Ελένη Ράπτη: To 2023 θα είναι πολύ σημαντική χρονιά καθώς θα εκδώσουμε τον πρώτο απολογισμό και θα θέσουμε τους στόχους για τη βιώσιμη ευημερία της κοινωνίας και του περιβάλλοντος

«To ESG είναι η νέα επιχειρησιακή πραγματικότητα και επιτρέψτε μου να πω ότι είναι μία χρήσιμη εξέλιξη για τις επιχειρήσεις, τους επενδυτές και την ίδια την κοινωνία η οποία πλέον αναζητά διαφάνεια, αυθεντικότητα και ηθική συμπεριφορά» επισημαίνει η Διευθύντρια Εταιρικών Σχέσεων της Φυσικό Αέριο Ελληνική Εταιρεία Ενέργειας, Ελένη Ράπτη, μιλώντας για τη στρατηγική της εταιρείας γύρω από τη βιώσιμη ανάπτυξη και το ESG.

Η κα Ράπτη μιλώντας στο ESG+ stories αναφέρεται μεταξύ άλλων στους στόχους που πέτυχαν την χρονιά που φεύγει αλλά και για τους νέους στόχους που θέτουν για το 2023, καθώς και για τις πρωτοβουλίες που υλοποιούν ως εταιρεία για την ισότητα των δύο φύλων στην εταιρεία καθώς και ευρύτερα για τη συμπερίληψη και την διαφορετικότητα.

1. κα Ράπτη μπορείτε να αναφερθείτε στην στρατηγική της εταιρείας σας γύρω από τη βιώσιμη ανάπτυξη και το ESG;

Η συγκεκριμένη ορολογία χρησιμοποιείται κατά κόρον στον κόσμο των επιχειρήσεων και το ESG ως ακρωνύμιο επαναλαμβάνεται ως κυρίαρχος όρος στην ατζέντα των Διοικητικών Συμβουλίων το τελευταίο κυρίως διάστημα. Θα μπορούσε κάποιος να ισχυριστεί ότι ξεκίνησε σαν μία επικοινωνιακή άσκηση για την εξασφάλιση καλής εταιρικής φήμης όμως κατέληξε να είναι η νέα επιχειρησιακή πραγματικότητα κυρίως όσον αφορά το κομμάτι των επενδύσεων. Ακόμα κι έτσι, επιτρέψτε μου να πω ότι είναι μία χρήσιμη εξέλιξη για τις επιχειρήσεις, τους επενδυτές και την ίδια την κοινωνία η οποία πλέον αναζητά διαφάνεια, αυθεντικότητα και ηθική συμπεριφορά.

«Ξεκινώντας από το γεγονός ότι η μάρκα μας είναι ταυτόσημη με τη χρήση και προώθηση του φυσικού αερίου το οποίο λειτουργεί επίσημα ως το καύσιμο πράσινης μετάβασης, μπαίνουμε αυτόματα στον χάρτη μέτρησης δεικτών ESG και τις προτιμήσεις της generation Z που απαιτεί πράσινες συμπεριφορές»

Στο Φυσικό Αέριο Ελληνική Εταιρεία Ενέργειας, ως βασικός παίκτης στον χώρο της ενέργειας, οργανώσαμε τη δομή μας από την αρχή της λειτουργίας της εταιρείας, και δη στην νεώτερη ιστορία μας, σε βάσεις αειφορίας, εσωτερικής οργάνωσης και κοινωνικής υπευθυνότητας. Με λίγα λόγια, δεν αναγκαστήκαμε να ενσωματώσουμε τέτοια στοιχεία στη στρατηγική μας στην πορεία αλλά σχηματιστήκαμε κι εξελισσόμαστε βάσει αυτών. Πιστεύουμε ακράδαντα ότι οι πράξεις είναι πιο ηχηρές από τις δημόσιες δηλώσεις και πολύ ειλικρινά θα σας πω ότι πολλές πρωτοβουλίες που έχουμε αναλάβει δεν συνοδεύονταν απαραίτητα από ένα δελτίο τύπου.

Ξεκινώντας από το γεγονός ότι η μάρκα μας είναι ταυτόσημη με τη χρήση και προώθηση του φυσικού αερίου το οποίο λειτουργεί επίσημα ως το καύσιμο πράσινης μετάβασης, μπαίνουμε αυτόματα στον χάρτη μέτρησης δεικτών ESG και τις προτιμήσεις της generation Z που απαιτεί πράσινες συμπεριφορές.

2. Ποιες είναι οι προκλήσεις που συναντά μια εταιρεία ενέργειας στην πράσινη μετάβαση;

Είναι ιδιαίτερα σημαντικό να δούμε τη μεγάλη εικόνα και να γίνουμε ουσιαστικοί κατανοώντας τους κινδύνους αλλά και τις ευκαιρίες που φέρνει η κλιματική αλλαγή. Ως εταιρεία προμήθειας ενέργειας στον χώρο της λιανικής είμαστε σε άμεση επικοινωνία με τον καταναλωτή, αφουγκραζόμαστε τις ανάγκες του  και δημιουργούμε προϊόντα και υπηρεσίες που τελικό στόχο έχουν μία κλιματικά ουδέτερη οικονομία. Και βέβαια στο πλαίσιο των νέων πιο αυστηρών νομοθετικών προδιαγραφών βλ. ΕΣΕΚ, EU Taxonomy, CSRD αυτό να καταγράφεται και να μετράται απολογιστικά σε συμμόρφωση με συγκεκριμένα πρότυπα.

Ουσιαστικά, όμως, η μεγαλύτερη πρόκληση αλλά ταυτόχρονα και το πιο ενδιαφέρον στοιχείο είναι ότι μία εταιρεία ενέργειας, όπως εμείς, πρέπει να εμπλουτίσει το χαρτοφυλάκιο των υπηρεσιών της με πρακτικές Κυκλικής Οικονομίας, να κάνει χρήση προηγμένων τεχνολογιών, και να παρέχει πραγματικά καινοτόμες λύσεις ώστε να παραμείνει ανταγωνιστική και να έχει κάποιο νόημα για τον τελικό καταναλωτή.

Αυτό εξάλλου είναι ό,τι πρεσβεύουμε στο Φυσικό Αέριο: οποιαδήποτε πρωτοβουλία, είτε  στον τομέα της ηλεκτροκίνησης, της διαχείρισης κι εξοικονόμησης ενέργειας, της αποθήκευσης ενέργειας κλπ. να αφορά και να έχει νόημα για τον τελικό καταναλωτή και για την κοινωνία εν γένει. Η οποία είναι και ο τελικός αξιολογητής του έργου μας.

3. Μπορείτε να μας περιγράψετε τους στόχους ESG και τις δράσεις που υλοποιήσατε για την επίτευξη αυτών των στόχων το 2022;

Η χρονιά που φεύγει ήταν γεμάτη προκλήσεις και ανατροπές στον χώρο της ενέργειας ως απόρροια των συνεχιζόμενων γεωπολιτικών και κοινωνικοοικονομικών εξελίξεων. Η δική μας σταθερά σε αυτό παραμένει η προσήλωσή μας στον καταναλωτή. Αν ο σκοπός αυτός αναλυθεί σε μετρήσιμες ενέργειες, τότε κάποιος εύκολα θα εντοπίσει μία σειρά από στόχους ESG και πώς αυτοί ικανοποιούνται με συγκεκριμένους δείκτες σχετικά µε την προστασία του περιβάλλοντος, τη στήριξη της κοινωνίας και την εταιρική διακυβέρνηση.

Συμμετέχουμε σε ευρωπαϊκά ερευνητικά προγράμματα με ειδική επιστημονική ομάδα για να δούμε πώς οι εξελίξεις στον χώρο της τεχνολογίας μπορούν να υπηρετήσουν με τον καλύτερο τρόπο τον κλάδο της ενέργειας και το τοπίο του μέλλοντος.  

Στην ηλεκτροκίνηση, στην οποία δραστηριοποιούμαστε από το 2020, διεκδικούμε πρωταγωνιστικό ρόλο  με τη δημιουργία ειδικών προϊοντικών πακέτων για τους καταναλωτές, αλλά και αναλαμβάνοντας δράση για την εγκατάσταση δημόσιων σταθμών φόρτισης, ώστε να συμβάλουμε στην ανάπτυξη των απαραίτητων υποδομών. 

Τα κεντρικά γραφεία, τα καταστήματα εξυπηρέτησης καταναλωτών αλλά και ο εταιρικός στόλος οχημάτων έχουν πιστοποιηθεί ως χώροι ουδέτερου ανθρακικού αποτυπώματος με κατανάλωση πράσινης ενέργειας, ενώ ενημερώνουμε σε πραγματικό χρόνο τους επισκέπτες μας σε όλες τις εγκαταστάσεις μας για την ποιότητα του αέρα. Επίσης, εφαρμόζουμε ένα εκτενές πρόγραμμα ανακύκλωσης υλικών και ηλεκτρονικού εξοπλισμού.

Και επειδή στo Φυσικό Αέριο έχουμε ήδη το βλέμμα μας στραμμένο στο μέλλον, το 2022 παρουσιάσαμε τη νέα πρωτοποριακή υπηρεσία, που αλλάζει όλα όσα ξέραμε στη διαχείριση ενέργειας στο σπίτι. Το Smarthink, μία πρωτοποριακή υπηρεσία για τα δεδομένα όχι μόνο της ελληνικής, αλλά και της ευρωπαϊκής αγοράς, που στοχεύει στην ολοκληρωμένη διαχείριση ενέργειας στους οικιακούς χρήστες ενώ εξασφαλίζει εξοικονόμηση που μπορεί να φτάσει στο 20% για μια τετραμελή οικογένεια.

Η πιο ουσιαστική υποστήριξη της εταιρείας μας στην κοινωνία, πέραν όλων των άλλων δράσεων είναι να δημιουργήσουμε για τους πολίτες ένα μέλλον με οικονομικά προσιτή ενέργεια. Έτσι, από την αρχή της ενεργειακής κρίσης βρεθήκαμε δίπλα στους καταναλωτές με εκστρατείες ενημέρωσης για τη διαχείριση ενέργειας, κυρίως όμως είμαστε δίπλα τους ως ο πάροχος ενέργειας που με συνέπεια και σταθερότητα δίνει τα πλέον ανταγωνιστικά τιμολόγια τόσο στο ηλεκτρικό ρεύμα όσο και το φυσικό αέριο.

«Στο πλαίσιο της σωστής εταιρικής διακυβέρνησης, η εταιρεία συνέχισε και μέσα στο 2022 να χτίζει μια σύγχρονη εταιρική κουλτούρα»

Άλλες, επίσης, σταθερές ενέργειές μας που έχουν αποδέκτες τις τοπικές κοινωνίες σχετίζονται με την υποστήριξη ευάλωτων κοινωνικών ομάδων, αλλά  και υποστήριξη περιοχών που έχουν πληγεί από φυσικές καταστροφές.  

Στο πλαίσιο της σωστής εταιρικής διακυβέρνησης, η εταιρεία συνέχισε και μέσα στο 2022 να χτίζει μια σύγχρονη εταιρική κουλτούρα. Η συμμόρφωση όλων μας με τις αρχές του Κώδικα Επαγγελματικής Δεοντολογίας και Ηθικής είναι ανάμεσα σε αυτές τις πρακτικές.

Ενστερνιστήκαμε από νωρίς τη δυναμική και τις δυνατότητες του ψηφιακού μετασχηματισμού και παραμένει για εμάς σταθερά «κλειδί» για τη δημιουργία ενός οικοσυστήματος υπηρεσιών που θεωρούμε ότι αποτελεί πρότυπο για την ελληνική λιανική αγορά ενέργειας. 

Το πλέον σημαντικό κεφάλαιο για εμάς είναι οι άνθρωποί μας, οι οποίοι αποτελούν τη δική μας πηγή ενέργειας. Η διαχείριση της πανδημίας, η δυνατότητα να προσφέρουμε απομακρυσμένα το σύνολο των υπηρεσιών μας αδιάλειπτα και ποιοτικά, η παροχή ενός υποδειγματικά ασφαλούς εργασιακού περιβάλλοντος είναι μέρος των πρωτοβουλιών με στόχο την απελευθέρωση της δύναμης των ανθρώπων μας, ώστε να νιώθουν και να είναι ασφαλείς και υγιείς. Στο πλαίσιο αυτό, όλοι οι εργαζόμενοί μας έχουν πρόσβαση σε υβριδικό μοντέλο εργασίας, πλήρες πρόγραμμα ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης, ασφάλειας ζωής, συνταξιοδοτικό πλάνο ενώ τους ενισχύουμε με σεμινάρια φυσικής ευεξίας, προγράμματα personal coaching, διαχείρισης άγχους, mindfulness και λειτουργήσαμε από την αρχή του lockdown 24ωρη γραμμή ψυχικής υποστήριξης. 

«Διατηρούμε πολύ υψηλά στην επιχειρηματική μας ατζέντα το DE&I και όχι μόνο φροντίζουμε, ώστε το 66% του προσωπικού μας να είναι γυναίκες, αλλά ταυτόχρονα εμπιστευόμαστε το 44% των ανώτερων διευθυντικών θέσεων σε αυτές»

Είμαστε περήφανοι, γιατί διατηρούμε πολύ υψηλά στην επιχειρηματική μας ατζέντα το DE&I και όχι μόνο φροντίζουμε, ώστε το 66% του προσωπικού μας να είναι γυναίκες, αλλά ταυτόχρονα εμπιστευόμαστε το 44% των ανώτερων διευθυντικών θέσεων σε αυτές. Η εργασιακή ισότητα έχει τεθεί από την εταιρεία μας ως προτεραιότητα, αναδεικνύοντας ταυτόχρονα την αναγκαιότητα της γυναικείας ενδυνάμωσης για μια πιο συμπεριληπτική και αποτελεσματική ηγεσία.

Όλα τα παραπάνω αντανακλώνται στον τρόπο με τον οποίο λειτουργούμε με τελικό αποδέκτη τον καταναλωτή, αφού οι ανθρώποί μας είναι καινοτόμοι στον τρόπο σκέψης τους κι έρχονται συνεχώς με ιδέες για τη βελτίωση της καθημερινότητας και την εμπειρία εξυπηρέτησης.

4. Ποια είναι τα επόμενα βήματα που ετοιμάζετε το 2023 γύρω από αυτούς τους τομείς, και τι προσαρμογές έχει χρειαστεί να κάνετε για να ευθυγραμμιστείτε με τον κλιματικό νόμο;

To 2023 θα είναι πολύ σημαντική χρονιά για το Φυσικό Αέριο καθώς θα είναι η χρονιά που θα αποτιμήσουμε τη μέχρι στιγμή πορεία μας, θα εκδώσουμε τον πρώτο απολογισμό και θα θέσουμε τους στόχους προς βελτίωση συμβάλλοντας ουσιαστικά στη βιώσιμη ευημερία της κοινωνίας και του περιβάλλοντος.

Θα συνεχίζουμε να στηρίζουμε τους κλιματικούς στόχους της χώρας με εκπαίδευση, περαιτέρω χτίσιμο κουλτούρας στη διαχείριση κι εξοικονόμηση ενέργειας για τους καταναλωτές. Ανάμεσα στις κινήσεις που έχουμε κάνει προς αυτή την κατεύθυνση είναι και η διείσδυση του Smarthink μέσω της διάθεσης των δικτύων retailers πανελλαδικά.

«Αναφορικά με τα περιβαλλοντικά ζητήματα πρωταρχικός μας στόχος είναι να έχουμε την ευελιξία να ανταποκρινόμαστε στις προκλήσεις των καιρών»

Παράλληλα, αναφορικά με τα περιβαλλοντικά ζητήματα πρωταρχικός μας στόχος είναι να έχουμε την ευελιξία να ανταποκρινόμαστε στις προκλήσεις των καιρών. Μέσω της μητρικής μας ΔΕΠΑ Εμπορίας, που έχει εισέλθει δυναμικά και στις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας (ΑΠΕ), έχουμε τη δυνατότητα με τη σειρά μας να τροφοδοτήσουμε τη λιανική αγορά με ακόμα πιο φθηνή και πράσινη ενέργεια.

Τα δεδομένα μας δείχνουν ότι και για τα επόμενα χρόνια το φυσικό αέριο θα συνεχίσει να κατέχει πολύ σημαντική θέση στο ενεργειακό μείγμα της Ευρώπης, με τη νέα παγκόσμια συνθήκη να επιβάλλει την πιο ορθολογική διαχείρισή του, με ταυτόχρονη στροφή σε ενεργειακές πηγές, όπως οι ΑΠΕ. Το φυσικό αέριο θα εξακολουθεί να πρωταγωνιστεί ως το καύσιμο της πράσινης μετάβασης, αλλά κυρίως ως το καύσιμο που προσφέρει αξιοπιστία στο ενεργειακό σύστημα της Ελλάδας.

5. Μπορείτε να αναφερθείτε στις πρωτοβουλίες που υλοποιείτε για την ισότητα των δύο φύλων στην εταιρεία καθώς και ευρύτερα για τη συμπερίληψη και την διαφορετικότητα; 

Με πυξίδα τις εταιρικές αξίες μας (ασφάλεια, εμπιστοσύνη, έμπνευση, ενσυναίσθηση, καινοτομία), έχουμε ορίσει τους δύο βασικούς πυλώνες για την ευζωία των εργαζομένων, αλλά και την συμπερίληψη όλων μας ως σύνολο. Ο πρώτος πυλώνας της στρατηγικής αυτής, η «Ατομική υγεία και ευζωία» έρχεται να απαντήσει στο φλέγον ζήτημα της εποχής μας, αυτό για την φροντίδα του εαυτού μας σε όλα τα επίπεδα – προσωπικό ή επαγγελματικό.

«Αυτό που ουσιαστικά θέλουμε να πετύχουμε για κάθε έναν συνάδελφο είναι να αισθάνεται ότι η διαφορετικότητα στην έκφραση και τη σκέψη είναι έμπνευση και όχι εμπόδιο»

Αυτό που ουσιαστικά θέλουμε να πετύχουμε για κάθε έναν συνάδελφο είναι να αισθάνεται ότι ανήκει, ότι ακούγεται και ότι έχει τη δύναμη να συμβάλλει με τον δικό του τρόπο στην καθημερινή λειτουργία. Να αισθάνεται ότι η διαφορετικότητα στην έκφραση και τη σκέψη είναι έμπνευση και όχι εμπόδιο. Ο δεύτερος πυλώνας, λοιπόν, η «συμπερίληψη και διαφορετικότητα» έχει ως βασικό πυρήνα αυτό που εμείς συνοψίζουμε στην πρόταση «συνδέομαι με αυθεντικότητα με όλους».

Κάτω από αυτό, έχουν γίνει ειδικοί μακροχρόνιοι κύκλοι εκπαίδευσης σε θέματα ισότητας, παρενόχλησης, τόσο για όλο το προσωπικό, αλλά και εξειδικευμένα προγράμματα για τα στελέχη μας. Αντίστοιχα, γίνονται events όπως είναι cyber chats με εξειδικευμένους εξωτερικούς συμβούλους με θέματα όπως οι προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι γυναίκες στους πολλαπλούς ρόλους τους (γυναίκα- μητέρα-σύζυγος- εργαζόμενη. Γιορτάζουμε ημέρες ορόσημα και για τα δύο φύλα κι εκεί βρίσκουμε ευκαιρίες προβληματισμού και πρωτοβουλιών περαιτέρω βελτίωσης.

Σαφώς υπάρχουν και άλλα βήματα που πρέπει να γίνουν αλλά είναι μία διαδικασία που δεν σταματάει ποτέ για τον οργανισμό μας και βοηθάει ώστε όλοι οι εργαζόμενοι να εξελίσσονται, να εμπνέονται και να νιώθουν δημιουργικοί και παραγωγικοί. Στο Φυσικό Αέριο πιστεύουμε ότι μόνο αν στο εσωτερικό υπάρχει υγεία, ισορροπία και εξέλιξη μπορούμε να μείνουμε πιστοί στο όραμά μας και να κάνουμε τους ανθρώπους (μας) χαρούμενους.

Το άρθρο δημοσιεύτηκε στα πλαίσια του αφιερώματος «Οι προκλήσεις και οι προσδοκίες των εταιρειών για το 2023»

Δείτε όλο το αφιέρωμα

Image
Ελένη Ράπτη: To 2023 θα είναι πολύ σημαντική χρονιά καθώς θα εκδώσουμε τον πρώτο απολογισμό και θα θέσουμε τους στόχους για τη βιώσιμη ευημερία της κοινωνίας και του περιβάλλοντος
Κύριος χαρακτηρισμός περιεχομένου
Αρθρογράφος
Επικεφαλίδα

Η Διευθύντρια Εταιρικών Σχέσεων της Φυσικό Αέριο Ελληνική Εταιρεία Ενέργειας μιλάει για τη στρατηγική της εταιρείας γύρω από τη βιώσιμη ανάπτυξη και το ESG, τους στόχους που πέτυχαν την χρονιά που φεύγει αλλά και για τους νέους στόχους που θέτουν για το 2023, καθώς και για τις πρωτοβουλίες που υλοποιούν ως εταιρεία για την ισότητα των δύο φύλων στην εταιρεία καθώς και ευρύτερα για τη συμπερίληψη και την διαφορετικότητα.