Οι ναυτιλιακές εταιρείες μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, όπως η Maersk, η CMA CGM και η COSCO, έχουν παραγγείλει εκατοντάδες νέα πλοία τα τελευταία χρόνια με σκοπό να βοηθήσουν τον κλάδο τους να μειώσει τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου (GHG), ώστε να ανταποκριθεί στην αυξανόμενη ζήτηση από τους πελάτες και τις ρυθμιστικές αρχές σε όλο τον κόσμο.
.
Τα βιβλία παραγγελιών τους, ωστόσο, αντικατοπτρίζουν την αβεβαιότητα σχετικά με το ποιο από ένα ευρύ φάσμα των λεγόμενων πράσινων καυσίμων θα γίνει το πρότυπο τις επόμενες δεκαετίες και κατά πόσον οι προμήθειες θα είναι αρκετά φθηνές και άφθονες ώστε να κρατήσουν τους στόλους τους σε κίνηση.
Η απαλλαγή της ναυτιλίας από τις ανθρακούχες εκπομπές είναι σημαντική για τις παγκόσμιες προσπάθειες καταπολέμησης της κλιματικής αλλαγής, επειδή αντιπροσωπεύει περίπου το 3% των παγκόσμιων αερίων του θερμοκηπίου, αλλά η επίτευξή της θα είναι δύσκολη και δαπανηρή, απαιτώντας επενδύσεις δισεκατομμυρίων δολαρίων σε νέα πλοία και παραγωγή καυσίμων.
Ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός του ΟΗΕ έχει θέσει ως στόχο τον μηδενισμό των εκπομπών της ναυτιλιακής βιομηχανίας έως το 2050, αλλά οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής έχουν παράσχει μέχρι στιγμής ελάχιστη υποστήριξη ή καθοδήγηση για το πώς οι εταιρείες θα πρέπει να φτάσουν εκεί, αφήνοντας το μέλλον της αγοράς ένα μυστήριο.
«Κανένα καύσιμο ή τεχνολογία δεν κυριαρχεί», δήλωσε ο Knut Orbeck-Nilssen, Διευθύνων Σύμβουλος του τομέα Ναυτιλίας στον πιστοποιητή πλοίων DNV με έδρα τη Νορβηγία.
Αντιμέτωποι με αυτή την πραγματικότητα, οι διαχειριστές των πλοίων που μεταφέρουν χιλιάδες κιβώτια μεταφοράς γεμισμένα με έπιπλα, τηλεοράσεις, παπούτσια και παιχνίδια που προορίζονται για εταιρείες όπως η Walmart, η Amazon, η IKEA και η Nike αντισταθμίζουν τα ανοίγματα τους αυξάνοντας τις παραγγελίες για υβριδικούς κινητήρες σχεδιασμένους για διάφορους τύπους πράσινων καυσίμων, οι οποίοι όμως τους επιτρέπουν επίσης να επιστρέφουν στο πετρέλαιο εάν αυτά τα πράσινα καύσιμα δεν είναι διαθέσιμα ή είναι πολύ ακριβά.
Οι διαιρέσεις και ο θυμός ξεχύθηκαν στο φως της COP29 την Πέμπτη, καθώς πλησίαζε η καταληκτική προθεσμία.
Οι ναυτιλιακές εταιρείες εμπορευματοκιβωτίων είχαν εκκρεμείς παραγγελίες για 522 νέα πλοία διπλού καυσίμου στις 31 Οκτωβρίου, σύμφωνα με στοιχεία της DNV. Από αυτά, 303 έχουν σχεδιαστεί για να λειτουργούν με υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG), 216 προορίζονται να καίνε μεθανόλη, δύο θα χρησιμοποιούν υδρογόνο και ένα θα είναι εξοπλισμένο για χρήση αμμωνίας, σύμφωνα με τα στοιχεία.
Η Ρεβέκκα Γαλανοπούλου, ανώτερη αναλύτρια περιεχομένου στην εταιρεία παροχής ναυτιλιακού λογισμικού και υπηρεσιών Veson Nautical, δήλωσε ότι το 65% των παραγγελιών πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων το 2024 αφορούν κινητήρες διπλού καυσίμου έναντι μόλις 4% το 2018.
Η αποανθρακοποίηση ολόκληρης της ναυτιλιακής βιομηχανίας θα μπορούσε να κοστίσει πάνω από 100 δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως και να διπλασιάσει τις τιμές των καυσίμων του κλάδου, σύμφωνα με τη Διάσκεψη για το Εμπόριο και την Ανάπτυξη του ΟΗΕ.
Ενώ τα 6.643 πλοία της ναυτιλιακής βιομηχανίας εμπορευματοκιβωτίων αντιπροσωπεύουν ένα μικρό κλάσμα του παγκόσμιου στόλου, έχουν υπερβολικά μεγάλο αντίκτυπο στο κλίμα, επειδή ταξιδεύουν ταχύτερα και καταναλώνουν περισσότερα καύσιμα από άλλα πλοία, δήλωσαν οι ειδικοί της ναυτιλίας.
Η απαλλαγή της ναυτιλίας από τις ανθρακούχες εκπομπές είναι σημαντική για τις παγκόσμιες προσπάθειες καταπολέμησης της κλιματικής αλλαγής, επειδή αντιπροσωπεύει περίπου το 3% των παγκόσμιων αερίων του θερμοκηπίου.