Ο Σουντάρ Πιτσάι είναι διάσημος για την ψυχραιμία του στη διαχείριση κρίσεων, ακόμη και κάτω από έντονη πίεση. Ωστόσο, κατά τη διάρκεια μιας συζήτησης για την κλιματική αλλαγή σε μια ζωντανή μετάδοση τον Ιούνιο, ο Διευθύνων Σύμβουλος της Google κυριεύθηκε από τρελό άγχος, αναφερόμενος στον στόχο της Google να καταστήσει τη μηχανή αναζήτησης ελεύθερη από άνθρακα έως το 2030.
«Κάθε μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου που στέλνουν οι άνθρωποι στο Gmail και κάθε ερώτημα που πληκτρολογούν στην αναζήτηση θέλουμε να γίνονται εφικτά χωρίς άνθρακα», δήλωσε ο Πιτσάι. «Είναι μια πρόκληση. Με αγχώνει το πώς θα τα καταφέρουμε».
Οι big tech στον αγώνα κατά της κλιματικής αλλαγής
Εν μέσω ρεκόρ κερδών αλλά και ρεκόρ στις παγκόσμιες θερμοκρασίες, οι μεγάλες εταιρείες τεχνολογίας συμμετέχουν ενεργά στην καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής τα τελευταία χρόνια.
Όπως κάθε μεγάλη βιομηχανία, από τις μεταφορές έως τις κατασκευές, ο κλάδος της τεχνολογίας προσπαθεί να προσαρμόσει τις επιχειρήσεις της για να σώσει τον πλανήτη από το καταστροφικό αποτέλεσμα της κλιματικής αλλαγής.
Αλλά σε μια εποχή που η Big Tech έχει γίνει συνώνυμη με μια σειρά εταιρικών «αμαρτιών», από τις αντι-ανταγωνιστικές επιχειρηματικές πρακτικές έως την παραβίαση της ιδιωτικής ζωής, η καταπολέμηση της υπερθέρμανσης του πλανήτη έφερε κάτι ασυνήθιστο στους τεχνολογικούς γίγαντες: τον έπαινο.
Οι ειδικοί χειροκροτούν το έργο της Google, της Microsoft, του Facebook και άλλων πλατφορμών για την προσπάθεια απομάκρυνσης των εκπομπών άνθρακα από τις δραστηριότητές τους και την υιοθέτηση σε μεγάλη κλίμακα των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας. Πρωτεργάτης της ιδέας απομάκρυνσης του άνθρακα υπήρξε η Microsoft, η οποία ήδη από την ίδρυσή της το 1975, ανακοίνωσε τα σχέδια της να μειώσει την εξάρτησή της από τον άνθρακα.
Η ανάκτηση της θετικής εικόνας των εταιρειών τεχνολογίας
Οι τεχνολογικοί γίγαντες έχουν πληγεί από σκάνδαλα ετών, από τη στήριξη της παραπληροφόρησης του Facebook, μέχρι την κακή εταιρική φήμη της Amazon λόγω, μεταξύ άλλων, της πώλησης επικίνδυνων αγαθών. Η άποψη της κοινής γνώμης για τους διαδικτυακούς κολοσσούς έχει χειροτερέψει τους τελευταίους 18 μήνες, σύμφωνα με μια μελέτη της Gallup, με μόνο το 34% των Αμερικανών να έχει θετική γνώμη για αυτές.
Με την τόση αρνητική κριτική και ενόψει των νέων νομοσχεδίων του Κογκρέσου που θα τεθούν άμεσα σε ισχύ, οι Big Tech εταιρείες εκμεταλλεύονται τον αγώνα για το κλίμα ως μια ευκαιρία να ανακτήσουν την καλή τους φήμη. Λαμβάνοντας έναν δραστικό ρόλο στην κλιματική αλλαγή – ιδίως με φόντο την κυβερνητική αδράνεια – οι τεχνολογικοί γίγαντες έχουν σήμερα την μοναδική ευκαιρία να αντιστρέψουν την αρνητική εικόνα που τους συντροφεύει.
Οι δεσμεύσεις των τεχνολογικών εταιρειών
Η τεχνολογική βιομηχανία έχει θέσει υψηλούς στόχους και φαίνεται αποφασισμένη να παίξει ενεργό ρόλο στην αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής.
Πριν από μια δεκαετία, οι εταιρείες τεχνολογίας ανταγωνίστηκαν για την αγορά των περισσότερων πιστώσεων ανανεώσιμης ενέργειας, δήλωσε ο Εσάγιας, της Parnasus Investments. Αλλά η βιομηχανία συνειδητοποίησε ότι οι πιστώσεις από μόνες τους δεν είναι αρκετές για να ανατραπεί η κλιματική αλλαγή. Τώρα, όλα επικεντρώνονται στο αποτύπωμα άνθρακα.
Η Amazon δηλώνει ότι θα καταφέρει καθαρές μηδενικές εκπομπές άνθρακα έως το 2040. Η Apple ελπίζει να είναι ουδέτερη ως προς τον άνθρακα έως το 2030. Το Facebook ανακοινώνει ότι είναι πολύ κοντά στο στόχο και ότι αναμένει να φτάσει καθαρές μηδενικές εκπομπές έως το 2030. Η Microsoft έχει υποσχεθεί ότι θα είναι «αρνητική σε άνθρακα» μέχρι το τέλος της δεκαετίας, καθώς και ότι μέχρι το 2050 στοχεύει να αντισταθμίσει όλες τις εκπομπές του από την ίδρυσή του το 1975.
Η υποστήριξη αυτών των υποσχέσεων είναι το παν, και υλοποιείται μέσω υποβρύχιων κέντρων δεδομένων και τεχνητής νοημοσύνης, καθώς και με μια ώθηση στη χρηματοδότηση έργων ανανεώσιμων πηγών ενέργειας – συμπεριλαμβανομένης της συμφωνίας πράσινης ενέργειας του 2019 της Google για τη χρηματοδότηση αιολικών πάρκων σε τρεις ηπείρους που χαιρετίστηκε ως η «μεγαλύτερη συμφωνία ανανεώσιμων πηγών ενέργειας στην εταιρική ιστορία».
Εταιρικά -και όχι μόνο- πρότυπα
Αυτές οι επενδύσεις για τη δημιουργία υποδομών ανανεώσιμων πηγών ενέργειας στέλνουν ένα ηχηρό μήνυμα σε άλλες επιχειρήσεις: «Η αιολική ενέργεια δεν αποτελεί τέτοια πρόκληση όταν η Google τη χρησιμοποιεί για τη λειτουργία των διακομιστών της και άλλων κρίσιμων τμημάτων της επιχείρησής της».
Η δύναμη των γιγαντιαίων εταιρειών τεχνολογίας στη σύγχρονη οικονομία σημαίνει ότι η υιοθέτηση πολιτικών βιώσιμης ενέργειας, θα δώσει ώθηση στην ενσωμάτωση αντίστοιχων πολιτικών όχι μόνο μεταξύ άλλων επιχειρήσεων, αλλά και μεταξύ των τοπικών κυβερνήσεων.
«Ακόμη και ένας Ρεπουμπλικανός δήμαρχος που είναι αρνητής του κινδύνου θα κάνει βήματα για να βοηθήσει την πόλη του να προσαρμοστεί στην αναμενόμενη κλιματική αλλαγή, αν θεωρεί ότι αυτό θα αυξήσει την πιθανότητα να προσελκύσει αυτές τις εταιρείες», δήλωσε ο Μάθιου Καν, καθηγητής στο Πανεπιστήμιο της Νότια Καλιφόρνια, με ειδίκευση στα οικονομικά περιβάλλοντος.
Το περιορισμένο αποτύπωμα της τεχνολογίας
Υπάρχουν περιορισμοί στο αποτύπωμα του κλάδου. Είναι γεγονός ότι οι πέντε μεγαλύτερες εταιρείες τεχνολογίας είναι υπεύθυνες μόνο για το περίπου 0,3% των παγκόσμιων εκπομπών άνθρακα. Οι ειδικοί ανησυχούν ότι ο μετριασμός της κλιματικής αλλαγής από την αγορά δεν μπορεί να είναι ποτέ επαρκής χωρίς σημαντική κυβερνητική παρέμβαση.
«Η δράση του ιδιωτικού τομέα, συμπεριλαμβανομένης της τεχνολογικής δράσης, είναι απίστευτα σημαντική επειδή η κυβέρνηση υπολειτουργεί», δήλωσε ο καθηγητής της νομικής σχολής Βάντερμπιλτ, Μάικ Βάντερμπεργκ. «Αλλά δεν περιμένω ότι θα λύσει το πρόβλημα, γιατί πολύ απλά δεν έχει τα εργαλεία για να το κάνει».
Το πιο σημαντικό όπλο της τεχνολογίας μπορεί να είναι η επιρροή της στην εθνική πολιτική. «Πολλές μεγάλες εταιρείες κάνουν σπουδαία πράγματα για να πρασινίσουν τις δραστηριότητές τους και τις αλυσίδες εφοδιασμού τους, κάτι που είναι ωραίο, αλλά αυτό που πραγματικά χρειάζεται η χώρα μας και ο κόσμος είναι οι εταιρείες αυτές να ασκούν πίεση για πραγματικές κλιματικές λύσεις», δήλωσε ο Έντουαρντ Μάιμπαχ, καθηγητής στο Κέντρο Επικοινωνίας του Πανεπιστημίου Μέισον.
Διττά μηνύματα
Όμως, αν και οι προσπάθειές των big tech αποτελούν πλέον εταιρικά πρότυπα, από μόνες τους δεν αρκούν για να αναχαιτίσουν τη μνημειώδη κλίμακα της κλιματικής πρόκλησης, ενώ ο ρόλος των κοινωνικών μέσων ενημέρωσης στη διάδοση της παραπληροφόρησης σχετικά με την κλιματική αλλαγή παραμένει ένα σημαντικό ζήτημα.
Η Greenpeace κατηγορεί τη Microsoft και την Amazon ότι παρέχουν υπολογιστικές υπηρεσίες σε εταιρείες ορυκτών καυσίμων την ίδια ώρα που καυχιούνται για τις περιβαλλοντικές τους πρωτοβουλίες. Εν τω μεταξύ, το Facebook έχει επικριθεί επανειλημμένα για τη διάδοση fake news σχετικά με την άρνηση της κλιματικής αλλαγής.
«Ας είμαστε απόλυτα σαφείς, το Facebook κερδίζει χρήματα, όπως και η Google, για την παραπληροφόρηση για το κλίμα», δήλωσε ο Τζις Κέναν, καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Tulane. «Έχουν γίνει θετικά αρκετά καλά βήματα από τις εταιρείες τεχνολογίας, αλλά πρέπει να καταλάβουμε ότι παίζουν έναν πολύ πιο βαθύ ρόλο στην κλιματική συζήτηση και την κλιματική πολιτική από ό, τι είναι διατεθειμένες να παραδεχτούν».
Ανθεκτικές οι big tech στις κλιματικές καταστροφές
Ωστόσο, αν και οι τεχνολογικοί κολοσσοί να έχουν μπει δυναμικά στον αγώνα κατά της κλιματικής αλλαγής, φαίνεται να έχουν αντισώματα στις ενδεχόμενες κλιματικές καταστροφές.
Η άνοδος της στάθμης της θάλασσας, η καταστροφή των καλλιεργειών και οι ακραίες καιρικές συνθήκες αναμένεται να προκαλέσουν αναστάτωση στην παγκόσμια βιομηχανία τα επόμενα χρόνια. Αυτό όμως δεν ισχύει για τους μεγάλους τεχνολογικούς παίχτες που, χάρη στο κινητό εργατικό δυναμικό τους, τη μεγάλη δεξαμενή ταλέντων και τους τεράστιους πόρους τους, όχι μόνο μπορούν να βγουν αλώβητοι από την κρίση, αλλά και να σημειώσουν ανάπτυξη.
«Οι μεγάλες εταιρείες όπως η Google και η Amazon έχουν την ικανότητα να προσαρμόζονται στις ακραίες καιρικές συνθήκες» δήλωσε ο Λαν. «Μικρότερες εταιρείες, δεν έχουν το κεφάλαιο να προστατεύσουν τις επιχειρήσεις τους».
Οι τεχνολογικοί κολοσσοί αναμένεται να επιβιώσουν στις νέες συνθήκες όπως ακριβώς επιβίωσαν κατά τη διάρκεια της πανδημίας, όπου, μάλιστα, είδαν τα κέρδη τους να αυξάνονται.
«Μπορεί να υπάρξουν ακόμη περισσότερες ευκαιρίες στον κλάδο της τεχνολογίας σε μια κοινωνία που δέχεται πολύ σοβαρά χτυπήματα», δήλωσε ο Βάντερμπεργκ.
(της Άντζελας Μπολέτση, newmoney.gr)
«Κάθε μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου που στέλνουν οι άνθρωποι στο Gmail και κάθε ερώτημα που πληκτρολογούν στην αναζήτηση θέλουμε να γίνονται εφικτά χωρίς άνθρακα», δήλωσε ο Πιτσάι. «Είναι μια πρόκληση. Με αγχώνει το πώς θα τα καταφέρουμε».