Πεδίο ανάπτυξης και ταυτόχρονα ως «την καλύτερη άμυνα» για να μην βρεθεί ο τομέας του αερίου «έξω από το παιχνίδι» κατά την ενεργειακή μετάβαση σε οικονομίες μηδενικού άνθρακα, θεωρούν στο ΔΕΣΦΑ την αξιοποίηση των λεγόμενων ανανεώσιμων αερίων και κυρίως το υδρογόνο και το βιομεθάνιο.
Οι έμπειρες ευρωπαϊκές εταιρείες, μάλιστα, που συμμετέχουν στο Διαχειριστή, θεωρούν ότι οι τεχνολογίες για πράσινο βιομεθάνιο είναι πιο ώριμες από ότι εκείνες του υδρογόνου, και συνεπώς δίνεται η δυνατότητα για άμεσες κινήσεις.
Σε κάθε περίπτωση, η Snam, η Enagas και οι υπόλοιπες εταιρείες – μέτοχοι του ΔΕΣΦΑ έχουν ως βασικό σκοπό των δραστηριοτήτων τους τη λεγόμενη «απολιγνιτοποίηση της αλυσίδας του φυσικού αερίου».
Πληροφορίες αναφέρουν ότι τα στελέχη του ΔΕΣΦΑ βρίσκονται σε συζητήσεις, τόσο με πανεπιστήμια και φορείς, όσο και με ελληνικές επιχειρήσεις, για την ανάπτυξη πιλοτικών προγραμμάτων βιομεθανίου. «Μέσα στον επόμενο χειμώνα θα έχουμε σίγουρα και άλλα projects, όπως εκείνο του White Dragon στο υδρογόνο» λέγεται χαρακτηριστικά.
Ταυτόχρονα ο ΔΕΣΦΑ προετοιμάζει το εθνικό σύστημα μεταφοράς φυσικού αερίου για να υποδεχτεί και ανανεώσιμα αέρια. Στο πλαίσιο μάλιστα του White Dragon (που αφορά το υδρογόνο), το εθνικό σύστημα με τα 1.466 χιλιόμετρα αγωγών αερίου υψηλής πίεσης σε όλη την χώρα τεστάρεται ήδη, και αυτό το διάστημα γίνεται η αξιολόγηση της ικανότητάς του να δεχτεί ποσότητες υδρογόνου.
Εάν εγκριθεί το White Dragon, ο ΔΕΣΦΑ σχεδιάζει την αναβάθμιση του υφιστάμενου δικτύου φυσικού αερίου ώστε να μπορεί να δεχτεί το παραγόμενο από τις διαφορετικές πηγές υδρογόνο. Και συγχρόνως να το μεταφέρει από το βορρά προς στο νότο αλλά και να μπορεί να το διοχετεύσει και στον ΤΑP και μέσω αυτού να μεταφερθεί σε όλη τη ΕΕ.
Υπολογίζεται ότι το 30% έως 35% του κόστους που αναλογεί στο ΔΕΣΦΑ για το White Dragon, ανέρχεται σε 1,5 δις. από το οποίο το 1 δις –εφόσον εγκριθεί το έργο- θα αφορά την κατασκευή της νέας υποδομής μεταφοράς καθαρού υδρογόνου στο ελληνικό σύστημα.
Projects Βιομεθανίου
Όπως προαναφέρθηκε, εκτός από το υδρογόνο, από τα πιο γνωστά ανανεώσιμα αέρια που θα αποτελέσουν πυλώνα ανάπτυξης στο μέλλον είναι το βιομεθάνιο αλλά και άλλα συνθετικά καύσιμα.
Για παράδειγμα, μια εξαιρετική πηγή ανανεώσιμου αερίου αποτελούν τα απόβλητα. Στην Ελλάδα, υποστηρίζουν στον ΔΕΣΦΑ, δεν είναι μια αναπτυγμένη υποδομή δίνει όμως μια ευκαιρία που η χώρα δεν έχει εκμεταλλευτεί και ο ΔΕΣΦΑ θέλει να αξιοποιήσει.
«Το βιομεθάνιο έχει μηδενικό αποτύπωμα σε άνθρακα και παράγεται όπου υπάρχουν απόβλητα, κυρίως σε αγροτικές περιοχές αλλά και στερεά και υγρά αστικά απόβλητα». Γι΄αυτό τονίζουν στον διαχειριστή και είναι ένας από τους πιο κατάλληλους τρόπους για να εκμεταλλευτεί κανείς την επέκταση του δικτύου φυσικού αερίου σε νέες περιοχές. Ειδικά σε αγροτικές περιοχές όπου μπορεί να οδηγήσει στο μηδενισμό των ρύπων που προέρχονται από τον γεωργικό τομέα αλλά και υποδομές όπως η Ψυτάλλεια όπου υπάρχουν απόβλητα πόλεων.
Στο πλαίσιο αυτό η εταιρεία μελετά συνεργασία με μεγάλες εταιρείες όπως η ΕΥΔΑΠ σχετικά με τον τρόπο πώς θα μπορούσαν να αναπτύξουν πιλοτικές εφαρμογές για εκμετάλλευση στην βιομηχανία.
Το βιομεθάνιο, όπως αναφέρουν στελέχη του ΔΕΣΦΑ μπορεί να συμβάλλει στους στόχους μείωσης των εκπομπών, αξιοποιώντας τα υπάρχοντα δίκτυα φυσικού αερίου, συμβάλλοντας παράλληλα στην αύξηση της εγχώριας παραγωγής. Η διαδικασία παραγωγής του γίνεται σε δύο φάσεις. Στην πρώτη συντελείται η παραγωγή ακατέργαστου βιοαερίου, κυρίως μέσω της λεγόμενης διαδικασίας της αναερόβιας χώνευσης βιομάζας. Σε δεύτερο στάδιο έχουμε την αφαίρεση από το αέριο του CO2.
Εκτιμάται ότι η προοπτική αυτή θα είχε επίσης θετικό αντίκτυπο στον γεωργικό τομέα των ειδών διατροφής, προωθώντας ένα οικονομικό μοντέλο βασισμένο στη βιωσιμότητα και την κυκλική οικονομία που ενισχύει ταυτόχρονα σημαντικά τις τοπικές οικονομίες.
Ο Διαχειριστής εστιάζει στην αξιοποίηση των λεγόμενων ανανεώσιμων αερίων και κυρίως το υδρογόνο και το βιομεθάνιο για να μη χάσει το τρένο της ενεργειακής μετάβασης.