Τα ESG έχουν δεχτεί πυρά τους τελευταίους μήνες, με ερωτήματα που αφορούν το αν οι προσπάθειες στα ESG έχουν πραγματικά αντίκτυπο ή απλώς γεμίζουν τις τσέπες των επενδυτών. Δεν είναι η πρώτη φορά που ο κλάδος αντιμετωπίζει αντιδράσεις. Τα μοντέλα μέτρησης του αντίκτυπου είναι πολύπλοκα και δύσκολα τυποποιήσιμα.
.
Ο κοινωνικός αντίκτυπος έχει δυσφημιστεί ιδιαίτερα, με εκκλήσεις να παραλειφθεί η μέτρησή του εντελώς. Ο κλάδος γνωρίζει εδώ και πολύ καιρό πόσο απογοητευτικά δύσκολο είναι να βρεθεί μια μέθοδος μέτρησης του κοινωνικού αντίκτυπου που να είναι συγκρίσιμη μεταξύ των εταιρειών και να μην είναι υπερβολικά επαχθής για την επιχείρηση.
Συχνά, η αναζήτηση της συγκρισιμότητας εξελίσσεται σε μια checklist για την πρόθεση της εταιρείας. Αυτή η επιφανειακή προσέγγιση δεν επιχειρεί να ακούσει τους ανθρώπους που βιώνουν το κοινωνικό όφελος. Η εναλλακτική λύση – να μιλήσει κανείς πραγματικά με αυτούς τους δικαιούχους – θεωρείται απαγορευτικά δαπανηρή και οδηγεί σε δεδομένα που παραμένουν σε ένα «σιλό» και δεν μπορούν να συγκριθούν μεταξύ των εταιρειών.
Ο αντίκτυπος είναι ένα ταξίδι, όχι ένας διακόπτης. Συνήθως, οι άνθρωποι δεν βγαίνουν από τη φτώχεια σε 10 χρόνια – απαιτείται μια γενιά. Πρέπει να βλέπουμε τη μέτρηση του αντίκτυπου με τον ίδιο τρόπο: λαμβάνει χώρα με την πάροδο του χρόνου, σε φάσεις και σε εκκινήσεις, και μπορεί ακόμη και να αλλάξει κατεύθυνση με την πάροδο του χρόνου, καθώς οι άνθρωποι, τα προϊόντα και ο κόσμος αλλάζουν.
Για χρόνια, χρησιμοποιούσα τη μέθοδο του οικονομικού ημερολογίου για να διεξάγω έρευνα σε βάθος με ευάλωτους πληθυσμούς σε όλο τον κόσμο και να εξασφαλίζω βαθιά γνώση των οικονομικών πρακτικών αυτών των οικογενειών.
Όταν ο COVID κατέστησε δύσκολες τις προσωπικές συνεντεύξεις, αρχίσαμε να χρησιμοποιούμε στην έρευνά μας μεθόδους που υποστηρίζονται από την τεχνολογία, συμπεριλαμβανομένης της επεξεργασίας φυσικής γλώσσας (NLP). Τώρα συνειδητοποιήσαμε ότι αυτές οι μέθοδοι είναι καλύτερες στην παρακολούθηση των κοινωνικών αποτελεσμάτων, χάρη στη δυνατότητα να συλλαμβάνουμε αποχρώσεις των απαντήσεων φθηνότερα και γρηγορότερα.
Συνεργαζόμαστε με εταιρείες σε όλο τον κόσμο, παρακολουθώντας τον κοινωνικό αντίκτυπό τους σε ευάλωτους ανθρώπους. Κάθε μία από αυτές τις εταιρείες κάνει δραματικά διαφορετικά πράγματα και έχει δραματικά διαφορετικό κοινωνικό αντίκτυπο.
Ωστόσο, ανακαλύψαμε ότι οι εταιρείες είχαν πράγματι αντίκτυπο – και συχνά αυτός ξεπερνούσε τις προθέσεις ή τις προσδοκίες τους. Ένα σπουδαίο παράδειγμα είναι η συνεργασία μας με έναν ινδικό κατασκευαστή τροφίμων που χρησιμοποιεί ένα μοντέλο αντίκτυπου σχεδιασμένο για να αλλάζει τους κοινωνικούς κανόνες, προσλαμβάνοντας γυναίκες από συντηρητικές κοινότητες. Όχι μόνο προσλαμβάνουν, εκπαιδεύουν και πληρώνουν αυτές τις γυναίκες, αλλά εργάζονται επίσης ενεργά για να αλλάξουν τις αντιλήψεις περί φύλων αυτών των γυναικών, οι οποίες στη συνέχεια επιστρέφουν στο σπίτι τους και μεταδίδουν τις ενδυναμωμένες απόψεις τους στις οικογένειες και την κοινότητά τους.
Κάνοντας ανοιχτού τύπου ερωτήσεις, διαπιστώσαμε ότι ο αντίκτυπος της εταιρείας στους εργαζομένους της ήταν σημαντικός σε ένα ευρύ φάσμα δεικτών. Αλλά το πιο σημαντικό αποτέλεσμα ήταν ότι η θητεία στην εταιρεία είχε σημασία – όσο μεγαλύτερη ήταν η «δόση» ενδυνάμωσης των φύλων που λάμβαναν οι εργαζόμενες, τόσο περισσότερο ήταν σε θέση να υπερασπιστούν το πιο δύσκολο για πολλές γυναίκες σε αυτές τις κοινότητες: να ζητήσουν από τις οικογένειές τους να βοηθήσουν στις δουλειές του σπιτιού.
Αυτή η ανακάλυψη οδηγεί τώρα την εταιρεία να ανανεώσει τις προσπάθειές της για τη διοργάνωση εργαστηρίων που θα επιτρέπουν στις γυναίκες να ανταλλάσσουν εμπειρίες και ιδέες σχετικά με το πώς μπορούν να εμπλέξουν τα μέλη της οικογένειάς τους για να ανακουφιστούν από το διπλό βάρος της εργασίας τους εντός και εκτός σπιτιού.
Επειδή αναλύουμε τις απαντήσεις ανοικτού τύπου από εκείνες που επηρεάζονται, είμαστε σε θέση να αποκαλύπτουμε αποτελέσματα που θα είχαν χαθεί σε μια πιο τυποποιημένη έρευνα. Με τον τρόπο αυτό, οι εταιρείες μπορούν να βελτιώσουν τον κοινωνικό αντίκτυπό τους, διασφαλίζοντας ότι τα προγράμματα και οι πρωτοβουλίες τους έχουν το επιδιωκόμενο αποτέλεσμα.
Daryl Collins, Ph.D., ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας κοινωνικών ερευνών Decodis.