Η βιωσιμότητα μπορεί να είναι τελευταία μια τάση που υιοθετούν όλο και περισσότερες εταιρείες αλλά για τον Ανδρέα Μεταξά, Διευθύνοντα Σύμβουλο του Metaxa Hospitality Group, είναι τρόπος ζωής από τότε που θυμάται τον εαυτό του. «Για εμας η βιωσιμότητα είναι τρόπος ζωής από το 1975. Μεγαλώσαμε μαθαίνοντας να σεβόμαστε τη γη και την τοπική κοινωνία» αναφέρει ο Ανδρέας Μεταξάς.
To Creta Maris είναι η πεμπτουσία της βιωσιμότητας σε όλες τις εκφάνσεις της. Από την ίδρυσή της μονάδας το 1975, οι βιώσιμες και φιλικές προς το περιβάλλον και κοινωνικά υπεύθυνες πολιτικές και πρακτικές είναι η βασική φιλοσοφία της στρατηγικής.
H μονάδα εκτείνεται σε πάνω από 160 στρέμματα διαθέτοντας 680 δωμάτια, από τα οποία τα 50 στρέμματα είναι περιβάλλοντας χώρος, εμπλουτισμένα με σπάνια δέντρα πολλών ετών.
Ο όμιλος Metaxa Hospitality, που εκτός από το Creta Maris λειτουργεί και άλλες δύο μονάδες, το Candia Maris και το Santo Maris, φροντίζει να επενδύει σε τέσσερις βασικούς άξονες: το περιβάλλον, την κοινωνία και την εταιρική διακυβέρνηση και τις προμήθειες.
«Αν μπορείς να το ονειρευτείς, τότε μπορείς και να το κάνεις. Ο τουρισμός, εκτός από μια πολύ σημαντική οικονομική δραστηριότητα, έχει και μια μεγάλη δύναμη μετασχηματισμού. Δημιουργεί συνέργειες στη βάση αξιών και διαμορφώνει πρότυπα και συμπεριφορές. Αυτή τη μεγάλη μετασχηματιστική δύναμη αξιοποιούμε προκειμένου να καλλιεργηθεί μια νέα κουλτούρα βιωσιμότητας, με οφέλη για το περιβάλλον, την οικονομία και την κοινωνία. Με υψηλό αίσθημα ευθύνης και με εμπιστοσύνη στις δυνατότητές μας, δημιουργούμε σήμερα την «πράσινη γέφυρα» προς το βιώσιμο αύριο» αναφέρει ο κ. Μεταξάς.
Η βιωσιμότητα στο πιάτο μας
Ο όμιλος δίνει ιδιαίτερη έμφαση και προωθεί την βιώσιμη ξενοδοχειακή γεωργία. Δηλαδή, μέσα στην μονάδα υπάρχει μια μεγάλη έκταση με βιολογικές καλλιέργειες. «Παράγουμε προϊόντα που καταναλώνουμε εδώ. Έχουμε έναν οδικό χάρτη 360ο με σκοπό να συνδράμουμε στην σύνδεση της παραγωγής με τη διάθεση τροφίμων» σημείωσε ο Κωνσταντίνος Τριανταφύλλης, Group Marketing & PR Director, Metaxa Hospitality Group.
Η βιώσιμη ξενοδοχειακή γεωργία αφορά στην ιδιο-παραγωγή τροφίμων στα ξενοδοχεία του Ομίλου, στην εφαρμογή πρακτικών καλλιέργειας και κηπευτικής που μειώνουν τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου αλλά και στην ανάπτυξη ενός αυτοελεγχόμενου οικοσυστήματος.
Η μονάδα έχει ενταχθεί από το 2018 βιώσιμη γεωργία. Στις καλλιέργειες που αποτελούνται από Λαχανόκηπο, Χλοοτάπητα, Βότανα και δέντρα με εδώδιμα δεν χρησιμοποιούν χημικά και λιπάσματα αλλά αντιθέτως χρησιμοποιούν μόνο εδαφοβελτιωτικά με οργανικές ουσίες.
Έχουν θέσει στόχο να επιτύχουν τα επόμενα χρόνια πλήρη εκτροπή των αποβλήτων από την ταφή (zero waste) και στα πλαίσιο αυτά προωθούν την κομποστοποίηση. «Πέρυσι το 80% των υπολειμμάτων από την κουζίνα μας και όλα τα κλαδέματα που έγιναν στις εκτάσεις μας πήγαν για κομποστοποίηση» σημείωσε ο κ. Τριανταφύλλης. Στο πλαίσιο αυτό, ο όμιλος συνεργάζεται με την τοπική εταιρεία παραγωγής καφέ Δανδάλης, από την οποία παραλαμβάνει περίσσευμα υπολειμμάτων καφέ, για τον εμπλουτισμό της διαδικασίας φυσικής κομποστοποίησης και τη δημιουργία ποιοτικού λιπάσματος για τους κήπους των ξενοδοχείων.
Τα οργανικά απόβλητα από τις κουζίνες μεταφέρονται στις εγκαταστάσεις της Βιοενεργειακής Κρήτης και μετατρέπονται σε βιοαέριο παράγοντας ηλεκτρική ενέργεια. Κατά το 2021, η συνολική ποσότητα που διαχειρίστηκε το ξενοδοχείο Creta Maris Beach Resort ήταν περίπου 126 τόνοι. Από το 2022 η ίδια συνεργασία εφαρμόζεται και από το ξενοδοχείο TML Candia Maris. Επίσης, το 2021 το Creta Maris beach resort ξεκίνησε να συμμετέχει στο πρόγραμμα της WWF, «Hotel Kitchen: Εδώ το φαγητό έχει αξία». Το συγκεκριμένο πρόγραμμα έχει στόχο την υιοθέτηση αποτελεσματικών πρακτικών για τη μείωση και την πρόληψη της σπατάλης τροφίμων στον κλάδο.
Αξίζει να σημειωθεί ότι έχουν εφαρμόσει ένα σύστημα μέτρησης από φέτος ώστε να μπορούν να συλλέγουν δεδομένα προκειμένου να έχουν μία βάση δεδομένων για την ορθή διαχείριση.
Στα επόμενα σχέδια του ομίλου είναι η επέκταση των βιολογικών καλλιεργειών αλλά αυτό θα επιτευχθεί «βιώσιμα και αργά δεν βιάζουμε τη γη» υπογράμμισε ο κ. Μεταξάς.
Παράλληλα με τη βιώσιμη ξενοδοχειακή γεωργία, τρέχουν από πέρυσι το πρόγραμμα «βιώσιμοι προμηθευτές». Μέσα από το συγκεκριμένο πρόγραμμα ο όμιλος εκπαιδεύει τους συνεργάτες του στις βιώσιμες πρακτικές στον τομέα των Τροφίμων & Ποτών, με στόχο την βιώσιμη εταιρική διακυβέρνησή τους. Στο πρόγραμμα συμμετέχουν 11 επιλεγμένοι Προμηθευτές ελληνικών προϊόντων με τους οποίους ο όμιλος διατηρεί μακροχρόνια συνεργασία και τους εκπαιδεύει σε βιώσιμες πρακτικές επιχειρείν αναφορικά με το περιβάλλον, την κοινωνία, την εταιρική διακυβέρνηση και πρακτικές διαχείρισης της δικής τους αλυσίδας εφιοδιασμού.
Το πρόγραμμα «Βιώσιμες Προμήθειες, Δράση για ένα βιώσιμο μέλλον» υλοποιείται σε 5 στάδια:
Αυτοαξιολογήση. Ο όμιλος παρέχει στους συμμετέχοντες τα KPIs ανά τομέα δραστηριότητας βάσει των διεθνών παραγόντων ESG μέσα από 188 ερωτήσεις σε σχέση με τις βιώσιμες πρακτικές που ακολουθούν.
Ανάλυση αποτελεσμάτων. Τα αποτελέσματα της πρώτης αξιολόγησης επεξεργάζονται από την ομάδα των ειδικών και θέτουν τις εκπαιδευτικές προτεραιότητες του προγράμματος.
Εκπαίδευση. Το στάδιο της εκπαίδευσης συμπεριλαμβάνει ανοιχτές συζητήσεις, ομάδες μελέτης και εργασίας με τη μορφή διαδικτυακών ή φυσικών συναντήσεων.
Επαναξιολόγηση βιώσιμων πρακτικών. Παρακολούθηση της βελτίωσης και της εφαρμογής βιώσιμων αρχών επιχειρείν.
Πιστοποίηση Συμμετοχής. Έως το τέλος του προγράμματος, οι προμηθευτές θα έχουν κατανοήσει τις αρχές βιώσιμης εταιρικής διακυβέρνησης, αποκομίσει ουσιαστική γνώση για τις βιώσιμες πρακτικές στον τομέα των τροφίμων και κερδίσει εργαλεία και καινοτόμες άμεσα εφαρμόσιμες πρακτικές βιωσιμότητας.
Προστασία του περιβάλλοντος
Στα πλαίσια της προστασίας του περιβάλλοντος, στον όμιλο, σεβόμενοι τους φυσικούς πόρους, εφαρμόζουν προγράμματα που στοχεύουν στη μείωση της κατανάλωσης νερού και στη βελτίωση της ποιότητάς του για τις καθημερινές ανάγκες των ξενοδοχείων, πετυχαίνοντας συνολικά εξοικονόμηση έως και 30%. Στον όμιλο κάνουν χρήση αδειοδοτημένων γεωτρήσεων νερού, διαθέτουν μoνάδες αντίστροφης όσμωσης και διήθησης, αυτοματοποιημένο πότισμα των πράσινων περιοχών των ξενοδοχείων τη νύχτα, εφαρμόζουν συστήματα στάγδην άρδευσης, έχουν εφαρμόσει την πολιτική «Wash on Demand» στην υπηρεσία καθαρισμού στις πετσέτες και τα σεντόνια των ξενοδοχείων, ενώ ο καθαρισμός των πισίνων γίνεται ή χειροκίνητα ή με τη χρήση ρομποτικών καθαριστικών πισίνας, ώστε να αποφεύγεται η συχνή αντικατάσταση του γλυκού νερού. Παράλληλα, εκπαιδεύουν το προσωπικό σε τεχνικές εξοικονόμησης νερού.
Για τη μείωση του ενεργειακού αποτυπώματος, από το 2021 στο ξενοδοχείο Creta Maris έχει εγκατασταθεί και λειτουργεί Φωτοβολταϊκό Σύστημα Παραγωγής ενέργειας, το οποίο απέδωσε 155.208 kWh. Το 2021, ο όμιλος προχώρησε σε μια σημαντική επένδυση σε φωτοβολταϊκό πάρκο στη Βόρεια Ελλάδα, από το οποίο θα παράγονται 2 Megawatts. Η ενέργεια που θα παράγεται θα είναι ικανή να καλύψει σημαντικό μέρος των αναγκών των ξενοδοχείων. Παράλληλα, έχουν εγκαταστήσει πεδία ηλιακών συλλεκτών για θέρμανση νερού. Επίσης, προχώρησαν στην αντικατάσταση και εγκατάσταση νέων συστημάτων ανάκτησης ενέργειας από κλιματισμό και αερισμό εσωτερικών κοινόχρηστων χώρων με στόχο τη θέρμανση ή ψύξη του νερού χρήσης, στην αντικατάσταση και εγκατάσταση νέου ενεργειακά αποδοτικού εξοπλισμού σε όλους τους τομείς, όπως συστήματα κλιματισμού A+++, ψυγεία, υπολογιστές, μηχανήματα φωτοαντίγραφων και υλοποιούν σταδιακή αντικατάσταση βαθμιαίων λαμπτήρων πυρακτώσεως/οικονομίας με λαμπτήρες LED.
Διαθέτουν Σύγχρονο Συστήμα Διαχείρισης Ενέργειας Κτιρίου (BEMS), το οποίο ελέγχει τις πιο σημαντικές παραμέτρους λειτουργίας προκειμένου να βελτιστοποιήσει τις λειτουργίες και να έχει καλύτερο έλεγχο στην κατανάλωση ενέργειας.
Παράλληλα στα ξενοδοχεία Creta Maris Beach Resort, TML Candia Maris και Santo Maris Oia Luxury Suites & Spa ξεκίνησε η διαδικασία για να τοποθετηθεί εξοπλισμός για τη φόρτιση ηλεκτροκίνητων οχημάτων.
Αξίζει να σημειωθεί ότι στο Metaxa Hospitality Group εφαρμόζουν συστήματα παρακολούθησης των άμεσων & έμμεσων εκπομπών αερίων θερμοκηπίου και παρακολούθησης μείωσης των εκπομπών.
Ο όμιλος δίνει ιδιαίτερη έμφαση στην ανακύκλωση, για αυτό σε πολλά σημεία των ξενοδοχείων διαθέτουν ξεχωριστούς κάδους και μέσα στα δωμάτια έχουν σήμανση ενημερώνοντας τους πελάτες να τοποθετούν σε ξεχωριστούς κάδους τα ανακυκλώσιμα από τα οργανικά απόβλητα. Επίσης, από το 2016 υλοποιεί ενέργειες για την μείωση του πλαστικού, όπως η αντικατάσταση στα πλαστικά καλαμάκια και ποτήρια, με χάρτινα, αντικατάσταση προϊόντων μιας χρήσης σε εστιατόρια και bars, με ξύλινα, αντικατάσταση πλαστικών μπουκαλιών στα εστιατόρια και bars με γυάλινα ή χάρτινα, αντικατάσταση amenities μπάνιου μιας χρήσης, με επαναγεμιζόμενα δοχεία.
Το αποτύπωμα της μονάδας στην κοινωνία
Ο όμιλος στηρίζει ιδιαίτερα την τοπική κοινωνία με ποικίλους τρόπους. Αρχικά φροντίζει να προμηθεύεται πρώτες ύλες από τοπικούς προμηθευτές. «Οι προμήθειες μας είναι από την περιοχή του Λασιθίου βοηθώντας την τοπική κοινωνία» αναφέρει ο Ανδρέας Μεταξάς. Κατά μέσο όρο το 72,9% των προμηθευτών των ξενοδοχείων του ομίλου βρίσκονται στην Κρήτη και στην Ελλάδα γενικότερα. Παράλληλα σε 20 κύριες κατηγορίες προϊόντων, όπως ελληνικά επιδόρπια, γιαούρτι, αυγά, ζυμαρικά, το 92% των προμηθειών προέρχεται από συνεργάτες σε τοπικό και εθνικό επίπεδο.
Επιπλέον προσφέρει θέσεις εργασίας με έμφαση στους ντόπιους. Συνολικά στον όμιλο εργάζονται 747 άνθρωποι και η αναλογία ανδρών- γυναικών είναι περίπου 50- 50 ενώ είναι ιδιαίτερα ευαισθητοποιημένοι στην κοινότητα ΑΜΕΑ καθώς επιδιώκουν να προσφέρουν θέσεις εργασίας και σε αυτή την κοινότητα. Γενικότερα, το Metaxa Hospitality Group διατηρεί πολιτική για την προώθηση της ισότητας των ευκαιριών, την καταπολέμηση των διακρίσεων, την ένταξη και τη διαφορετικότητα στην εργασία, για να εξασφαλίσει ένα περιβάλλον εργασίας χωρίς αποκλεισμούς, καλλιεργώντας μια κουλτούρα που σέβεται και αξιοποιεί τη διαφορετικότητα των ανθρώπων.
Επίσης, ο όμιλος είναι αφοσιωμένος στη διατήρηση ενός υγιούς εργασιακού περιβάλλοντος χωρίς βία και παρενόχληση για όλους τους εργαζομένους, αναπτύσσοντας πολιτική που αποσκοπεί στην πρόληψη της βίας και της παρενόχλησης οποιασδήποτε μορφής και την άμεση και αποτελεσματική αντιμετώπιση οποιουδήποτε περιστατικού. Στο πλαίσιο αυτό, υλοποιούνται προγράμματα κατάρτισης για όλους τους εργαζόμενους κατά την αρχική εκπαίδευση.
Στα πλαίσια του άξονα της κοινωνίας, ο όμιλος συμμετέχει σε εθελοντικές δράσεις. Συγκεκριμένα, κατά το 2021 συμμετείχαν ενεργά σε 10 εθελοντικές δράσεις καθαρισμού παραλιών (Παγκόσμια Ημέρα Καθαρισμού των Ακτών Helmepa International Coastal Clean up, 8 Καθαρισμοί παραλίας στις περιοχές Αμμουδάρας & Χερσονήσου Ηρακλείου και Καθαρισμός «Υιοθετημένης Περιοχής» – Πρώην Αμερικάνικη Βάση, Γούρνες Ηράκλειο Κρήτης).
Εκτός όμως από τις εθελοντικές δράσεις, ο όμιλος αναλαμβάνει πρωτοβουλίες και υποστηρίζει δράσεις που προωθούν την κοινωνική αλληλεγγύη, τον πολιτισμό, τον αθλητισμό, τον εθελοντισμό και την εκπαίδευση. Πιο συγκεκριμένα, κατά το έτος 2021, πραγματοποιήσαν χορηγίες και δωρεές αξίας περίπου 70.000€ σε τοπικούς πολιτιστικούς και αθλητικούς οργανισμούς, καθώς και σε κοινωνικές δομές σε Κρήτη και Σαντορίνη. Πιο συγκεκριμένα, μετά τη σεισμική δραστηριότητα που σημειώθηκε στην περιοχή Ηρακλείου- Χερσονήσου ο όμιλος συνέδραμε στην τοπική κοινωνία του Δήμου Μινώα Πεδιάδος και Δήμου Αστερουσίων, προσφέροντας είδη πρώτης ανάγκης που ήταν απαραίτητα. Ειδικότερα, σε συνεργασία με την Kappa Studies, προσέφερε 8.000 μερίδες φαγητού, με σκοπό την κάλυψη των αναγκών των κατοίκων του Αρκαλοχωρίου και των γύρω χωριών.
Επιπλέον, κατά τη διάρκεια του 2021, συνέχισε να υποστηρίζει καινοτόμες πρωτοβουλίες με περιβαλλοντικό και εκπαιδευτικό χαρακτήρα στο πλαίσιο του προγράμματος Άγονη Γραμμή Γόνιμη. Παράλληλα, πραγματοποιήθηκε δωρεά εξοπλισμού στο Γηροκομείο Θήρας το οποίο το 2021 βρισκόταν σε ριζική ανακαίνιση, ύψους €70.000.
Επίσης, το 2021 ο όμιλος ξεκίνησε στρατηγική συνεργασία με το Πολιτιστικό και Συνεδριακό Κέντρο Ηρακλείου, κατά τη διάρκεια της οποίας πραγματοποιήθηκαν 22 παραστάσεις οι συντελεστές των οποίων φιλοξενήθηκαν στα ξενοδοχεία του Ομίλου στην Κρήτη όντας αποκλειστικοί χορηγοί φιλοξενίας αγγίζοντας το ποσό των €20.000.
Ο ελληνικός όμιλος παροχής υπηρεσιών φιλοξενίας, διακρίνεται διαχρονικά για την προσήλωσή του στις αρχές της βιωσιμότητας, που διαπερνούν οριζόντια το σύνολο της λειτουργίας του και δίνει ιδιαίτερη έμφαση στους πυλώνες ESG.