ESG: Η πράσινη μετάλλαξη της ΕΚΕ

Submitted by jmantzikos on Fri, 05/27/2022 - 14:17

Το ζήτημα της κλιματικής αλλαγής σήμερα, έχει πάρει μεγάλες διαστάσεις και είναι πλέον μέρος της ζωής όλων επηρεάζοντας όχι μόνο την καθημερινότητα των ανθρώπων αλλά και τις επιλογές, τη λειτουργία, τις πρακτικές και τη στρατηγική ανάπτυξης κάθε οργανισμού ιδιωτικού και δημοσίου τομέα.

Η έγκαιρη και γρήγορη στροφή σε ένα πιο Βιώσιμο Μοντέλο Ανάπτυξης, το οποίο θα ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις του σύγχρονου περιβάλλοντος χωρίς να θέτει σε κίνδυνο την ευημερία των επόμενων γενεών είναι ζωτικής σημασίας ζήτημα.

Σε αυτή την κατεύθυνση υιοθετούνται από κυβερνήσεις και επιχειρήσεις οι 17 Στόχοι των Ηνωμένων Εθνών, γνωστοί ως «Στόχοι Βιώσιμης Ανάπτυξης», σε μια κοινή προσπάθεια όλων των χωρών να ανταποκριθούν με αποτελεσματικότητα στα παγκόσμια προβλήματα. Πέρα όμως από την ενσωμάτωση των στόχων Βιώσιμης Ανάπτυξης στη στρατηγική των επιχειρήσεων, γεννιέται η ανάγκη για ενημέρωση-ευαισθητοποίηση των εμπλεκόμενων μερών τους (stakeholders) και για τις επιδόσεις τους αλλά και για το θέμα της μετάβασης σε μια «πράσινη» οικονομία που καθορίζεται από τις «πράσινες» επιλογές όλων και κατά τη φάση της παραγωγής και κατά τη φάση της κατανάλωσης. Η αρχή και το καλό παράδειγμα, δίνεται πλέον από τις επιχειρήσεις, και στη συνέχεια υιοθετείται από τα ενδιαφερόμενα μέρη, με θετικό πρόσημο για ένα Βιώσιμο Μέλλον.

Σχεδόν όλες οι εταιρείες έχουν επιλέξει για να εντάξουν στην επιχειρηματική τους στρατηγική έννοιες όπως: Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη, Εταιρική Υπευθυνότητα, Υπεύθυνη Επιχειρηματικότητα, Βιώσιμη Ανάπτυξη, Αειφόρος Ανάπτυξη, CSR, Sustainability κλπ.

Ποια είναι όμως η διαφορά μεταξύ τους;

Καμία απολύτως. Είναι ταυτόσημες έννοιες με διαφορετικό όνομα που δηλώνουν το ίδιο αντικείμενο, το οποίο απλά έχει τέτοια δυναμική και εξελίσσεται συνεχώς σύμφωνα με τις παγκόσμιες εξελίξεις. Στο πλαίσιο όμως της αλλαγής στις νέες επιταγές της εποχής και στις νέες προκλήσεις, ενώ αλλάζει το όνομα χρειάζεται να μην αλλάξει η ουσία του πράγματος. Με άλλα λόγια, δεν αλλάζει η δέσμευση των εταιρειών για τη συνεχή προσπάθεια βελτίωσης της οικονομικής, περιβαλλοντικής και κοινωνικής τους επίδοσης. Δεν αλλάζει η υπεύθυνη λειτουργία τους. Δεν αλλάζει η υιοθέτηση δράσεων και πρωτοβουλιών τους με αποδέκτη τα εμπλεκόμενα μέρη εσωτερικά αλλά και εξωτερικά. Δεν αλλάζει ο «πράσινος» και κοινωνικός προσανατολισμός προς την εφοδιαστική αλυσίδα, τους πελάτες και τις τοπικές κοινωνίες.

Τα τελευταία δύο χρόνια, οι παραπάνω έννοιες έχουν «μεταλλαχτεί». Το θετικό είναι ότι μιλάμε για μία πράσινη μετάλλαξη μέσα από τον νέο όρο «ESG».

Ο όρος «ESG», από τα αρχικά του (E)nvironment, (S)ocial, (G)overnance, αναφέρεται σε θέματα Περιβάλλοντος, Κοινωνίας και Εταιρικής Διακυβέρνησης, τα οποία μπορούν να επηρεάσουν μια εταιρεία να παράγει αξία μακροπρόθεσμα. Ο όρος αυτός μπορεί να μην χρησιμοποιείται, τουλάχιστον ακόμη, ευρέως, είναι όμως ενθαρρυντικό πως οι περισσότερες εταιρείες έχουν ενσωματώσει στην στρατηγική τους διαδικασίες που οδηγούν σε Βιώσιμη Ανάπτυξη και ένα βιώσιμο μέλλον! Μέσω των δεικτών ESG καταγράφονται οι επιδόσεις των εταιρειών που αφορούν σε περιβαλλοντικά, κοινωνικά και Εταιρικής Διακυβέρνησης ζητήματα, και δημοσιοποιούνται είτε μέσω έκθεσης Βιώσιμης Ανάπτυξης και Εταιρικής Υπευθυνότητας, είτε μέσω του εταιρικού site, είτε μέσω άλλων καναλιών επικοινωνίας που επιλέγει η εταιρεία. Σχετικά με το ελληνικό επιχειρηματικό τοπίο, οι εταιρείες που αποτυπώνουν και δημοσιοποιούν τις επιδόσεις τους στους δείκτες ESG, είναι οι εισηγμένες στο Χρηματιστήριο Αθηνών, το οποίο εξέδωσε τον «Οδηγό δημοσιοποίησης πληροφοριών ESG» το 2019. Βάση του εν λόγω οδηγού σε κάποιες περιπτώσεις προτρέπονται και σε άλλες περιπτώσεις υποχρεώνονται οι εταιρείες να καθορίζουν-ερμηνεύουν τα ουσιώδη θέματα ESG, να αποτυπώνουν τον περιβαλλοντικό τους αντίκτυπο, να φροντίζουν για τη βελτίωση της επίδοσή τους, και να προτρέπουν τους προμηθευτές και συνεργάτες στην υιοθέτηση «πράσινων» κριτηρίων δράσης, να δημοσιοποιούν υπεύθυνες πρακτικές και τις πρωτοβουλίες τους στα ενδιαφερόμενη μέρη.

Παρόλο που ο οδηγός ESG απευθύνεται στις εισηγμένες εταιρείες του Χ.Α., είναι ένα χρήσιμο εργαλείο για όλες τις εταιρείες ανεξαρτήτως μεγέθους και οικονομικού κλάδου καθώς παρέχει πληροφορίες βέλτιστων πρακτικών για τη διαχείριση θεμάτων Βιώσιμης Ανάπτυξης και Εταιρικής Υπευθυνότητας, για την υιοθέτηση πράσινων πρακτικών, για την ενίσχυση της φήμης τους καθώς και την εξασφάλιση της διαφάνειάς τους απέναντι στα ενδιαφερόμενα μέρη.

Image
© Shutterstock
Ειπώθηκε από:
Ιωάννα Αλεξοπούλου
Κύριος χαρακτηρισμός περιεχομένου
Επικεφαλίδα

Ιωάννα Αλεξοπούλου, Επικεφαλής Μάρκετινγκ, Επικοινωνίας & Εταιρικής Υπευθυνότητας στην Ecoelastika ΑΕ, με εξειδικευμένη δεκαετή επαγγελματική εμπειρία σε περιβαλλοντικά θέματα. Κάτοχος μεταπτυχιακού διπλώματος από το Chartered Institute of Marketing, Τελειόφοιτη Executive MBA, Πτυχιούχος Marketing στο City College (London).

Tags

Φωτογραφία Μικρή