Ο Ιάπωνας τηλεοπτικός σκηνοθέτης Shiro Onugi, βρέθηκε κάποτε να τρώει στο εστιατόριο ενός γηροκομείου. Είχε παραγγείλει ένα μπιφτέκι, λίγο μετά το προσωπικό του έφερε αντί της παραγγελίας του ένα ντάμπλινγκ. Εκεί συντελέστηκε η προσωπική του στιγμή «Εύρηκα». Αντί να τσαντιστεί ή να παραπονεθεί για τη λάθος παραγγελία, δέχθηκε εκείνο που του έφεραν συλλογιζόμενος την κατάσταση των ανθρώπων που έτρωγαν γύρω του. Ανθρώπους τρίτης ηλικίας, με διάφορα προβλήματα ο καθένας, οι οποίοι θα ζούσαν τα υπόλοιπα χρόνια τους στο πλαίσιο του γηροκομείου. Τότε του ήρθε η ιδέα για ένα pop-up εστιατόριο με εργαζόμενους αποκλειστικά ηλικιωμένους με άνοια!
Ο Shiro Onugi, μέσω crowd-funding υλοποίησε την ιδέα του το 2017 και μέχρι σήμερα το «Restaurant of Mistaken Orders» λειτουργεί κανονικά, για συγκεκριμένα διαστήματα και σε ορισμένα μέρη, φέρνοντας το φως τους ασθενείς με άνια. Στο εστιατόριο το 37% των παραγγελιών έρχονται λίγο ή και ολότελα λάθος. Το 100% των πελατών όμως φεύγουν χαρούμενοι. Ο Onugi κατάφερε να κατασκευάσει ένα περιβάλλον αποδοχής και αγάπης. Ένα περιβάλλον που το «λάθος» αντιμετωπίζεται με χιούμορ και ελαφρότητα. Ένα μέρος που τόσο ο πελάτης όσο και ο εργαζόμενος προσφέρουν εξίσου. Ο πελάτης την κατανόηση και την καλή του διάθεση και ο εργαζόμενος την υπηρεσία και τη χαρά της προσφοράς του, όπως και όσο μπορεί.
Σήμερα οι ασθενείς με άνοια υπολογίζονται να είναι περίπου 35 εκατομμύρια, ενώ μέχρι το 2050 σύμφωνα με τις στατιστικές θα φτάσουν στα 115 εκατομμύρια. Πρόκειται για μία εκφυλιστική νόσο των νοητικών λειτουργιών και κυρίως της μνήμης, η οποία έχει διάφορες μορφές με την πιο γνωστή να είναι το Αλτσχάιμερ. Κάθε χρόνο αυξάνονται ολοένα και παραπάνω οι προσπάθειες ευαισθητοποίησης σχετικά με την άνοια, συμπεριλαμβανομένων πολλών ταινιών που πραγματεύονται το ζήτημα από πολλές πλευρές, σήμα κατατεθέν αυτών η εξαιρετική ταινία «Still Alice» (2014) των Ρίτσαρντ Γκλέιτζερ και Γουός Γουεστμόρλαντ.
Το σημείο στο οποίο κερδίζει όμως η προσπάθεια του Onugi, είναι ότι έδωσε μια πραγματική ευκαιρία στα άτομα με άνοια να ανοιχτούν στην κοινωνία, απενοχοποιώντας πλήρως την ασθένεια, και μετατρέποντας μάλιστα τις «αδυναμίες» τους σε προστιθέμενη αξία για όλο το εγχείρημα. Αυτή άλλωστε είναι η ουσίας της λέξης «ευαισθητοποίηση» την οποία ευρέως-και καλώς- χρησιμοποιούμε τόσο τελευταία. Τέτοιου τύπου πρωτοβουλίες που φέρνουν τους ασθενείς στο φως, και δηλώνουν έμπρακτα πως ο καθένας είναι χρήσιμος για να προχωρήσουμε μπροστά ως κοινωνία. Όχι ως μια ιδεατή κοινωνία «αρτιμελών», αλλά ως μια κοινωνία συμπερίληψης, αλληλεγγύης και στήριξης. Κανείς μας άλλωστε δεν ξέρει τι μπορεί να του φέρει η ζωή σε ένα-δύο τέρμινα, όπως ακριβώς οι πελάτες του «Mistaken Orders» δεν ξέρουν τι πιάτο θα τους σερβιριστεί, ό,τι και να είναι θα το δεχθούν με χαμόγελο και αποδοχή.
Το όραμα του ιδρυτή είναι η πρωτοβουλία αυτή να διαδοθεί σε όσες περισσότερες χώρες γίνεται, ενώ δηλώνει πρόθυμος να μοιράσει την τεχνογνωσία του σχετικά με την υλοποίηση του εγχειρήματος. Ήδη έχουν διενεργηθεί αντίστοιχα projects σε Αυστραλία και Νότια Κορέα. Από τον σύνδεσμο μεταφέρεστε στο επίσημο site τους για να εμπνευστείτε και-γιατί όχι- ίσως δούμε Mistaken Orders Restaurant και στην Ελλάδα!
Υπάρχει ένα εστιατόριο που ο πελάτης δεν έχει πάντα δίκιο…Ή μάλλον έχει, αλλά δεν το βρίσκει, και μάλιστα είναι και πολύ ικανοποιημένος μ’αυτό! Αυτό είναι το pop-up εστιατόριο των «Λάθος Παραγγελιών», με εργαζόμενους αποκλειστικά ηλικιωμένους με άνοια!