EIU: Ποια προβλήματα θα αντιμετωπίσει η Ευρώπη στην πράσινη μετάβαση το 2024

Body

Παρότι ο κύκλος της ενεργειακής κρίσης που προκλήθηκε στην Ευρώπη μετά τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία φαίνεται πως έχει κλείσει, οι τριγμοί στον σχετικό κλάδο αναμένεται να συνεχιστούν και το νέο έτος. Αυτή τη φορά θα ευθύνονται οι κυβερνητικές στρατηγικές για την πράσινη μετάβαση, καθώς και οι μεταρρυθμίσεις για την προστασία καταναλωτών και επιχειρήσεων από τα υψηλά κόστη.

.

Αυτό προβλέπει η έκθεση του Economist Intelligence Unit (EIU) για την Ευρώπη, που προβλέπει περαιτέρω αποκλιμάκωση της τιμής του φυσικού αερίου αν και σε υψηλότερα επίπεδα από προ πανδημίας. Έτσι, το κόστος αναμένεται να παραμείνει σε απαγορευτικά υψηλά επίπεδα για τις εταιρείες που παράγουν ενεργοβόρα προϊόντα, δημιουργώντας και σοβαρά προβλήματα για την ανταγωνιστικότητα του μεταποιητικού τομέα της Γερμανίας, ο οποίος και στηρίζει σε μεγάλο βαθμό τη μεγαλύτερη οικονομία του μπλοκ. 

Ταυτόχρονα, όσο συνεχίζεται η ύφεση της ενεργειακής κρίσης μέσα στο 2024, θα καταργούνται τα μέτρα στήριξης και η Ε.Ε. θα εστιάζει στην αναδιάρθρωση της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας. Σύμφωνα με τους αναλυτές του EIU, θα δοθούν νέα κίνητρα για ΑΠΕ σε προκαθορισμένη και σταθερή τιμή για τους παραγωγούς ενέργειας, ενώ θα διασφαλιστεί μεγαλύτερη σταθερότητα για τον βιομηχανικό τομέα με συμβάσεις αγοράς ενέργειας (PPA).

Σε ό,τι αφορά τις προσπάθειες απανθρακοποίησης στην Ευρώπη, θα βελτιωθούν με πολλά κίνητρα, μεταξύ άλλων μέσω της επιτάχυνσης της διαδικασίας αδειοδότησης. Παράλληλα, οι αναλυτές αναμένουν συνέχεια στην πτώση της παραγωγής άνθρακα, καθώς Βρετανία και Γαλλία θα μειώσουν τα εργοστάσια που τον χρησιμοποιούν. Βέβαια, η μείωση αυτή δεν θα είναι αρκετή, ώστε να επιτευχθούν οι στόχοι για το κλίμα.

Παράλληλα, το νέο έτος θα υπάρξουν εξελίξεις στο πεδίο της τιμολόγησης του άνθρακα. Οι ρυθμίσεις αυτές ενδέχεται να δώσουν κίνητρο σε μέρος της βιομηχανικής παραγωγής να παραμείνει στην Ευρώπη. Παρόλα αυτά, εξακολουθούν να θεωρούνται εργαλείο προστατευτισμού από ορισμένους εμπορικούς εταίρους.

Πρόοδος στην ηλεκτροκίνηση

Ανάμεσα στους παράγοντες που θα καθορίσουν την πράσινη μετάβαση στη Γηραιά Ήπειρο το νέο έτος θα είναι η ηλεκτροκίνηση. Νέα «giga» εργοστάσια παραγωγής μπαταριών για ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα ανοίξουν σε Νορβηγία, Ιταλία και Γαλλία, ενώ τα κονδύλια από το ευρωπαϊκό Green Deal αναμένεται να κινητοποιήσουν επενδύσεις από ακόμη περισσότερες επιχειρήσεις. 

Επίσης, οι αναλυτές του EIU αναμένουν βελτίωση στις υποδομές φόρτισης, με στόχο να αυξηθεί η ελκυστικότητα των ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Βέβαια, η Ευρώπη απέχει πολύ από τον στόχο, καθώς αυτή τη στιγμή μόνο η Σουηδία και η Ολλανδία καταγράφουν αρκετά υψηλές πωλήσεις ηλεκτροκίνητων, ώστε να θεωρείται εφικτή η κατάργηση των πωλήσεων σε βενζινοκίνητα και ντιζελοκίνητα μέχρι το 2035.

Περιορισμένο το de-risking από την Κίνα

Η Ε.Ε. βρίσκεται ήδη στη διαδικασία να απεξαρτηθεί από την Κίνα για την προμήθεια πρώτων υλών απαραίτητων για την ενεργειακή μετάβαση. Οι προσπάθειες αυτές θα ενταθούν το 2024, ευνοώντας κατά πάσα πιθανότητα την Αφρική και τη Λατινική Αμερική, που έχουν μεγάλα αποθέματα, αλλά και τις εταιρείες εξορύξεων σε Καναδά και Αυστραλία.

Η έρευνα της Κομισιόν για τις επιπτώσεις των κινεζικών επιδοτήσεων στην ανταγωνιστικότητα του κλάδου της ηλεκτροκίνησης θα ολοκληρωθεί προς τα τέλη του 2024 και σύμφωνα με τους αναλυτές του EIU είναι πιθανό να καταλήξει σε δασμούς προς τις κινεζικές εισαγωγές. Μάλιστα, ενδέχεται να ακολουθήσει και «απάντηση» από την κινεζική πλευρά. Βέβαια, όπως σημειώνει η ανάλυση του EIU, οι εμπορικοί και επενδυτικοί δεσμοί Ευρώπης και Κίνας είναι βαθιά εδραιωμένοι και πρόκειται να παραμείνουν σημαντικοί.

Αρθρογράφος
Κύριος χαρακτηρισμός περιεχομένου
Δευτερεύων χαρακτηρισμός περιεχομένου
Image
Επικεφαλίδα

To κόστος αναμένεται να παραμείνει σε απαγορευτικά υψηλά επίπεδα για τις εταιρείες που παράγουν ενεργοβόρα προϊόντα, δημιουργώντας και σοβαρά προβλήματα για την ανταγωνιστικότητα του μεταποιητικού τομέα της Γερμανίας, ο οποίος και στηρίζει σε μεγάλο βαθμό τη μεγαλύτερη οικονομία του μπλοκ.