Η Ελλάδα απέκτησε την πρώτη της μονάδα βιομεθανίου, ανοίγοντας τον δρόμο για τη χρήση καυσίμου μηδενικού ανθρακικού αποτυπώματος στις μεταφορές.
.
Η εγκατάσταση, που αναπτύχθηκε στη Φιλιπιάδα σε συνεργασία της ΔΕΠΑ Εμπορίας με τη Φάρμα Χήτας, έχει ήδη ολοκληρώσει τις δοκιμές και βρίσκεται στο στάδιο της αδειοδότησης με βάση το νέο κανονιστικό πλαίσιο που εκδόθηκε το καλοκαίρι.
Πρόκειται για έργο με ετήσια δυναμικότητα 10 GWh και δυνατότητα διπλασιασμού, το οποίο παράγει βιομεθάνιο υψηλής καθαρότητας (άνω του 97%) και θα τροφοδοτεί ως bio-CNG το πανελλαδικό δίκτυο πρατηρίων FISIKON.
Πριν λίγους μήνες η ΔΕΠΑ Εμπορίας είχε ήδη ανακοινώσει την επιτυχή ολοκλήρωση των ελέγχων και την ετοιμότητα λειτουργίας της πρώτης μονάδας παραγωγής συμπιεσμένου βιομεθανίου στην Ελλάδα, στη Φάρμα Χήτας στη Φιλιππιάδα.
Όπως τονίστηκε, ολοκληρώθηκαν με επιτυχία οι απαραίτητοι έλεγχοι της μονάδας αναβάθμισης βιοαερίου, με τις πρώτες ποσότητες βιομεθανίου – περιεκτικότητας σε μεθάνιο μεγαλύτερες του 97% – να παράγονται ήδη στις εγκαταστάσεις της φάρμας, σηματοδοτώντας την έναρξη παραγωγής του ανανεώσιμου αυτού καυσίμου στη χώρα.
Η μονάδα είναι πλέον έτοιμη να τεθεί σε λειτουργία για την παραγωγή, τη συμπίεση και τη μεταφορά του bio-CNG στα πρατήρια FISIKON της ΔΕΠΑ Εμπορίας, ενώ θα μπορεί επίσης να εξυπηρετεί απομακρυσμένους καταναλωτές ή να διοχετεύει ποσότητες στο δίκτυο φυσικού αερίου. «Η εξέλιξη αυτή αποτελεί ορόσημο για τον ενεργειακό τομέα της Ελλάδας, καθώς εισάγει μια νέα, ανανεώσιμη πηγή καυσίμου στο εθνικό ενεργειακό μείγμα», σημείωσε η εταιρεία στην επίσημη ανακοίνωσή της.
Η Δρ. Κυριακή Καρακίτσου, Διευθύντρια Δραστηριοτήτων Θυγατρικών Εταιρειών της ΔΕΠΑ Εμπορίας, παρουσίασε το πρώτο έργο βιομεθανίου στη χώρα, το οποίο υλοποιήθηκε σε συνεργασία με τη Φάρμα Χήτας στη Φιλιππιάδα. Όπως ανέφερε, η μονάδα παράγει βιομεθάνιο υψηλής καθαρότητας, άνω του 97%, έχει υποστεί τις απαιτούμενες δοκιμές τον Μάρτιο και βρίσκεται στη διαδικασία αδειοδότησης για τη λειτουργία της, βάσει του κανονιστικού πλαισίου που εκδόθηκε το καλοκαίρι.
Η ετήσια δυναμικότητα εκτιμάται σε 10 GWh, με δυνατότητα διπλασιασμού. Το παραγόμενο καύσιμο θα διατίθεται ως bio-CNG μέσω του δικτύου πρατηρίων FISIKON, ανοίγοντας τον δρόμο για την αξιοποίηση ενός καυσίμου μηδενικού ανθρακικού αποτυπώματος στις μεταφορές. Παράλληλα, εξετάζονται έργα μεγαλύτερης κλίμακας είτε για έγχυση του παραγόμενου βιομεθανίου στο δίκτυο φυσικού αερίου είτε μετατροπή του σε bio-CNG ή bio-LNG.
Από την πλευρά του, ο Γιώργος Χήτας, Πρόεδρος Δ.Σ. της Φάρμας Χήτας Α.Ε., υπενθύμισε ότι η εταιρεία του είχε δημιουργήσει την πρώτη μονάδα βιοαερίου στη χώρα. «Πρωτοπορήσαμε τότε με το βιοαέριο και πρωτοπορούμε ξανά σήμερα με το βιομεθάνιο, σε συνεργασία με τη ΔΕΠΑ», τόνισε, προσθέτοντας ότι η φάρμα διαθέτει το δυναμικό για να επεκτείνει περαιτέρω την παραγωγή.
Στη σημασία του αερίου κίνησης στάθηκε ο Πέτρος Πάνου, Επικεφαλής Διεύθυνσης CNG & ssLNG της ΔΕΠΑ Εμπορίας. «Το CNG είναι μια ώριμη, οικονομικά αποδοτική και περιβαλλοντικά φιλική λύση» ανέφερε, σημειώνοντας ότι μειώνει τις εκπομπές CO₂ έως 25% και προσφέρει εξοικονόμηση κόστους καυσίμου έως 65% σε σχέση με τη βενζίνη. Υπογράμμισε δε ότι το FISIKON, με 32 σημεία ανεφοδιασμού πανελλαδικά, διευρύνεται συνεχώς, καλύπτοντας τις ανάγκες νοικοκυριών και επιχειρήσεων.
Την εμπειρία των ίδιων των μεταφορέων μετέφερε ο Κωνσταντίνος Παπαγεωργίου, Διευθύνων Σύμβουλος της PTL ΕΠΕ και Πρόεδρος της ΕΕL. Όπως είπε, η συνεργασία με τη ΔΕΠΑ για τη μετατροπή φορτηγών σε τεχνολογία διπλού καυσίμου (diesel και CNG) επέτρεψε στην εταιρεία του να περιορίσει σημαντικά το κόστος και τις εκπομπές. «Με κόστος μετατροπής 5.000–7.000 ευρώ, η απόσβεση γίνεται σε έναν με ενάμιση χρόνο», επισήμανε, χαρακτηρίζοντας το φυσικό αέριο «άμεση και ρεαλιστική λύση για τον γηρασμένο στόλο της χώρας».
Αντίστοιχα, η Βάνα Πετρουλάκη, Marketing Coordinator της Φάρμας Κουκάκη Α.Ε., μίλησε για τη στρατηγική βιωσιμότητας που ακολουθεί η εταιρεία, η οποία από το 2022 μετέτρεψε μέρος του στόλου φορτηγών ψυγείων σε αποκλειστική χρήση CNG. «Η πρωτοβουλία αυτή μας οδήγησε σε μείωση εκπομπών κατά 30% και σε εξοικονόμηση καυσίμων έως 40%» ανέφερε, επισημαίνοντας ότι η Φάρμα Κουκάκη επεκτείνει τη χρήση CNG και στα εταιρικά της αυτοκίνητα, με στόχο να συνεχίσει να κινείται “πράσινα”.

Η ετήσια δυναμικότητα εκτιμάται σε 10 GWh, με δυνατότητα διπλασιασμού.