Ο NESCAFÉ® είναι ο καφές με τη μεγαλύτερη ιστορία στη χώρα μας, ηγέτης και πρωτοπόρος του εγχώριου κλάδου, με εκατομμύρια Έλληνες να έχουν συνδέσει συζητήσεις, βόλτες και διακοπές με μια κούπα NESCAFÉ®. Σήμερα το brand γράφει μια νέα ιστορία στο κεφάλαιο της συμπερίληψης και της προσβασιμότητας των ατόμων με αναπηρία, μέσα από μια δράση ESG με σαφή προσανατολισμό και άμεση ανταποδοτικότητα προς την κοινότητα.
Η NESCAFÉ® σε συνεργασία με την Αστική Μη Κερδοσκοπική Εταιρία «Με Άλλα Μάτια» καθώς και το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών (ΟΠΑ) υλοποιούν άμεσες παρεμβάσεις προσβασιμότητας στους χώρους του πανεπιστημίου, με στόχο να κάνουν πράξη τη συμπερίληψη και την ισότιμη πρόσβαση για όλους τους φοιτητές και καθηγητές. Να σημειώσουμε, εδώ, ότι το ΟΠΑ είναι ένα από τα παλαιότερα πανεπιστήμια και κτίσματα με ηλικία πάνω από 100 έτη, οπότε και οι τροποποιήσεις ήταν απαραίτητες τόσο για τα ανάπηρα, όσο και για τα μη ανάπηρα άτομα. Όπως δήλωσε, μάλιστα, η ηγεσία της εταιρίας, η συγκεκριμένη δράση πρόκειται να διευρυνθεί σε ακόμα περισσότερα πανεπιστήμια το επόμενο διάστημα.
Οι παρεμβάσεις περιλαμβάνουν τη δημιουργία δύο τουαλετών για άτομα με αναπηρία, την εγκατάσταση οδηγού όδευσης τυφλών, την τοποθέτηση αναβατορίων σε καίρια σημεία του κτιρίου, καθώς και την προμήθεια εξοπλισμού, πιο συγκεκριμένα αναπηρικά αμαξίδια, αναρριχητές σκαλιών και καρέκλες εκκένωσης.
Για την διενέργεια των παραπάνω δράσεων, οι τρεις συνεργαζόμενοι φορείς ακολούθησαν τρία βασικά βήματα. Καταρχάς μελέτησαν το νομοθετικό πλαίσιο, καθώς και τις πρακτικές άλλων πανεπιστημίων, στη συνέχεια διεξήγαν μια έρευνα με δείγμα τους φοιτητές του ΟΠΑ ώστε να καταγράψουν ποιες παρεμβάσεις ζητούν οι ίδιοι οι φοιτητές, και τέλος αναζήτησαν τις πρακτικές λύσεις που μπορούσε να προσφέρει η αγορά.
Αναφορικά με την έρευνα των φοιτητών, η οποία έθετε το ερώτημα: «Πώς θα βοηθούσε την ισότιμη πρόσβαση των συμφοιτητών σου το πανεπιστήμιο;», η Ελεάννα Γαλανάκη, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια και Αντιπρύτανις Οικονομικού Προγραμματισμού και Υποδομών του ΟΠΑ, εξηγεί πως οι απαντήσεις που έδωσαν στο ερώτημα τα μη ανάπηρα άτομα, αφορούσαν παρεμβάσεις που πράγματι προωθούν την προσβασιμότητα των αναπήρων, μα αποτελούν και στοιχειώδεις παροχές που θα έπρεπε να έχει το πανεπιστήμιο. Αναφέρθηκε λ.χ. η βελτίωση του ήχου στις αίθουσες, ή η ψηφιοποίηση των συγγραμμάτων, ή τα ασανσέρ να βρίσκονται πάντα σε λειτουργία.
Στην παρουσίαση της δράσης, παρευρέθηκε και ο ιδρυτής της ΑΜΚΕ «Με Άλλα Μάτια», Βαγγέλης Αυγουλάς, ο οποίος είχε οργανώσει βιωματικούς σταθμούς «γνωριμίας» με διάφορους τύπους αναπηρίας για τους προσκεκλημένους. Μεταξύ άλλων, ο κ.Αυγουλάς έδωσε ιδιαίτερη βαρύτητα στη σημασία εκφοράς του λόγου, αλλά και των ειδήσεων που αφορούν άτομα με αναπηρία. «Σε μια κοινωνία που δεν έχει εξοικειωθεί με την αναπηρία, ένας βαρύγδουπος τίτλος όπως “βλέπει με τα μάτια της ψυχής” δημιουργεί το αντίθετο αποτέλεσμα από αυτό που θέλει να πετύχει. Ο αναγνώστης ή ακροατής μένει στην συγκίνηση της μεταφοράς και δεν ψάχνει την κυριολεξία, δεν θέτει ερωτήματα για το πώς πραγματικά ζει ένα ανάπηρο άτομο», σημείωσε. Έφερε επίσης το χαρακτηριστικό παράδειγμα του ελληνικού όρου «ειδική αγωγή», ο οποίος κατά τη γνώμη της κοινότητας των ΑμεΑ θα έπρεπε να μετατραπεί σε «ειδική εκπαίδευση», όπως είναι και στα αγγλικά (special education).

Η συγκεκριμένη συνεργασία μεταξύ NESCAFÉ®, «Με άλλα μάτια» και ΟΠΑ, είναι σίγουρα ένα βήμα προς την σωστή κατεύθυνση της συμπερίληψης. Η δράση αυτή έρχεται να προστεθεί στην πρωτοβουλία της εταιρίας το 2023, που αφορούσε την προσθήκη γραφής Braille στα καπάκια των συσκευασιών NESCAFÉ® Classic, καθιστώντας τη συσκευασία πιο φιλική για τα άτομα με οπτική αναπηρία. Συμπληρωματικά η εταιρία διατηρεί συνεργασία με την Pop2See, μια ελληνική start-up που δημιουργεί καινοτόμες τεχνολογικές λύσεις με τεχνητή νοημοσύνη για άτομα με αναπηρία όρασης. Μια ακόμα σημαντική και άμεση κίνηση ήταν η συμπερίληψη ατόμων με αναπηρία στην διαφήμιση του προϊόντος της NESCAFÉ®, κάτι το οποίο πρόκειται να συνεχιστεί και στις επόμενες διαφημιστικές καμπάνιες της.
Αυτό το σύνολο δράσεων αποτελεί μια ολοκληρωμένη προσέγγιση στον πυλώνα «Social», της ESG στρατηγικής της Nestlé, επισφραγίζοντας τη δέσμευση για ανταπόδοση στην κοινότητα. «Η προσβασιμότητα για εμάς σημαίνει να ανοίγουμε τον δρόμο ώστε κάθε άνθρωπος να μπορεί να απολαύσει μια κούπα καλού καφέ και να είναι ισότιμο μέλος του συνόλου», ανέφερε σχετικά ο ο Βαγγέλης Δρίτσας, Soluble Marketing Manager, της Nestlé, δίνοντας μια καλή εικόνα του τι έχουμε να περιμένουμε στο μέλλον από την εταιρία.
Μια δράση ESG με την συνεργασία της ΑΜΚΕ «Με Άλλα Μάτια», αλλάζει την όψη και την προσβασιμότητα σε ένα από τα μεγαλύτερα πανεπιστήμια της χώρας και με πρόγραμμα διεύρυνσης τα επόμενα χρόνια.