Oι ευρωπαϊκές εταιρείες τηλεπικοινωνιών κάνουν σημαντικά βήματα προς ένα βιώσιμο μέλλον, με γνώμονα έναν συνδυασμό οικονομικών πιέσεων, ρυθμιστικών απαιτήσεων και προσδοκιών των ενδιαφερομένων.
.
Σύμφωνα με πρόσφατη έκθεση της International Data Corporation (IDC), με τίτλο European Telcos’ Journey to a Sustainable Future, ο κλάδος υιοθετεί ολοένα και περισσότερο πράσινες πρωτοβουλίες και επενδύει σε ενεργειακά αποδοτικές τεχνολογίες και ανανεώσιμες πηγές ενέργειας.
Η έκθεση υπογραμμίζει ότι οι ευρωπαϊκές τηλεπικοινωνίες έχουν ως κίνητρο το ενεργειακό κόστος, το οποίο έχει σημειώσει σημαντικές αυξήσεις τα τελευταία χρόνια. Για παράδειγμα, οι ενεργειακές δαπάνες της Orange αυξήθηκαν από 579 εκατομμύρια ευρώ το 2021 σε 1,0 δισεκατομμύρια ευρώ το 2023. Καθώς αυξάνεται η κατανάλωση δεδομένων και η ανάγκη για ισχυρή υποδομή δικτύου, αυτές οι εταιρείες εστιάζουν στη μείωση των λειτουργικών τους εξόδων μέσω βιώσιμων πρακτικών. Οι Telcos προσφέρουν υπηρεσίες και λύσεις για να βοηθήσουν τους πελάτες να μειώσουν τις εκπομπές άνθρακα και να ελαχιστοποιήσουν τη χρήση πρώτων υλών.
Μια αξιοσημείωτη πτυχή της έκθεσης της IDC είναι η εισαγωγή του Sustainability Technology Value Framework. Αυτό το πλαίσιο περιγράφει τις βέλτιστες πρακτικές και στρατηγικές που μπορούν να βοηθήσουν τις εταιρείες να ενισχύσουν τις προσπάθειές τους για βιωσιμότητα και να επιτύχουν μετρήσιμα αποτελέσματα. Το πλαίσιο αξιολογεί την αποτελεσματικότητα μιας εταιρείας στη δημιουργία επιχειρηματικής αξίας μέσω τριών πυλώνων:
1. Επιδόσεις Εταιρείας — Αποτύπωμα: Αυτός ο πυλώνας εξετάζει την υποδομή, τις λειτουργίες και τις διαδικασίες ενός οργανισμού που στοχεύουν στην ελαχιστοποίηση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων. Τα παραδείγματα περιλαμβάνουν:
- Ελαχιστοποίηση των εκπομπών GHG: Οι Telcos στοχεύουν στη μείωση των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου (GHG) σε τρία πεδία: Πεδίο 1 (άμεσες εκπομπές), Πεδίο 2 (έμμεσες εκπομπές από την παραγωγή ενέργειας) και Πεδίο 3 (όλες οι άλλες έμμεσες εκπομπές στην αλυσίδα εφοδιασμού). Η Tele2 ξεχωρίζει ως η κορυφαία εταιρεία τηλεπικοινωνιών στη μείωση των εκπομπών άνθρακα, έχοντας επιτύχει μείωση 97% στις εκπομπές του Πεδίου 1 και 2 από το 2019, καθιστώντας την την πρώτη ευρωπαϊκή τηλεπικοινωνιακή εταιρεία που φτάνει σε αυτό το ορόσημο.
- Αναβάθμιση της υποδομής παλαιού τύπου: Οι Telcos επενδύουν στην αναβάθμιση των απαρχαιωμένων δικτυακών υποδομών με ενεργειακά αποδοτικές τεχνολογίες όπως το 5G και οι οπτικές ίνες. Η Deutsche Telekom ολοκλήρωσε τη διακοπή λειτουργίας του δικτύου 3G στη Γερμανία από το 2021 για να επικεντρωθεί στην ενίσχυση των δικτύων 4G και 5G.
2. Tech as an Enabler — Handprint: Επικεντρώνεται στη βιωσιμότητα των προϊόντων και των λύσεων του οργανισμού, αξιολογώντας πώς αυτές οι προσφορές βοηθούν τους πελάτες να μειώσουν τις εκπομπές άνθρακα και να ελαχιστοποιήσουν τη χρήση πρώτων υλών. Τα παραδείγματα περιλαμβάνουν:
- Λύσεις βιωσιμότητας IoT: Η χρήση της τεχνολογίας IoT για περιβαλλοντική παρακολούθηση, διατήρηση πόρων, έξυπνα δίκτυα και παρακολούθηση της ρύπανσης για τη βελτίωση της βιωσιμότητας και της αποτελεσματικότητας. Τον Μάιο του 2024, η Vodafone Γερμανίας χρησιμοποιεί IoT και έξυπνους αισθητήρες για τη δημιουργία ψηφιακών δίδυμων φυσικών τοποθεσιών για την παρακολούθηση της θερμοκρασίας, της υγρασίας του εδάφους, της πίεσης του αέρα και των κύκλων ποτίσματος των δέντρων.
- Προγράμματα επισκευής, επιστροφής και ανακαίνισης: Αυτά τα προγράμματα επιτρέπουν στους πελάτες να παρατείνουν τη διάρκεια ζωής της συσκευής και να μειώσουν τα ηλεκτρονικά απόβλητα μέσω υπηρεσιών επισκευής, επιστροφής και ανακαίνισης. Τον Μάρτιο του 2024, η Orange Belgium ξεκίνησε ένα ηλεκτρονικό κατάστημα για ανακατασκευασμένα smartphone, επεκτείνοντας τη γκάμα των ανακαινισμένων ακουστικών της σε περισσότερες από 8.500 μονάδες, ενισχύοντας τη δέσμευση του χειριστή για μια πράσινη και κυκλική οικονομία.
3. Tech4Good — Heartprint: Αυτό λαμβάνει υπόψη τον ευρύτερο αντίκτυπο της εταιρείας στην κοινότητα, συμπεριλαμβανομένης της προσέγγισης των αγροτικών περιοχών και των μειονεκτούντων κοινοτήτων. Τα παραδείγματα περιλαμβάνουν:
- Επέκταση της Κάλυψης Δικτύου σε Αγροτικές Περιοχές: Αυτά τα προγράμματα στοχεύουν στην αύξηση της ψηφιακής πρόσβασης για τη γεφύρωση των κοινωνικοοικονομικών χασμάτων. Με τα δύο ευρωπαϊκά FiberCos της, η Orange δεσμεύτηκε να επεκτείνει την κάλυψη οπτικών ινών σε αγροτικές περιοχές, με επιπλέον 5,1 εκατομμύρια συνδέσεις που προστέθηκαν από τα τέλη του 2023.
- Προώθηση της Ψηφιακής Ένταξης: Ανάπτυξη προσβάσιμων υπηρεσιών και πλατφορμών για την ενδυνάμωση των μη προνομιούχων κοινοτήτων. Η BT στοχεύει να προσφέρει υπηρεσίες πλήρους οπτικής ίνας σε 6,2 εκατομμύρια σπίτια και επιχειρήσεις σε αγροτικές κοινότητες και να βοηθήσει 25 εκατομμύρια ανθρώπους στο Ηνωμένο Βασίλειο να βελτιώσουν τις ψηφιακές τους δεξιότητες έως το 2026.
Άλλα βασικά ευρήματα από την έκθεση περιλαμβάνουν:
Εξοικονόμηση κόστους ενέργειας: Οι ευρωπαϊκές τηλεπικοινωνίες επενδύουν σε μεγάλο βαθμό σε ενεργειακά αποδοτικές τεχνολογίες και ανανεώσιμες πηγές ενέργειας για τη διαχείριση των αυξανόμενων λειτουργικών δαπανών. Για παράδειγμα, η TIM έχει θέσει φιλόδοξους στόχους για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας 100% από ανανεώσιμες πηγές έως το 2025.
Δέσμευση επενδυτών: Η βελτιωμένη πρόσβαση σε κεφάλαια αποτελεί πρωταρχικό μοχλό για τις πρωτοβουλίες ESG και βιωσιμότητας των τηλεπικοινωνιών. Σύμφωνα με την Παγκόσμια Έρευνα Ευρετηρίου Ετοιμότητας Αειφορίας της IDC, ο κύριος μοχλός (36%) για τις πρωτοβουλίες ESG και τη βιωσιμότητα μεταξύ των τηλεπικοινωνιών είναι η ενίσχυση της πρόσβασης στο κεφάλαιο. Αξιοσημείωτα παραδείγματα περιλαμβάνουν την έκδοση ομολόγων που συνδέονται με τη βιωσιμότητα ύψους 500 εκατομμυρίων ευρώ και το πράσινο ομόλογο της Telefónica ύψους 850 εκατομμυρίων ευρώ για τη χρηματοδότηση ενεργειακά αποδοτικών δικτυακών υποδομών.
Πηγή: Ot.gr
Η έκθεση υπογραμμίζει ότι οι ευρωπαϊκές τηλεπικοινωνίες έχουν ως κίνητρο το ενεργειακό κόστος, το οποίο έχει σημειώσει σημαντικές αυξήσεις τα τελευταία χρόνια