Η Ελλάδα, διαθέτοντας τον πιο γερασμένο στόλο οχημάτων στην Ευρωπαϊκή Ένωση, καλείται να κάνει άλματα, όχι βήματα, για να περάσει σε μια νέα εποχή βιώσιμης κινητικότητας. Το υδρογόνο, ως πράσινο καύσιμο, φιλοδοξεί να παίξει πρωταγωνιστικό ρόλο, πλάι στα ηλεκτρικά και τα μεταβατικά καύσιμα όπως το CNG και LNG.
.
ΟΣΥ: Δημόσια συγκοινωνία με υδρογόνο στην Αττική, αλλά και τεράστιο έλλειμμα οδηγών
Ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΟΣΥ Α.Ε., Στέφανος Αγιάσογλου, παρουσίασε τη στρατηγική αναβάθμισης του στόλου στις δημόσιες συγκοινωνίες, με χρονικό ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2027. Το πρόγραμμα Horizon Τριήρης που πραγματοποιεί ο ΟΣΥ σε συνεργασία με τη Motor Oil, στοχεύει σε έναν στόλο με «έξυπνο μιξ», ικανό να καλύψει τις ανάγκες της Αττικής, με ηλεκτρικά και υδρογονοκίνητα οχήματα. Ήδη έχει εξασφαλιστεί, μάλιστα, η χρηματοδότηση για την αγορά ενός λεωφορείου υδρογόνου.
Ωστόσο, το πρόβλημα δεν είναι μόνο τα οχήματα. Είναι και ποιος θα τα οδηγήσει. Όπως τόνισε ο κ. Αγιάσογλου, υπάρχει σημαντική έλλειψη επαγγελματιών οδηγών, τόσο στην Ελλάδα όσο και στην Ε.Ε. Οι συγκοινωνίες, τα έργα, οι εμπορευματικές μεταφορές και – φυσικά – ο τουρισμός διεκδικούν προσωπικό από την ίδια μικρή δεξαμενή.
Στο πλαίσιο αυτό, η ΟΣΥ έχει προκηρύξει δύο διαγωνισμούς και συμμετέχει στο πρόγραμμα της ΔΥΠΑ για την επιδότηση ατόμων χωρίς δίπλωμα, ώστε να αποκτήσουν άδεια και να εισέλθουν στην αγορά εργασίας. Ήδη έχει εγκριθεί χρηματοδότηση 45 εκατ. ευρώ, ενώ τον Σεπτέμβριο εξετάζεται η αύξηση του ποσού.
Motor Oil: Από το διυλιστήριο στους δρόμους του αύριο
Ο Κωνσταντίνος Χατζηφώτης, Διευθυντής Ευρωπαϊκών Υποθέσεων της Motor Oil παρουσίασε τη στρατηγική της εταιρίας για το υδρογόνο, υπογραμμίζοντας πως ο τομέας των καυσίμων είναι στο DNA του Ομίλου, ο οποίος δεν πρόκειται να μείνει πίσω στην εξέλιξη του μοναδικού πράσινου καυσίμου. Με βάση τις ανάγκες της αγοράς, η Motor Oil επικεντρώθηκε σε target groups όπως η ερευνητική κοινότητα και η Τοπική Αυτοδιοίκηση αξιοποιώντας τις υποδομές της στους Αγίους Θεοδώρους, ώστε να δημιουργήσει σημαντικά κομμάτια της αλυσίδας του πράσινου υδρογόνου.
Σύμφωνα με τον ίδιο, το υδρογόνο διαθέτει μερικά συγκριτικά πλεονεκτήματα που μπορούν να το καταστήσουν ηγέτη της μετάβασης. Συγκεκριμένα, ξεχώρισε την μεγαλύτερη αυτονομία σε σχέση με τα ηλεκτροκίνητα, κρίσιμο στοιχείο ιδίως για τα «βαριά» οχήματα, αλλά και τις διεθνείς μεταφορές. Παράλληλα τόνισε τον μικρό χρόνο ανεφοδιασμού, ο οποίος κυμαίνεται από 5 έως 7 λεπτά, την ίδια στιγμή που η φόρτιση των ηλεκτρικών διαρκεί αρκετές ώρες. Τέλος, ανέδειξε την ανθεκτικότητα του συγκεκριμένου καυσίμου στις υψηλές θερμοκρασίες, που λόγω της κλιματικής αλλαγής θα συνεχίσουν να εμφανίζονται σε ολοένα και περισσότερες ημέρες μέσα στο χρόνο. Μάλιστα, σε σχετική ερώτηση, ο κ.Χατζηφώτης δήλωσε πως ο Όμιλος είναι ήδη έτοιμος να υποστηρίξει την κίνηση μέχρι και 100 λεωφορείων με καύσιμο το υδρογόνο, όπως άλλωστε προβλέπει και ο προγραμματισμός του ΟΣΥ.
Σπυρίδης: Οι υποδομές πάνε μαζί με την μετάβαση
Από την πλευρά της κατασκευής υποδομών, ο κ. Σπυρίδης υπογράμμισε την ανάγκη για σταθερή και αποφασιστική υλοποίηση έργων σε όλη την Ελλάδα. O Όμιλος Σπυρίδη, διαθέτει πέντε έδρες και μερικούς από τους μεγαλύτερους ενεργειακούς πελάτες, όπως η Motor Oil. Ανέφερε επίσης ότι – όπως συνέβη με τα ηλεκτρικά και τους φορτιστές – έτσι και στο υδρογόνο η υποδομή πρέπει να προηγείται της ζήτησης. Χωρίς πρατήρια και χρηματοδοτικά εργαλεία με σαφή δομή και ολοκλήρωση, δεν υπάρχει καμία περίπτωση να περάσουμε στην πράξη.
Σχετικά με το υδρογόνο, ο κ.Σπυρίδης ανέφερε πως είναι το μοναδικό πραγματικά πράσινο καύσιμο, αλλά και ότι αποτελεί στην ουσία το καύσιμο του net zero. Αντίθετα, για τα CNG και LNG κρίνει απαραίτητη την χρήση τους ως καύσιμα μετάβασης, καθότι λιγότερο ρυπογόνα, ωστόσο δεν είναι «καύσιμα ουδετερότητας». Σήμερα, πάντως, το υδρογόνο αναδεικνύεται ως βασικός πυλώνας μιας στρατηγικής που επιχειρεί να παντρέψει την τεχνολογία με τη βιωσιμότητα.

Στο συνέδριο “Hydrogen & Green Gases” που διοργάνωσε στις 24 Ιουνίου το energypress.gr, ο ρόλος του υδρογόνου και των ανανεώσιμων αερίων στις μεταφορές τέθηκε στο επίκεντρο, με ειδική έμφαση στις συγκοινωνίες, τα διεθνή δίκτυα και την αναγκαία αναβάθμιση του στόλου στην Ελλάδα.