Πολλοί Ευρωπαίοι ανησυχούν για την κλιματική κρίση, θα έπαιρναν πρόθυμα προσωπικά μέτρα, θα υποστήριζαν κυβερνητικές πολιτικές για την καταπολέμησή της, σύμφωνα με έρευνα, αλλά όσο περισσότερο ένα μέτρο θα άλλαζε τον τρόπο ζωής τους, τόσο λιγότερο το υποστηρίζουν.
.
Η έρευνα της YouGov που πραγματοποιήθηκε σε επτά ευρωπαϊκές χώρες εξέτασε την υποστήριξη μέτρων για το κλίμα σε κρατικό επίπεδο, όπως η απαγόρευση των πλαστικών μιας χρήσης και η απόσυρση των αυτοκινήτων που χρησιμοποιούν ορυκτά καύσιμα αλλά και σε ατομικό επίπεδο, όπως η αγορά μόνο μεταχειρισμένων ρούχων και η εγκατάλειψη του κρέατος και των γαλακτοκομικών προϊόντων.
Οι απαντήσεις από το Ηνωμένο Βασίλειο, τη Γαλλία, τη Γερμανία, τη Δανία, τη Σουηδία, την Ισπανία και την Ιταλία, έδειξαν ότι πολλοί άνθρωποι θα ήταν ευχαριστημένοι με μέτρα που δεν θα επηρέαζαν σε μεγάλο βαθμό τον τρόπο με τον οποίο ζουν, αλλά μέτρα που θα άλλαζαν την ζωή τους σε μεγάλο βαθμό ήταν ιδιαιτέρως αντιδημοφιλή.
Σε ποσοστό έως 81% οι ευρωπαίοι ανησυχούν για τις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής
Σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας που κατά αποκλειστικότητα δημοσιεύει ο Guardian, μεγάλες πλειοψηφίες σε όλες τις χώρες – δείγματα – από 60% στη Σουηδία, 63% στη Γερμανία και 65% στο Ηνωμένο Βασίλειο έως 77% στην Ισπανία, 79% στη Γαλλία και 81% στην Ιταλία – δήλωσαν ότι ανησυχούν πολύ ή αρκετά για την κλιματική αλλαγή και τις επιπτώσεις της.
Το κλίμα και η ανρθώπινη δραστηριότητα
Σε γενικές γραμμές, παρόμοια ποσοστά δήλωσαν ότι το κλίμα αλλάζει λόγω της ανθρώπινης δραστηριότητας, με λιγότερο από το 20% των ερωτηθέντων στις περισσότερες χώρες να δηλώνουν ότι η κλιματική αλλαγή δεν οφείλεται στην ανθρώπινη δραστηριότητα και ένα μέγιστο 5% να αρνείται ότι συμβαίνει καν.
Οι πολίτες ζητούν τη συνεργασία των κρατών στο ζήτημα της κλιματικής αλλαγής
Υπήρξε επίσης ισχυρή υποστήριξη, μεταξύ 76% και 85%, για την άποψη ότι όλες οι χώρες θα ήταν πιο αποτελεσματικές στην αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής εάν συνεργάζονταν με άλλες χώρες – αλλά λιγότερη συμφωνία σχετικά με το τι ακριβώς ήταν διατεθειμένα να κάνουν τα άτομα για το θέμα αυτό.
Αντιδημοφιλή τα μέτρα που ζητούν μεγάλες θυσίες από τους πολίτες
Τα μέτρα που δεν συνεπάγονται μεγάλες θυσίες στον τρόπο ζωής ήταν δημοφιλή, με το 45% (Γερμανία) και το 72% (Ισπανία) να υποστηρίζουν κυβερνητικά προγράμματα δενδροφύτευσης και το 60% (Ισπανία) και το 77% (Ηνωμένο Βασίλειο) να δηλώνουν ότι θα καλλιεργούσαν οι ίδιοι περισσότερα φυτά ή το κάνουν ήδη.
Μεταξύ 40% (Δανία) και 56% (Ηνωμένο Βασίλειο, Ισπανία και Ιταλία) των ερωτηθέντων δεν θα αγόραζαν ευχαρίστως ποτέ ξανά προϊόντα από πλαστικό μίας χρήσης, ενώ μεταξύ 63% (Σουηδία) και 75% (Ισπανία) θα υποστήριζαν την απαγόρευσή τους από την κυβέρνηση.
Ναι στον περιορισμό της κατανάλωσης κρέατος
Επίσης, υπήρξε αρκετά σταθερή υποστήριξη – από 28% στη Γερμανία έως 43% στην Ιταλία – στην ιδέα του περιορισμού της κατανάλωσης κρέατος και γαλακτοκομικών ειδών σε δύο ή τρία γεύματα την εβδομάδα. Σε ποσοστό 24% (στο Ηνωμένο Βασίλειο) και 48% (στην Ιταλία) θα υποστήριζαν μια σχετική κυβερνητική νομοθεσία.
Όπως ήταν αναμενόμενο, οι κυβερνητικές επιδοτήσεις για να γίνουν τα σπίτια πιο ενεργειακά αποδοτικά ήταν εξαιρετικά δημοφιλείς, με υποστήριξη που κυμαινόταν από 86% στην Ισπανία έως 67% στη Γερμανία, ενώ η κάλυψη του κόστους προσωπικά ήταν μάλλον λιγότερο δημοφιλής (19% στη Γερμανία έως 40% στην Ισπανία).
Λιγότερο δημοφιλής ήταν η προοπτική της αγοράς μόνο μεταχειρισμένων ρούχων (από 17% στη Γερμανία έως 27% στο Ηνωμένο Βασίλειο).
Ακόμα πιο ριζοσπαστικές προτάσεις, όπως η εθελοντική μη κατανάλωση περισσότερου κρέατος και γαλακτοκομικών προϊόντων και η απόκτηση λιγότερων παιδιών από όσα θα θέλατε, υποστηρίχθηκαν μόλις από το 10% στη Γερμανία έως το 19% στην Ιταλία και το 9% σε Γερμανία, έως 17% στην Ιταλία, αντίστοιχα.
Οι αλλαγές στη χρήση του αυτοκινήτου, που συμβάλλει σημαντικά στις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα και είναι ένας τομέας στον οποίο πολλές ευρωπαϊκές κυβερνήσεις ήδη νομοθετούν, συγκέντρωσαν επίσης απαντήσεις που έδειξαν στενή συσχέτιση με τον αντίκτυπο που μπορεί να έχουν στη ζωή των ανθρώπων.
Με τα πόδια ή με τα ΜΜΜ ενάντια στην κλιματική αλλαγή
Οι απαντήσεις ήταν περισσότερο διαφοροποιημένες στην ερώτηση αν οι πολίτες επιθυμούν να εγκαταλείψουν εντελώς την οδήγηση και να χρησιμοποιήσουν τα μέσα μαζικής μεταφοράς, το περπάτημα ή το ποδήλατο. Στη Γαλλία, την Ισπανία και την Ιταλία, το 35%, το 44% και το 40% αντίστοιχα δήλωσαν ότι θα ήταν πρόθυμοι να κάνουν αυτή τη μετακίνηση.
Η υποστήριξη ήταν χαμηλότερη στη Βρετανία (22%), τη Γερμανία (24%), τη Δανία (20%) και τη Σουηδία (21%) – αν και το 25% των Γάλλων και το 28% των Γερμανών δήλωσαν ότι ήδη περπατούν, κάνουν ποδήλατο ή χρησιμοποιούν τα μέσα μαζικής μεταφοράς αντί να οδηγούν, έναντι 11% έως 16% αλλού.
«Οχι» στην υποχρεωτική αύξηση φόρων κατανάλωσης καυσίμων
Η υποχρεωτική αύξηση των φόρων κατανάλωσης καυσίμων, ωστόσο, και η κυβερνητική νομοθεσία που απαγορεύει εντελώς την παραγωγή και πώληση βενζινοκίνητων και πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων, δεν ήταν δημοφιλείς. Αυτοί που ήταν αντίθετοι στην καταβολή περισσότερων φόρων στα καύσιμα ήταν περισσότεροι από αυτούς που ήταν υπέρ σε όλες τις χώρες.
Και στην ερώτηση τι γνώμη είχαν για την απαγόρευση των αυτοκινήτων που χρησιμοποιούν ορυκτά καύσιμα, μόνο στην Ισπανία και την Ιταλία περισσότεροι άνθρωποι ήταν ευχαριστημένοι με την ιδέα παρά αντίθετοι με αυτήν – με το επίπεδο της αντίθεσης σε χώρες όπως η Γαλλία και η Γερμανία, σε ποσοστό άνω του 60%, να είναι σχεδόν διπλάσιο της υποστήριξης.
Η YouGov ρώτησε αντιπροσωπευτικά δείγματα περισσότερων από 1.000 ερωτηθέντων σε κάθε χώρα, ενώ η έρευνα πεδίου πραγματοποιήθηκε μεταξύ 5 και 24 Απριλίου.