Mετρούνται τελικά λάθος οι εκπομπές «Scope 3»;

Body

Μια συχνή κριτική της λογιστικής του άνθρακα είναι ότι οι εκπομπές της κλίμακας 3, δηλαδή αυτές που προέρχονται από τους πελάτες και τις αλυσίδες εφοδιασμού μιας εταιρείας, ουσιαστικά υπολογίζονται διπλά.

.

Δεδομένου ότι οι εκπομπές Scope 3 μιας εταιρείας αποτελούνται από τις εκπομπές Scope 1 άλλων εταιρειών, οι οποίες προέρχονται από πηγές που ελέγχονται ή ανήκουν σε έναν οργανισμό, εξ ορισμού η λογιστική Scope 3 περιλαμβάνει πολλαπλούς φορείς που υπολογίζουν τις ίδιες εκπομπές.

Και όταν πρόκειται για τη χρηματοπιστωτική βιομηχανία, τα πράγματα χειροτερεύουν. Ο τρόπος με τον οποίο οι επενδυτές υπολογίζουν τις εκπομπές για τις οποίες είναι υπεύθυνοι επειδή τις έχουν χρηματοδοτήσει μπορεί να επιτρέψει ακόμη περισσότερα επίπεδα επανάληψης. Έτσι λέει ο Richard Manley, επικεφαλής υπεύθυνος βιωσιμότητας στην CPP Investments, τον επενδυτικό βραχίονα ύψους 632 δισεκατομμυρίων δολαρίων του συνταξιοδοτικού προγράμματος του Καναδά.

«Eκπέμπεται μόνο μία φορά, αλλά με την επικάλυψη των επενδύσεων και των δανείων σε εταιρείες στην ίδια αλυσίδα αξίας, αρχίζετε να διπλασιάζετε, να τριπλασιάζετε ή και να πενταπλασιάζετε», δήλωσε ο Manley. Αλλά βέβαια, οι επενδυτές μπορούν επίσης να χρησιμοποιήσουν αυτή τη δυναμική προς όφελός τους, για το δικό τους, πράσινο ξέπλυμα - διεκδικώντας πολλαπλάσιες πραγματικές μειώσεις των εκπομπών τους, είπε.

Φανταστείτε έναν επενδυτή που κατέχει μετοχές της Vinci SA, ιδιοκτήτριας και διαχειρίστριας αεροδρομίων, της TotalEnergies SE, μιας ενεργειακής εταιρείας και προμηθευτή καυσίμων για αεροσκάφη, της αεροπορικής εταιρείας Air France-KLM και της κατασκευάστριας εταιρείας αεροσκαφών Airbus SE, καθώς και πολλών άλλων μεγάλων εταιρειών που στέλνουν τους υπαλλήλους τους σε επαγγελματικά ταξίδια στο εξωτερικό. Για κάθε τόνο διοξειδίου του άνθρακα που εκπέμπεται από ένα αεροπλάνο A350 της Air France που απογειώνεται από το αεροδρόμιο Lyon-Saint Exupéry της Vinci, ο εν λόγω επενδυτής θα μετρήσει το μερίδιό του στις εκπομπές Scope 1 της Air France (αυτές που παράγονται από τους κινητήρες των αεροσκαφών), στο Scope 3 της TotalEnergies (καθώς η Air France είναι πελάτης της), στο Scope 3 της Vinci (καθώς λειτουργεί το αεροδρόμιο), στο Scope 3 της Airbus (καθώς η Air France είναι πελάτης της) και στο Scope 3 από τα επαγγελματικά ταξίδια όλων των εταιρειών που έχουν επιβάτες στο αεροπλάνο.

Αντίθετα, την ημέρα (αν ποτέ έρθει) που ένα αεροπλάνο θα απογειωθεί από τη Λυών με καύσιμο μηδενικών εκπομπών, οι εκπομπές της Air France, της TotalEnergies, της Vinci, της Airbus και των επαγγελματιών ταξιδιωτών θα εξαφανιστούν, πράγμα που σημαίνει ότι ο επενδυτής θα μπορούσε να διεκδικήσει πενταπλάσια μείωση των χρηματοδοτούμενων εκπομπών για κάθε τόνο εκπομπών που μειώνεται στον πραγματικό κόσμο.

Η σύνοψη του Manley τροφοδοτεί μια ευρύτερη συζήτηση γύρω από την πιθανή αποσύνδεση μεταξύ της πραγματικής οικονομίας και της χρηματοοικονομικής οικονομίας. Ένα ερώτημα που τίθεται ολοένα και περισσότερο από τους χρηματοδότες είναι ποια είναι η χρησιμότητα των στόχων που συνδέονται με τις χρηματοδοτούμενες εκπομπές και των γνωστοποιήσεων αυτών;

Παρόλο που η μέτρηση των χρηματοδοτούμενων εκπομπών έχει γίνει το κύριο κριτήριο για τη μέτρηση της προόδου της χρηματοπιστωτικής βιομηχανίας όσον αφορά τους κλιματικούς στόχους, έχει αποδειχθεί ότι είναι παραπλανητική, ακόμη και βαθιά λανθασμένη, λόγω της αστάθειας και των ενίοτε αντιφατικών αποτελεσμάτων της.

Αρθρογράφος
Κύριος χαρακτηρισμός περιεχομένου
Image
Επικεφαλίδα

Τι αναφέρει ο Richard Manley, επικεφαλής υπεύθυνος βιωσιμότητας στην CPP Investments, τον επενδυτικό βραχίονα ύψους 632 δισεκατομμυρίων δολαρίων του συνταξιοδοτικού προγράμματος του Καναδά.