HELEXPO DIALOGUES: Η σημασία των κριτηρίων ESG στην εξέλιξη των σύγχρονων επιχειρήσεων

Body

Η ανάδειξη των κριτηρίων ESG (Environmental, Social, Governance – Περιβαλλοντικά, Κοινωνικά, Διακυβέρνηση) σε βασικό παράγοντα λήψης επενδυτικών αποφάσεων και, επομένως, άντλησης χρηματοδότησης είναι ενδεικτική συνέπεια αυτού του κλίματος. Οι επενδυτές, σε ολοένα μεγαλύτερο βαθμό, αναγνωρίζουν ότι οι επιχειρήσεις θα πρέπει να είναι περιβαλλοντικά βιώσιμες, καθώς και να είναι ωφέλιμες για την κοινωνία, να μην επιβαρύνουν υπάρχοντα προβλήματα όπως οι ανισότητες.  Mε αυτό το δεδομένο, η ενότητα με θέμα «Η σημασία των κριτηρίων ESG στην εξέλιξη των σύγχρονων επιχειρήσεων» την οποία συντόνισε η Φαίδρα Μαυρογιώργη στάθηκε σε ένα ζήτημα που απασχολεί όλο και περισσότερο τους φορείς του κλάδου.

.

Η κα Μαρία Ρουκούδη, Υπεύθυνη τμήματος Εταιρικής Υπευθυνότητας της Lidl Ελλάς αναφέρθηκε αρχικά στην διάκριση της εταιρείας της με silver award στο CR Index. «Στη Lidl Ελλάς βαδίζουμε προς ένα καλύτερο αύριο με τη δύναμη των αξιών ESG. Επενδύουμε σε στρατηγικές συνέργειες με στόχο να μειώνουμε συνεχώς το ανθρακικό μας αποτύπωμα, αυξάνοντας παράλληλα το αποτύπωμά μας στην κοινωνία. Υπογραμμίζουμε τη δέσμευσή μας στη βιώσιμη ανάπτυξη με την αυξανόμενη διάθεση βιώσιμων προϊόντων και μετρήσιμες πρακτικές που προστατεύουν το κλίμα, αλλά και τη διασφάλιση μακροχρόνιων σχέσεων εμπιστοσύνης με τους προμηθευτές μας. Φέρουμε ιδιαίτερη ευθύνη ως υπεύθυνος εργοδότης, διασφαλίζοντας άριστες συνθήκες εργασίας και ανοίγοντας δρόμους εξέλιξης για τους εργαζομένους μας. Όλες οι επιχειρηματικές μας θέσεις αντικατοπτρίζονται στην πρόσφατη διάκρισή μας στο CR Index 2022-2023, η οποία μας τιμά ιδιαίτερα», δήλωσε η Υπεύθυνη του τμήματος Εταιρικής Υπευθυνότητας της Lidl Ελλάς. Μιλώντας για τους περιβαλλοντικούς στόχους της εταιρείας η κα Ρουκούδη έφερε ως παράδειγμα το γεγονός ότι η Lidl Ελλάς καταναλώνει πράσινη ηλεκτρική ενέργεια στο 100% σε όλες τις εγκαταστάσεις και χρησιμοποιεί 100% λαμπτήρες LED στους χώρους πώλησης των καταστημάτων. Ως προς την εγκατάσταση φωτοβολταϊκων πάνελ, μέχρι σημέρα έχουν ολοκληρώσει την εγκατάσταση σε 21 καταστήματα και σε 2 αποθήκες, στα Καλύβια Αττικής και τη Σίνδο Θεσσαλονίκης. Mέχρι το 2025, η εταιρεία θα έχει τοποθετήσει φωτοβολταϊκά σε επιπλέον 10 καταστήματα, φτάνοντας τα 31 συνολικά. «Παράλληλα, βάζουμε προτεραιότητα στην εγκατάσταση σταθμών ηλεκτρικής φόρτισης στα γραφεία και τα καταστήματα», ανέφερε η κα Ρουκούδη και συμπλήρωσε «σήμερα λειτουργούν σταθμοί ηλεκτρικής φόρτισης σε 41 καταστήματα καθώς και στις κεντρικές εγκαταστάσεις μας στη Σίνδο, ενώ αναμένεται να εγκατασταθούν σταθμοί στο 100% των καταστημάτων μας με θέσεις πάρκινγκ έως το 2027». Αναφερόμενη, επίσης, στο ζήτημα των ESG γνωστοποιήσεων στην Ελλάδα σημείωσε πως υπάρχει μια περιπλοκότητα ως προς τις αναφορές δεδομένων λόγω των πολλών παραμέτρων. Ωστόσο σύμφωνα με την ίδια, η Lidl είναι μια πολυεθνική εταιρεία με γνώση ετών στο ευρύτερο ζήτημα γεγονός που συμβάλλει ώστε να καταρτίζονται με σαφήνεια οι αναφορές και οι γνωστοποιήσεις ESG. 

Ο κ. Γιώργος Φυτιάνος, Sustainability Manager της Alumil αναφέρθηκε στην παρουσία της εταιρείας του στον δείκτη ESG του Χρηματιστηρίου Αθηνών τονίζοντας ότι η εισαγωγή της έφερε περισσότερη διαφάνεια σε όλα τα επίπεδα. «Είμαστε υποχρεωμένοι να επιλέγουμε τους προμηθευτές μας βάσει ESG κριτηρίων» σημείωσε. «Το όραμα μας είναι να αποτελέσουμε σημείο αναφοράς για την αναβάθμιση του κατασκευστικόυ τομέα με όρους βιωσιμότητας», πρόσθεσε. Ο κ. Φυτιάνος σημείωσε επίσης ότι η Alumil παράγει ανακυκλωμένο αλουμίνιο στις εγκαταστάσεις της εταιρείας στο Κιλκίς, όπου έχουν δημιουργήσει μία πρότυπη μονάδα, τη μοναδική στην Ελλάδα, μία επένδυση αξίας 5 εκατ. ευρώ. Στη συγκεκριμένη μονάδα καταφθάνει το σκραπ, όπου διαχωρίζεται και ανακυκλώνεται το αλουμίνιο. Στη συνέχεια το ανακυκλωμένο αλουμίνιο αναμειγνύεται με το πρωτόχυτο. Με τη διαδικασία αυτή ανακυκλώνονται 30.000 τόνοι αλουμινίου τον χρόνο. Ο κ. Φυτιάνος ανέφερε επίσης το Loop 60 το οποίο εξοικονομεί σημαντικές ποσότητες ενέργειας. Αυτή η εξοικονόμηση μπορεί να φτάσει έως και 95%, μειώνοντας σημαντικά τις επιπτώσεις στο περιβάλλον. Συγκεκριμένα, με τη χρήση του Loop 60, οι εκπομπές μειώνονται δραστικά σε ποσοστό άνω του 76% σε σύγκριση με τον παγκόσμιο μέσο όρο της πρωτογενούς παραγωγής αλουμινίου. Τέλος αναφέρθηκε και στο διαρκώς μεταβαλλόμενο ρυθμιστικό πλαίσιο τόσο σε ευρωπαικό όσο και σε εθνικό επίπεδο, όπως για παράδειγμα τον εθνικό κλιματικό νόμο και την οδηγία Corporate sustainability due diligence της ΕΕ, πλαίσια στα οποία η Alumil ως εισηγμένη ακολουθεί πιστά. 

O κ. Ιγνάτιος Λίτσας - Lead Auditor στην Bureau Veritas στάθηκε αφενός στο κανονιστικό πλαίσιο και αφετέρου στο περιεχόμενο του όρου ESG. Όσον αφορά το τελευταίο ακρωνύμιο τόνισε ότι οι εταιρείες συνηθίζουν να δίνουν σημασία περισσότερο στο E λιγότερο στο S και ελάχιστα στο G. Σύμφωνα με τον κ. Λίτσα, συχνά, οι επιχειρήσεις υποτιμούν τη σημασία της κοινωνικής διάστασης στη δημιουργία δίκαιων και βιώσιμων συστημάτων. Το ζητούμενο δεν είναι μόνο οι τεχνολογικές καινοτομίες αλλά επίσης η υιοθέτησή τους από τους ανθρώπους με τις κατάλληλες συμπεριφορές και η υποστήριξη των κοινοτήτων που πλήττονται. Αντίστοιχα, η διακυβέρνηση των επιχειρήσεων πρέπει να ενσωματώσει ουσιαστικά τις ESG αρχές -σε αυτό το πλαίσιο η ύπαρξη σχεδίων, όπως το ελληνικό Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα, προσφέρουν μια βάση που μπορεί να παρέχει στις διοικήσεις των επιχειρήσεων τις κατάλληλες ευρύτερες κατευθύνσεις.

Ο κ. Νίκος Κλείτου, Αναπληρωτής Οικονομικός Διευθυντής, Μασούτης Α.Ε σημείωσε ότι η εταιρεία εδώ και αρκετά χρόνια συνεργάζεται με ΜΚΟ και οργανισμούς για να βρίσκεται δίπλα στην ελληνική κοινωνία. Ο οργανισμός κάθε χρόνο στηρίζει την κοινωνία με επενδύσεις και χορηγίες άνω του 1 εκατ. ευρώ, ενώ κάθε μήνα μάλιστα προσφέρει 1040 γεύματα σε οικογένειες ανά την Ελλάδα που το έχουν ανάγκη. Προσφέρει έκπτωση 20% σε πληγείσες περιοχές της χώρας μας προκειμένου να ανακουφίσει τις οικογένειες που έχουν υποστεί ζημιές, όπως στη Ρόδο και την Αλεξανδρούπολη μετά τις πυρκαγιές και στη Θεσσαλία μετά τις τραγικές πλημμύρες. Ο κ. Κλείτου ανέφερε το γεγονός ότι τον Ιούλιο του 2022 η εταιρεία επένδυσε πάνω από 70.000 ευρώ για να μετατρέψει, με τη βοήθεια της ΕΚΕΤΑ, το κατάστημα που βρίσκεται δίπλα στη σχολή τυφλών στη Θεσσαλονίκη, σε προσβάσιμο για ανθρώπους με οπτικές δυσκολίες και αναπηρία. Σε αυτό το σουπερμάρκετ τα άτομα με οπτική αναπηρία έχουν αυτονομία τόσο κατά την περιήγηση τους στο κατάστημα όσο και κατα έτη διαδικασία επιλογής προϊόντων από το ράφι. Όσον αφορά το ζήτημα της CSRDD και των εθνικών στρατηγικών ο κύριος Κλείτου στάθηκε στο γεγονός ότι η Μασούτης εδώ και χρόνια ήταν «μέσα» στους περισσότερους από τους στόχους μέσω των δράσεων που πραγματοποιούσε. Εν τούτοις η οδηγία και οι παρελκόμενοι κανόνες δημιούργησαν την ανάγκη να μετουσιωθούν οι δράσεις σε πολιτικές, σχέδιο που η Μασούτης καταρτίζει με συνέπεια.

Αρθρογράφος
Κύριος χαρακτηρισμός περιεχομένου
Image
Επικεφαλίδα

Η συζήτηση για το θέμα που απασχολεί το σύνολο των εταιρειών στην χώρα μας σε συνεργασία με τη ΡΑΑΕΥ, το Energypress και το ΕλληνοΓερμανικό Εμπορικό & Βιομηχανικό Επιμελητήριο.