος και αρμόδια περιβαλλοντικών υποθέσεων και βιωσιμότητας στη United, δήλωσε ότι αν και πιστεύει ότι ο στόχος που έθεσε η κυβέρνηση Μπάιντεν είναι φιλόδοξος, «έχουμε αρκετές πιθανότητες να επιτευχθεί ή και να ξεπεραστεί». Ωστόσο, πρέπει να γίνει πλήρης καταγραφή των περιβαλλοντικών επιπτώσεων από τη χρήση απορριμμάτων δασών ή καλλιεργειών.   Οι εταιρείες εργάζονται και σε μια άλλη πολλά υποσχόμενη ομάδα καυσίμων, τα οποία ονομάζονται ηλεκτροκαύσιμα και παράγονται από πράσινο υδρογόνο. 

Και για να διασφαλιστεί ότι οι αεροπορικές εταιρείες χρησιμοποιούν βιοκαύσιμα χαμηλών εκπομπών, τα οποία είναι πιθανό να είναι πιο δαπανηρά από τα μέχρι στιγμής καύσιμα, η κυβέρνηση πρέπει να ορίσει νέους κανόνες, λένε οι ειδικοί. Η Ευρωπαϊκή Ένωση προχωρά επί του παρόντος σε μια οδηγία περί βιώσιμων καυσίμων στα αεροπλάνα, σε συνδυασμό με αυστηρούς περιορισμούς στα είδη βιοκαυσίμων που πρέπει να χρησιμοποιούνται. 

Αλλά ακόμη και οι βελτιώσεις στην απόδοση των καυσίμων, είναι απίθανο να ανακόψουν την ανάπτυξη των αεροπορικών ταξιδιών.   «Πρέπει να δοκιμάσουμε κάτι άλλο», είπε ο Finlay Asher, πρώην σχεδιαστής κινητήρων αεροσκαφών που αγωνίζεται για την κλιματική δράση. «Πραγματικά, πρέπει να κάνουμε λιγότερες πτήσεις».  

Πηγή: The New York Times (μτφ Καθημερινή)

Αρθρογράφος
Κύριος χαρακτηρισμός περιεχομένου
Image
Επικεφαλίδα

Η αεροπορική βιομηχανία εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τα ορυκτά καύσιμα, επειδή η τροφοδοσία αεροπλάνων με μπαταρίες, ειδικά για πτήσεις μεγάλων αποστάσεων, είναι δύσκολη.