ΕΛΠΕ: Με «όραμα» και στοχευμένη στρατηγική, πρωταγωνιστεί στην ενεργειακή μετάβαση

Δίνοντας απάντηση στον προβληματισμό που δημιουργούν η υπάρχουσα διεθνής ενεργειακή κρίση, η συνεχής άνοδος του κόστους δικαιωμάτων ρύπων, ο νέος κλιματικός νόμος, αλλά και οι παρατεταμένες παρενέργειες από την πανδημία διεθνώς, ο Όμιλος ΕΛΠΕ έχει εστιάσει στην ενεργειακή του μετάβαση με άξονα το στρατηγικό σχέδιο «Όραμα 2025», που αποσκοπεί στην διασφάλιση της ηγετικής του παρουσίας στον κλάδο των πετρελαιοειδών, αλλά και στην ουσιαστική και ταχύτερη ενίσχυση της θέσης του σε νέες, πιο καθαρές μορφές ενέργειας.

Με το επενδυτικό πλάνο να ανέρχεται σε σχεδόν 4 δισ. ευρώ για τα επόμενα χρόνια, ο Όμιλος επιδιώκει την αναβάθμιση και τον εκσυγχρονισμό της παραδοσιακής του δραστηριότητας με παραγωγή «καθαρότερων» υγρών καυσίμων, ενώ πάνω από το 50% των κεφαλαίων θα διατεθεί για την ανάπτυξη στις ΑΠΕ και στη καθαρή ενέργεια.

Μόνο μέσα στο 2021 υλοποιήθηκαν επενδύσεις €400 εκατ., με έμφαση στην πράσινη μετάβαση. Εμβληματικό έργο για τον Όμιλο είναι το Φωτοβολταϊκό πάρκο ισχύος 204 MW, που ολοκληρώθηκε στη περιοχή της Κοζάνης σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα και παρά την πανδημία και εγκαινιάστηκε πριν δύο μήνες, παρουσία του Πρωθυπουργού. Μια επένδυση 130 εκατ. ευρώ, για το μεγαλύτερο έργο ΑΠΕ στην Ελλάδα και το μεγαλύτερο Φ/Β πάρκο με πλαίσια διπλής όψεως σε ολόκληρη την Ευρώπη. Αποτελεί έργο πνοής για τον ενεργειακό μετασχηματισμό της χώρας και σηματοδοτεί την ταχεία μετάβαση του Ομίλου ΕΛΠΕ σε νέες πιο «καθαρές» μορφές ενέργειας.

ELPE
:(Από αριστερά προς τα δεξιά): κ. Γιώργος Αλεξόπουλος Γενικός Διευθυντής Στρατηγικού Σχεδιασμού και Νέων Δραστηριοτήτων του Ομίλου ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΠΕΤΡΕΛΑΙΑ, κ. Ανδρέας Σιάμισιης Διευθύνων Σύμβουλος του Ομίλου ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΠΕΤΡΕΛΑΙΑ, κ. Κώστας Σκρέκας Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κ. Γιάννης Παπαθανασίου Πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου του Ομίλου ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΠΕΤΡΕΛΑΙΑ, κ. Κυριάκος Μητσοτάκης, Πρωθυπουργός στα εγκαίνια του Φ/Β πάρκου στην Κοζάνη

Είναι χαρακτηριστικό ότι, σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα και νωρίτερα από τον αρχικό σχεδιασμό, τα ΕΛΠΕ απέκτησαν εγκατεστημένη ισχύ 300 MW από ΑΠΕ και έχουν θέσει ως μεσοπρόθεσμο στόχο το 1GW μέχρι το τέλος του 2026 και την ανάπτυξη ενός διαφοροποιημένου, ισχυρού χαρτοφυλακίου έργων, άνω των 2 GW σε λειτουργία έως το 2030.

Στο επενδυτικό πλάνο συγκαταλέγονται και άλλες τεχνολογίες ΑΠΕ, όπως υπεράκτια αιολικά, ευέλικτα συστήματα αποθήκευσης ενέργειας, αλλά και δυναμική είσοδο στην αγορά της ηλεκτροκίνησης, με την ανάπτυξη δικτύου σταθμών ταχείας φόρτισης κυρίως σε πρατήρια της ΕKO και της bp. Συνολικά, πάνω από 75 σταθμοί έχουν τεθεί ήδη σε εμπορική λειτουργία και ο στόχος είναι να ξεπεράσουν σύντομα τους 100.

Την ίδια ώρα, στις βιομηχανικές εγκαταστάσεις Ελευσίνας, δημιουργείται «το διυλιστήριο του μέλλοντος», το οποίο θα αποτελέσει πρότυπο διυλιστήριο για την ενεργειακή μετάβαση. Στόχος είναι η μείωση του ανθρακικού αποτυπώματός του κατά 35%-40%, με σειρά έργων ενεργειακής αποδοτικότητας, αλλά και ενός έργου συμπαραγωγής ενέργειας το οποίο θα καταστήσει το διυλιστήριο ενεργειακά αυτόνομο και θα διασφαλίσει τη σταθερότητα λειτουργίας του. Επίσης, θα υλοποιηθεί έργο δέσμευσης διοξειδίου του άνθρακα με στόχο την παραγωγή μπλε υδρογόνου, αλλά και ένα πιλοτικό έργο παραγωγής πράσινου υδρογόνου με ηλεκτρόλυση, με χρήση ανανεώσιμου ηλεκτρισμού από φωτοβολταϊκό πάρκο που θα αναπτυχθεί εντός των εγκαταστάσεων του διυλιστηρίου.

Στο διυλιστήριο Θεσσαλονίκης προχωρά η δημιουργία μονάδας παραγωγής HVO ανανεώσιμου diesel, μία επένδυση ύψους 17 εκατ. ευρώ, που εκτιμάται ότι θα τεθεί σε λειτουργία μέχρι το 2024 και θα επιτρέψει την ένταξη βιοκαυσίμων στη βιομηχανική βάση και τη μείωση της εξάρτησης από εισαγόμενα ορυκτά καύσιμα.

Παράλληλα, ο Όμιλος επενδύει στην παραγωγή προηγμένων βιοκαυσίμων νέας γενιάς, στο υγροποιημένο φυσικό αέριο, στη σταδιακή υποκατάσταση μέρους της τροφοδοσίας των διυλιστηρίων με πρώτες ύλες χαμηλού αποτυπώματος, στην έρευνα και ανάπτυξη «πράσινων» τεχνολογιών και εφαρμογών, στην αναβάθμιση των υποδομών και στην ενεργειακή αποδοτικότητα, ενώ εφαρμόζει εκτεταμένα προγράμματα μείωσης της παραγωγής αποβλήτων, ανακύκλωσης και επαναχρησιμοποίησης.

Τελικός στόχος, είναι ο η μετατροπή των ΕΛΠΕ σε έναν ολοκληρωμένο Όμιλο παραγωγής και εμπορίας όλων των σύγχρονων μορφών ενέργειας και ανάπτυξης νέων επιχειρηματικών δραστηριοτήτων, που θα διασφαλίσουν και θα ισχυροποιήσουν την ηγετική του θέση, στη πορεία για μια παγκόσμια οικονομία ουδέτερου αποτυπώματος άνθρακα έως το 2050.

Στο πλαίσιο αυτό, ο Όμιλος θέτει τις βάσεις και για την παραγωγή «πράσινων» καυσίμων, ανταποκρινόμενος στην ανάγκη για μείωση των εκπομπών άνθρακα σε όλους τους τομείς τν Μεταφορών και συμβάλλοντας στην επίτευξη των φιλόδοξων στόχων της ΕΕ για κλιματική ουδετερότητα.

Να σημειωθεί ότι τα ΕΛΠΕ συμμετέχουν ενεργά στην πρωτοβουλία του ευρωπαϊκού οργανισμού διύλισης FuelsEurope και προωθούν την παραγωγή υγρών καυσίμων χωρίς πετρέλαιο, τα οποία θα μπορούν να χρησιμοποιηθούν από τα «συμβατικά» αυτοκίνητα με κινητήρες εσωτερικής καύσης, η τεχνολογία παραγωγής τους είναι ήδη «κατακτημένη» από τις πετρελαϊκές εταιρείες, ενώ θα έχουν περιορισμένο, ή μηδενικό ανθρακικό αποτύπωμα. Στόχος είναι η παραγωγή νέων «ανανεώσιμων» καυσίμων που δεν θα προέρχονται από ορυκτούς υδρογονάνθρακες, αλλά από βιομάζα, δεσμευμένο διοξείδιο του άνθρακα, απόβλητα κλπ.

Πραγματοποιήθηκε το πρώτο «πράσινο» Grand Prix

Οι νέες τεχνολογίες των «πράσινων» καυσίμων παρουσιάστηκαν πριν λίγες μέρες στην πόλη Pau της ΝΔ Γαλλίας, όπου από το 1933 διεξάγεται και ο ιστορικός αγώνας ταχύτητας αυτοκινήτων.

Στο πλαίσιο των παράλληλων εκδηλώσεων, οι ιθύνοντες αποφάσισαν να διεξαχθεί φέτος, για πρώτη φορά, ένα διήμερο “Green” Grand Prix, με γνώμονα ότι ο μηχανοκίνητος αθλητισμός πρέπει να ανταποκριθεί στις κλιματικές προκλήσεις και να ευθυγραμμισθεί με τις νέες τεχνολογίες ενεργειακής μετάβασης. Έτσι, δόθηκε η ευκαιρία στους θεατές να παρακολουθήσουν 6 διαδοχικούς αγώνες αυτοκινήτων, τα οποία κινούνταν αποκλειστικά με 6 διαφορετικά εναλλακτικά καύσιμα, όπως ο ηλεκτρισμός, το υδρογόνο, τα προηγμένα βιοκαύσιμα, αλλά και τα συνθετικά καύσιμα. Συμμετείχαν όλες οι μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες, ενώ επίσημος partner της διοργάνωσης ήταν η FuelsEurope, εκπροσωπώντας το σύνολο της ευρωπαϊκής βιομηχανίας Διύλισης.

ELPE

Μήνυμα των διοργανωτών ήταν ότι «για την πράσινη και δίκαιη μετάβαση των μεταφορών χρειάζεται, συνδυασμένα, η συμβολή όλων των τεχνολογιών χαμηλού άνθρακα, όπως η ηλεκτροκίνηση, το υδρογόνο και τα ανανεώσιμα και χαμηλού άνθρακα καύσιμα», ενώ με τη σειρά τους και οι βιομηχανίες αυτοκινήτου κατέδειξαν πως, ακόμη και στις πιο απαιτητικές συνθήκες, ένα όχημα με κινητήρα εσωτερικής καύσης μπορεί να είναι μηδενικών εκπομπών όταν χρησιμοποιεί ανανεώσιμα καύσιμα.

Στις εκδηλώσεις, με κεντρικό σύνθημα “CLEAN FUELS FOR ALL”, συμμετείχε και ο Όμιλος ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΠΕΤΡΕΛΑΙΑ ως δυναμικό μέλος της FuelsEurope, η οποία ζήτησε τη στήριξη των υγρών ανανεώσιμων καυσίμων για όλες τις Μεταφορές ως συμπληρωματική εναλλακτική της ηλεκτροκίνησης, με στόχο τη πράσινη και δίκαιη μετάβαση.

Το άρθρο δημοσιεύτηκε στα πλαίσια του αφιερώματος για τις πρακτικές ESG των εταιρειών που δραστηριοποιούνται στον κλάδο της ενέργειας.

Δείτε όλο το αφιέρωμα

Image
ΕΛΠΕ: Με «όραμα» και στοχευμένη στρατηγική, πρωταγωνιστεί στην ενεργειακή μετάβαση
Κύριος χαρακτηρισμός περιεχομένου
Αρθρογράφος
Επικεφαλίδα

Μέσα από πράσινες επενδύσεις, διαφοροποίηση του ενεργειακού χαρτοφυλακίου του και υιοθέτηση των κριτηρίων ESG, ο Όμιλος ΕΛΠΕ εισέρχεται δυναμικά στη νέα εποχή που προστάζει βιώσιμη και φιλική προς το περιβάλλον στρατηγική.