Η κακή πράσινη επιχειρηματική συμπεριφορά έχει πάρει κάποιες περίεργες τροπές. Πρώτα ήρθε το greenwashing, ή οι εταιρείες που προσποιούνται ότι είναι πιο πράσινες από ό,τι είναι. Στη συνέχεια ήρθε το green-hushing, ή οι επιχειρήσεις που προσποιούνται ότι είναι λιγότερο πράσινες από ό,τι ήταν, ώστε να μην κατηγορηθούν για greenwashing.
Τώρα έχουμε αυτό που θα μπορούσαμε να αποκαλέσουμε green-botching: καλοπροαίρετα περιβαλλοντικά μέτρα που εφαρμόζονται τόσο άσχημα που γυρίζουν μπούμερανγκ.
Αυτή η σκέψη πέρασε από το μυαλό μου πριν από λίγο καιρό, όταν κάθισα με μια ομάδα στελεχών στο κυλικείο του γραφείου μιας παγκόσμιας εταιρείας. "Τσάι ή καφέ;" ρώτησε ο οικοδεσπότης μας. Όλοι έδωσαν την παραγγελία τους. Ο οικοδεσπότης πήγε στον πάγκο, μόνο και μόνο για να επιστρέψει με την είδηση ότι δεν θα υπήρχαν ποτήρια. Η καντίνα είχε καταργήσει τα ποτήρια μίας χρήσης, κάτι που ήταν καλό, αλλά είχε ξεμείνει από καθαρά επαναχρησιμοποιούμενα.
Την εποχή αυτή, τα επαγγελματικά ταξίδια και τα φλιτζάνια τσαγιού είναι ασήμαντα πράγματα. Αλλά έχει σημασία όταν η οικολογική βλακεία συμβαίνει σε ολόκληρα κράτη. Και αυτό είναι που παρακολουθούν οι χώρες σε όλο τον κόσμο όταν πρόκειται για ένα κρίσιμο στοιχείο του καθαρού μηδενός: το ηλεκτρικό όχημα.
Κυβερνήσεις έχουν ξοδέψει χρόνια για να ζωντανέψουν τη βιομηχανία ηλεκτρικών οχημάτων με επιδοτήσεις, κανονισμούς και θανατικές καταδίκες που σηματοδοτούν το τέλος των πωλήσεων νέων βενζινοκίνητων ή πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων. Αυτό βοήθησε να μειωθεί το κόστος των μπαταριών ιόντων λιθίου κατά 85% από το 2010, ενώ η ανάπτυξη των ηλεκτρικών οχημάτων έχει εκτοξευθεί πάνω από 100 φορές.
Το πρόβλημα είναι ότι πολλές από τις ίδιες κυβερνήσεις αδυνατούν να αναπτύξουν αξιόπιστα δίκτυα φόρτισης με τον απαιτούμενο ρυθμό. Οι τίτλοι στο Ηνωμένο Βασίλειο φέτος ισχυρίστηκαν ότι οι οδηγοί ηλεκτρικών αυτοκινήτων εγκαταλείπουν "μαζικά" τα οχήματά τους λόγω της έλλειψης σταθμών φόρτισης. Είναι δύσκολο να βρεθούν αποδείξεις ότι πλήθος οδηγών εγκαταλείπουν τα ηλεκτρικά τους αυτοκίνητα, αλλά τα παράπονα για τη θλιβερή κατάσταση της φόρτισης στην άκρη του δρόμου ακούγονται τώρα από την Αυστραλία μέχρι τη Μασαχουσέτη.
Πάρα πολλοί οδηγοί παλεύουν να βρουν φορτιστή και όταν τον βρουν, η συσκευή είναι πολύ συχνά χαλασμένη, απασχολημένη ή άχρηστη χωρίς άλλη κάρτα ή εφαρμογή. Κατά τη διάρκεια των διακοπών, μπορεί επίσης να υπάρχουν ουρές.
Οι πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων συνέχισαν να αυξάνονται, αλλά είναι σαφές ότι το άγχος της εμβέλειας των αυτοκινήτων έχει αντικατασταθεί από το άγχος της φόρτισης σε σημείο που οι ηγέτες της αυτοκινητοβιομηχανίας, όχι μόνο οι ακτιβιστές του κλίματος, ανησυχούν.
Στην Ευρώπη, όπου οι πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων αυξήθηκαν σχεδόν τρεις φορές ταχύτερα από ό,τι τα σημεία φόρτισης τα τελευταία επτά χρόνια, οι αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν προειδοποιήσει ότι η έλλειψη σταθμών φόρτισης "εμποδίζει σοβαρά" την ανάπτυξη των πράσινων οχημάτων.
Προβλήματα υπήρξαν ακόμη και στη Μέκκα των ηλεκτρικών οχημάτων, την Καλιφόρνια, όπου πωλείται περίπου το 40% των αμερικανικών οχημάτων μηδενικών εκπομπών. Μια μελέτη των δημόσιων σημείων φόρτισης της ευρύτερης περιοχής του Bay Area πέρυσι διαπίστωσε ότι το 23% δεν λειτουργούσε σωστά, λόγω αμφίβολων οθονών, αποτυχιών πληρωμής και άλλων δυσλειτουργιών. Σε ένα άλλο 5%, τα καλώδια ήταν πολύ κοντά για να φτάσουν στην είσοδο φόρτισης του αυτοκινήτου.
Η βοήθεια είναι καθ' οδόν. Στις ΗΠΑ, 7,5 δισεκατομμύρια δολάρια έχουν προβλεφθεί για τη φόρτιση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων στο πλαίσιο του διακομματικού νόμου για τις υποδομές που ψηφίστηκε το 2021.
Οι νέοι κανόνες της ΕΕ για την προώθηση των επενδύσεων στη δημόσια οδική φόρτιση ήρθαν ένα βήμα πιο κοντά στα τέλη Μαρτίου. Λίγες ημέρες αργότερα το Ηνωμένο Βασίλειο επιβεβαίωσε ότι θα επενδύσει περισσότερα από 380 εκατ. λίρες Αγγλίας σε υποδομές φόρτισης EV. Αυτό είναι άκρως απαραίτητο: μόνο ένας τυπικός δημόσιος φορτιστής εγκαταστάθηκε για κάθε 53 νέα plug-in αυτοκίνητα πέρυσι, η χειρότερη αναλογία από το 2020. Αλλά η βρετανική αυτοκινητοβιομηχανία κατανοητά περισσότερο.
Πηγή: Financial Times
Pilita Clark, Financial Times, Columnist