Με στόχο την ενεργειακή μετάβαση σε πιο βιώσιμες λύσεις, οι βασικοί παίκτες στον κλάδο των αερομεταφορών, αεροπορικές εταιρείες και διαχειριστές αεροδρομίων, δραστηριοποιούνται όλο και περισσότερο καταθέτοντας πιθανές λύσεις. Ειδικότερα, τα εναλλακτικά καύσιμα, e-fuels και SAF, φαίνεται να αποτελούν ένα σημαντικό βήμα, με τα αεροπλάνα να ευθύνονται για περίπου το 2,5% των παγκόσμιων εκπομπών CO2, σύμφωνα με το ourworldindata.org.
.
Ωστόσο, προς το παρόν η ολική απεξάρτηση των αεροσκαφών από τα συμβατικά καύσιμα δεν είναι πλήρως πραγματοποιήσιμη, όχι τόσο λόγω της έλλειψης της τεχνολογίας, αλλά λόγω της εκτόξευσης του κόστους και της διαθεσιμότητας (κυρίως) του SAF, με την αντίστοιχη παγκόσμια παραγωγή σε χαμηλά επίπεδα.
Από την πλευρά των αεροδρομίων, καλούνται και εκείνα να προβούν σε κινήσεις ενεργειακής αναβάθμισης, σύμφωνα με τις ευρωπαϊκές οδηγίες, με προτεραιότητα την απανθρακοποίηση των λειτουργιών τους.
Στην κατεύθυνση αυτή τοποθετήθηκε και η Άννα Βάσιλα, Manager, Sustainability and Industry Affairs, του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών, κατά την ομιλία της σε πάνελ του 1ου φόρουμ Βιωσιμότητας του ελληνογερμανικού επιμελητηρίου, που έλαβε χώρα στις 12 Νοεμβρίου στον Φάρο του ΚΠΙΣΝ.
Ο στόχος του net zero για την εταιρεία του αεροδρομίου της Αθήνας τέθηκε το 2019, και σήμερα οδεύει προς την ολοκλήρωση της διαμόρφωσης των προϋποθέσεων για την επίτευξή του. Όπως σημείωσε η κ. Βάσιλα: «Η έλευση της πανδημίας COVID-19 ήταν ένας αστάθμητος παράγοντας, και παρά τις εξαιρετικά κρίσιμες συνθήκες που αντιμετώπισε ο κλάδος μας, η πορεία προς τον στρατηγικό στόχο της εκμηδένισης του εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα και οι σχετικές επενδύσεις συνεχίστηκαν απρόσκοπτα. Παράλληλα, αξίζει να επισημανθεί ότι η επίτευξη του συγκεκριμένου στόχου ενισχύει επίσης την ταυτότητα της Αθήνας ως βιώσιμου προορισμού».
Μέχρι το τέλος του 2025, καθώς ολοκληρώνεται η εγκατάσταση και λειτουργία του νέου φωτοβολταϊκού σταθμού 35,5MWp ο οποίος διαθέτει και σύστημα αποθήκευσης ενέργειας με μπαταρίες συνολικής χωρητικότητας 82MWh (συνολική παραγωγή Φ/Β 51,5 MWp σε συνδυασμό με τον φωτοβολταϊκό σταθμό 16MWp που τέθηκε σε λειτουργία από το 2023), η εταιρεία αεροδρομίου (ΔΑΑ) θα καλύπτει το 100% των αναγκών της σε ηλεκτρική ενέργεια με ιδιοπαραγωγή από ανανεώσιμες πηγές, γεγονός που την καθιστά πρωτοπόρο στον ευρωπαϊκό κλάδο αεροδρομίων. Παράλληλα, ολοκληρώνεται ο εξηλεκτρισμός μέρους του στόλου των οχημάτων του ΔΑΑ, αλλά και η αντικατάσταση της χρήσης φυσικού αερίου με αντλίες θερμότητας που θα λειτουργούν με καθαρή ηλεκτρική ενέργεια.
Αναφορικά με την εφαρμογή της CSRD, η κ. Βάσιλα δήλωσε πως ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών ήταν μια από τις πρώτες επιχειρήσεις που κλήθηκαν να την εφαρμόσουν και «μολονότι συνεπάγεται σημαντικό διοικητικό βάρος, είναι προς τη σωστή κατεύθυνση». Πρόσθεσε επίσης πως στο σύγχρονο επιχειρηματικό τοπίο κάθε επιχείρηση καλείται να είναι και βιώσιμη και αποδοτική για να μπορεί να είναι ανταγωνιστική.
Μέσα στον Δεκέμβριο του τρέχοντος έτους, αναμένεται εκ μέρους του ΔΑΑ η ανακοίνωση της ολοκλήρωσης του Οδικού Χάρτη του προγράμματος ROUTE 2025.
Έως το τέλος του έτους η ολοκλήρωση φωτοβολταϊκού σταθμού 35,5MWp.